تفاوت بنتونیت با زئولیت چیست

بنتونیت و زئولیت هر دو جزء خاک های جاذب هستند که در موارد بهداشتی و درمانی نیز کاربرد دارند. بنتونیت نوع خاک رس آلومینوسیلیکات است که خاصیت تورم پذیری فوق العاده ای دارد و از گدازه های آتشفشانی تولید می گردد. بنتونیت دارای ساختار ورقه مانند دو بعدی است که قدرت زیادی در جذب آب ، یون ها و مواد شیمیایی و سمی دارد. زئولیت هم یک آلومینوسیلیکات هیدراته است اما ساختار سه بعدی دارد یعنی بر خلاف بنتونیت که لایه های آن با هم فاصله دارند ، در زئولیت منافذ زیادی برای جذب آب ایجاد شده است. pH بنتونیت حدود ۱۰ است در حالی که pH زئولیت ۷٫۵ می باشد یعنی حالت قلیایی ضعیف تری دارد.

تفاوت بنتونیت با کائولن چیست

بنتونیت و کائولن هر دو از نوع خاک رس هستند. کائولن حاوی مقادیر بسیار زیادی کائولینیت است و فرمول شیمیایی Al2Si2O5(OH)4 دارد در حالی که بنتونیت از مونتموریلونیت تشکیل می شود و دارای فرمول شیمیایی Al2H2Na2O13Si4 است. از نظر ساختاری ، کائولن از ورقه های سیلیس چهار ضلعی و آلومینای هشت ضلعی بوحود می آید به طوری که یک ورقه سیلیس توسط یک اتم اکسیژن به یک ورق آلومینای هشت ضلعی متصل می شود. این در حالیست که ساختار بنتونیت دارای لایه های دو بعدی می باشد که از یک ورق آلومینای هشت ضلعی مرکزی و دو ورق سیلیس چهار ضلعی تشکیل شده است.

اصلی ترین تفاوت بنتونیت با کائولن از نظر روش تولید است. کائولن از هوازدگی برخی کانی های معدنی سیلیکات آلومینیوم مانند فلدسپات بوجود می آید در حالی که بنتونیت در نتیجه واکنش خاکستر های آتشفشانی در حضور آب ایجاد می گردد.

بنتونیت چیست و چه کاربردی دارد

بنتونیت Bentonite یک خاک رس متورم شونده تولید شده از هوازدگی خاکستر های آتشفشانی است که حاوی مقادیر زیادی مونتموریلونیت می باشد. خاک رس بنتونیت به دلیل خاصیت جذب آب و مایعات فوق العاده ای که دارد معروف است. این ماده در سه نوع بنتونیت کلسیمی ، سدیم دار و پتاسیمی در طبیعت ایجاد می شود و کاربردهای متعددی دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

بنتونیت حفاری : از بنتونیت حفاری برای روانکاری و خنک کردن ابزارهای برش و مته ها و همچنین تقویت دیواره های چاه های آبی و نفتی و جلوگیری از فروریختن چاه استفاده می شود.

بنتونیت دامی : خاصیت جذب سموم فوق العاده بنتونیت خوراک دام سبب شده تا از آن در جیره غذائی دام و طیور استفاده شود تا با دفع سموم قارچی و مایکوتوکسین ها مانع از مسمویت دام شود.

ساخت قالب با بنتونیت ریخته گری : بنتونیت خاصیت چسبندگی عالی در ماسه ایجاد می کند به همین دلیل برای ساخت قالب های ریخته گری ماسه ای ، از آن به عنوان عامل پیوند استفاده می کنند.

بنتونیت کشاورزی : نوع خاصی از این ماده به نام بنتونیت سدیمی وجود دارد که خاصیت جذب آب فوق العاده ای دارد و برای جلوگیری از هدر رفت آب و تقویت زمین کشاورزی در برابر شسته شدن استفاده می شود.

بنتونیت چاه ارت : بنتونیت اکتیو یا ارت به دلیل مقاومت اندکی که در مقابل جریان الکتریسیته دارد برای حفر چاه ارت ساختمان ها بکار می رود.

زئولیت چیست و چه کاربردی دارد

زئولیت ها نوعی از کانی های معدنی هستند که حاوی مقادیر زیادی آلومینوسیلیکات بوده و حفره های ریز فراوانی برای جذب آب در ساختار خود دارند. زئولیت به صورت طبیعی و مصنوعی ساخته می شود. تولید زئولیت در طبیعت از طریق واکنش سنگ های آتشفشانی با آبهای زیرزمینی قلیایی تولید می گردد که این فرایند می تواند هزاران تا میلیون ها سال به طول بیانجامد. زئولیت طبیعی حاوی عناصر ناخالص زیادی از قبیل فلزات ، کوارتز و مواد معدنی است. کاربرد های این ماده به شرح زیر است:

کاربرد اصلی زئولیت برای تصفیه آب آشامیدنی است.

این ماده به طور گسترده ای به عنوان کاتالیزور و جاذب بکار می رود.

در دستگاه های اکسیژن ساز از زئولیت به منظور کنترل نوسان فشار استفاده می کنند تا گاز نیتروژن را از هوای فشرده خارج کرده و اکسیژن مورد نیاز دستگاه های اکسیژن خانگی ، صنعتی و قابل حمل را تامین کند.

در صنعت هسته ای از زئولیت در راکتورها و نیز برای بازیافت زباله های اتمی استفاده می شود.

کائولن چیست و چه کاربردی دارد

کائولن یا کائولینیت نوعی خاک رس معدنی سیلیکات لایه ای است. این ماده از یک ورقه سیلیس چهار ضلعی تشکیل شده که از طریق اتم های اکسیژن به یک ورق هشت ضلعی آلومینا متصل است. کائولن یک خاک سفید رنگ نرم است که از هوازدگی شیمیایی کانی های معدنی سیلیکات آلومینیوم همچون فلدسپات تولید می شود. کائولن یک ماده معدنی نسبتا فراوان است که در اکثر کشور های جهان وجود دارد و موارد مصرف آن عبارتند از:

نیمی از کل کائولن تولید شده در جهان در تولید کاغذ بکار می رود. دیگر موارد مصارف آن در تولید سرامیک و لعاب ، خمیر دندان ، لوازم آرایشی و کرم های محافظت از پوست ، تولید رنگدانه و صرفه جویی در مصرف دی اکسید تیتانیوم ، تولید آفت کش و محافظت از گیاهان و تصفیه آب و فاضلاب است.