مزایا و کاربرد زئولیت در کشاورزی 

زئولیت ماده ای با اهمیت برای تنظیم ترکیبات خاک کشاورزی است. کاربرد زئولیت در کشاورزی برای افزایش حاصلخیزی خاک و بهبود عملکرد گیاهان می باشد و کیفیت خاک پس از استفاده از آن افزایش می یابد. این ماده از مواد معدنی تشکیل شده و استفاده از آن موجب کاهش میزان مصرف کود های شیمیایی نیز می شود. در عین حال کنترل مصرف آب با استفاده زئولیت صورت می گیرد. کاربرد زئولیت در کشاورزی می تواند سبب کنترل مصرف کود های حیوانی نیز باشد. کشور های پیشرفته در صنعت کشاورزی خود از زئولیت استفاده می کنند. به عنوان مثال کاربرد زئولیت در کشاورزی برای کشور هایی مانند ژاپن، ایتالیا، اسپانیا و ترکیه ملموس بوده و آن ها برای افزایش بهره وری تولیدات کشاورزی خود از زئولیت کمک می گیرند.

بررسی کلی کاربرد زئولیت در کشاورزی

ماده معدنی زیولیت کاربرد های مفیدی دارد. این ماده طبیعی دارای خواصی مانند یک اسفنج است. بطوری که مایعات را به خود جذب می کند. تراکم زئولیت بسیار بالا بوده و به صورت مشبک با قالب سرند شده مولکولی وظیفه خود را در خاک انجام می دهد. زئولیت به خوبی آب را جذب می کند و آن را در خود به صورت متراکم ذخیره می نماید.

از دیگر مزایای کاربرد زئولیت در کشاورزی این است که این ماده با ترکیب شدن در مواد موجود در خاک ، منافذی جهت ورود هوا به داخل زمین برای رسیدن هوا به ریشه گیاه به وجود می آورد. زیولیت از نظر شیمیایی بار منفی داشته و خاصیت اسیدی و بازی خاک را از تصحیح می کند.

برخی از ترکیبات هستند که با مخلوط کردن آن ها با خاک رطوبت بیشتری قابل جذب است. به عنوان مثال خاک رس بنتونیت و کائولن جذب رطوبت بیشتری نسبت به ترکیبات معمول موجود در خاک دارد. کاربرد زئولیت در کشاورزی این است که میزان جذب رطوبت آن نیز بسیار زیاد است. کاربرد زئولیت در کشاورزی برای ترکیب با خاک علاوه بر خنثی سازی PH خاصیت نرم کنندگی ترکیبات خاک را نیز دارد. برای آشنایی با تفاوت بنتونیت و کائولن و زئولیت مطلب مرتبط را مطالعه فرمایید.

زئولیت در کشاورزی

مزایای مصرف زیولیت در کشاورزی 

صرفه جویی در مصرف کود

گیاهان برای رشد و نمو بیشتر نیاز به جذب نیتروژن دارند اما توسط آن تحریک شده و ذات نیتروژن در طبیعت آلودگی به وجود می آورد. کود های شیمیایی همچون کود اوره ، سولفات آمونیوم و … نیتروژن زیادی دارند؛ تقریبا چیزی حدود هفتاد درصد ترکیبات کود را نیتروژن تشکیل می دهد. این نیتروژن به محیط زیست آلودگی جدی وارد می کند. ترکیب زئولیت با کود به بهبود وضعیت کیفی کود کمک کرده و بازدهی آن را برای گیاه افزایش می دهد. همچنین زئولیت سموم موجود در کود را از گیاه دور می کند و آن را از بین می برد. در صورت ترکیب زیولیت با کود کشاورزی ، مواد غذایی و آب را برای گیاه در خود ذخیره می نماید و موجب صرفه جویی می شود.

تاثیر زئولیت بر کاهش آلودگی

استفاده از زئولیت موجب کاهش سموم موجود در خاک شده و پدیده هایی مثل شسته شدن کود های شیمیایی با آب های سطحی و یا آلودگی آب های جاری را کاهش می دهد. مزایای استفاده از زئولیت در مرور زمان افزایش می یابد و به رشد و نمو گیاهان کمک می نماید.

CEC موجود در زئولیت

این محصول معدنی موجب افزایش غنای مواد غذایی موجود در گیاهان می شود که بر کیفیت رشد گیاه تاثیر مستقیم دارد. کاربرد زئولیت در کشاورزی موجب افزایش کیفیت مواد مغذی و ریز مغذی موجود در گیاه مانند نیتروژن خواهد شد. CEC موجود در زئولیت رابطه مستقیم با کاهش مصرف کود نیتروژن را دارد.