آیا استفاده از اسید هیومیک در خوراک دام مفید است؟

بررسی های علمی و مشاهدات میدانی بیانگر آن است که افزودن اسید هیومیک به جیره غذایی دام دارای تاثیرات مثبت فراوانی بر سلامت روده و دستگاه گوارش دام است. سلامت روده ، نقش مهمی در عملکرد بهینه بدن دارد. سلامت روده و سلامت جسمانی در حیوانات ، پیش نیاز تولید پایدار محصولات دامی است. به طور کلی نتایج مصرف اسید هیومیک در تغذیه دام عبارت است از:

– گوارش بهتر و کاهش میزان تولید کود

– کاهش نیاز به مصرف دارو

– بهبود سریع تر دام پس از تسکین بیماری

– افزایش نرخ باروری

– تولید بیشتر شیر

 

دیگر مزایای مصرف اسید هیومیک در زمینه بهبود هضم مواد غذایی است. استفاده از هیومیک اسید در خوراک دام سبب می شود تا میزان مواد خوراکی هضم نشده در کود ، کاهش یابد. بعلاوه ، موجب کاهش بوی کود و افزایش کیفیت آن برای تقویت خاک خواهد شد. بهبود هضم مواد غذایی در گله ، بعد از دو تا سه هفته از شروع زمان مصرف اسید هیومیک در خوراک دام ، قابل مشاهده می باشد.

وجود مواد غذایی هضم نشده در کود تولیدی در دامداری ها ، به معنی افزایش هزینه ها است. این مواد غذایی بدون اینکه جذب بدن حیوان شود ، از سیستم گوارش عبور کرده و از بدن خارج می گردد و به هدر می رود که نتیجه آن ، تحمیل هزینه های بیشتر بدون بازگشت سود خواهد بود.

یکی دیگر از مزایای مصرف اسید هیومیک در تغذیه دام ، همانگونه که در بالا ذکر شد ، کاهش حجم تولید کود و نیز بهبود کیفیت آن است. کاهش مقدار ذرات هضم نشده در کود و بهبود عملکرد سیستم گوارش دام موجب کاهش تولید کود خواهد شد. از طرفی بهبود هضم مواد غذایی علاوه بر این که کیفیت کود را بالا می برد ، باعث کاهش تولید علف هرز ، پیچک و مواد نامطلوب در خاک تقویت شده با هیومیک اسید می گردد.

مصرف کمتر مواد دارویی همیشه یکی از اهداف دامداران و نیز مصرف کنندگان گوشت بوده است. یک سیستم گوارشی با عملکرد بهینه در تولید شیر ماثر می باشد. وجود روده سالم موجب نیاز کمتر به دارو و افزایش بازده بدن خواهد شد. مصرف کمتر دارو علاوه بر اینکه باعث سلامت گوشت و شیر و سایر محصولات دامی می شود ، همچنین برای سلامت زیست محیطی و آب های سطحی هم مفید خواهد بود.

تحقیقات نشان دهنده آن است که غنی سازی جیره غذایی دام با اسید هیومیک سبب افزایش وزن متوسط شیر تولیدی توسط دام می شود. از طرفی شیر تولیدی دارای میزان بالاتری چربی و پروتئین نسبت به گاو هایی است که از اسید هیومیک در تغذیه آن ها استفاده نشده است. مشاهده نتایج تنها در ۶ تا ۸ هفته به شکل ملموسی قابل مشاهده است. طبق تحقیقات میدانی انجام شده ، در صورت مصرف اسید هیومیک ، گاو ها حتی در شرایط استرس دمایی نیز به تولید شیر ادامه می دهند.