گوگرد پاشی انگور به منظور درمان سفیدک درخت انگور

سفیدک انگور یا سفیدک سطحی مو در بخش های مختلف کشور با نام های شته ، سیابور ، دردک ، گردزدگی و … شناخته می شود. سفیدک انگور بر اثر تهاجم نوعی قارچ از رده آسکومیست ایجاد می شود که نام علمی آن Uncinula necator است. آفت سفیدک انگور از طرق مختلفی نظیر وزش باد یا حیوانات و حشرات از درختی به درخت دیگر منقل می شود. آسیب رسانی سفیدک انگور به روش هایی صورت می گیرد که عبارتند از:

  1. سبب کاهش میزان محصول دهی درخت مو می شود
  2. دانه های انگور به صورت ترک خورده ، بی کیفیت و کثیف در می آید
  3. خود درخت انگور را تضعیف کرده و از رشد آن جلوگیری می نماید

در صورت عدم درمان سفیدک انگور ، خسارت آن به حدی می رسد که کل محصول را از بین می برد. آفت سفیدک انگور معمولا به قسمت های جوان برگ و ساقه و همچنین میوه ها هجوم می برد. بخش فوقانی برگ به پودری سفید رنگ آلوده شده و نهایتا به طرف بالا و داخل لوله می شود. برگ های آلوده به سفیدک انگور ، قهوه ای رنگ و خشک می شوند و لکه هایی هم بر روی ساقه ها ایجاد می گردد. اگر سفیدک انگور به شکوفه ها و جوانه ها حمله کند ، گلها قدرت تلقیح را از دست داده و می ریزد. اما مشخص ترین حالت سفیدک انگور بر روی میوه است که سبب ایجاد یک گرد سفید رنگ بر روی انگور شده و تمام حبه ها و خوشه را فرا می گیرد. نتیجه آن ترش شدن انگور و نهایتا ترکیدن حبه ها است. اگر غوره به سفیدک مو گرفتار شود ، پس از مدتی یا می ریزد یا ترک های عمیقی بر روی آن ایجاد می شود به حدی که دانه از میوه خارج می گردد.

آفت سفیدگ انگور در زمستان حالت مسلنیوم داشته و در داخل جوانه ها می ماند و فعالیت خود را در ابتدای بهار آغاز می کند. قارچ ایجاد کننده سفیدک مو ماندگاری بالایی داشته و در صورتی که به درستی درمان نشود ، سال به سال فعالیت خود را ادامه می دهد و حتی سرما و یخبندان شدید در زمستان ها نیز سبب نابودی این قارچ نمی شود.

گوگرد پاشی انگور

درمان سفیدک انگور

روش های مختلفی نظیر کاشت مناسب درختان مو ، هرس کردن ، سوزاندن شاخه ها و برگ ها و … برای پیشگیری یا کاهش آسیب های سفیدک انگور پیشنهاد می شود ولی درمان اصلی آن بوسیله گوگرد پاشی انگور می باشد. گوگرد در کشاورزی به عنوان عنصری مهم و ضروری محسوب می شود زیرا دارای تاثیرات زیر است :

  • گوگرد چهارمین عنصر ضروی مورد نیاز گیاهان است
  • گوگرد موجب کاهش pH خاک و در نتیجه حاصلخیزی خاک های آهکی و شور می شود
  • گوگرد یک ماده ضد قارچ قوی است که می تواند بیماری های قارچی را از بین ببرد

گوگرد پاشی انگور

زمان گوگرد پاشی انگور

بهترین زمان گوگرد پاشی درخت انگور در دوره ای می باشد که قارچ تولید کننده آن در مرحله میسلیوم است. برای این منظور باید حدود ۱۲۰ کیلوگرم برای هر هکتار گوگرد پودری یا گوگرد میکرونیزه یا پودر گوگرد (گوگردی که دارای دانه بندی بسیار ریز باشد) را در سه نوبت مورد استفاده قرار داد. البته از گل گوگرد نیز می توان ستفاده نمود ولی پودر گوگرد میکرونیزه مش ۲۰۰ بیشتر توصیه می شود. نوبت های گوگرد پاشی انگور به منظور درمان سفیدک مو به این صورت است:

نوبت اول : وقتی جوانه ها تازه شکوفه کرده اند و حدود چهار تا ده برگ جوان بر روی هر شاخه مشاهده می شود. در این نوبت باید از ۱۵ کیلوگرم گوگرد پودری یا گل گوگرد به ازای هر هکتار استفاده نمود.

نوبت دوم : در مرحله گل کردن انگور ها باید در حدود ۳۰ کیلو گرم گوگرد پاشی انگور به ازای هر هکتار باغ مو انجام شود.

نوبت سوم : این نوبت وقتی است که غوره ها به تازگی ترش شده اند که معمولا پانزده تا بیست روز پس از نوبت دوم است. در این نوبت باید حدود ۴۵ کیلو گرم پودر گوگرد مصرف نمود.

البته با توجه به فواید ذکر شده گوگرد ، گوگرد پاشی انگور در زمان های دیگر بی فایده نیست و می توان از گوگرد تا زمان رسیدن کامل میوه انگور استفاده کرد. مقادیری که در نوبت های بالا بیان شد ، حدودی بوده و با توجه به تراکم کاشت درخت انگور و انبوهی بوته ها ، متفاوت است. همچنین با توجه به اینکه آفت سفیدک انگور می تواند به صورت مخفی باقی بماند ، نباید منتظر ظهور علانم آن بود بلکه باید با استفاده از گوگرد پاشی انگور از بیماری پیشگیری کرد.