مراحل و طرز تهیه قالب سیلیکونی با پودر سنگ هنری

پودر سنگ (خاک سنگ) کاربرد های صنعتی و هنری متعددی دارد. این ماده از کوبش سنگ های مختلف موجود در طبیعت بدست می آید و هر نوعی از پودر سنگ ، ویژگی های خود را دارد. از جمله موارد مصرف پودر سنگ هنری می توان به استفاده از پودر سنگ در تهیه قالب سیلیکونی ، ساخت پتینه و نقش برجسته ، ساخت گیفت با پودر سنگ ، ساخت استند با پودر سنگ ، ساخت تابلوی دکوراتیو ، استند اسم ، جاکلیدی ، پودر سنگ مجسمه سازی و … اشاره نمود. در این مطلب به آموزش ساخت قالب سیلیکونی با پودر سنگ هنری می پرازیم.

تهیه خمیر

پودر سنگ مانند دیگر مصالح ساختمانی ، بعد از ترکیب با آب و خشک شدن ، دیگر قابل استفاده نخواهد بود پس مقدار مواد مورد استفاده را به میزان قالب های خود در نظر بگیرید. بهتر است ابتدا یک پیمانه خاک سنگ استفاده نمایید و اگر کم بود ، کم کم اضافه کنید. از یک ظرف مناسب برای مخلوط کردن مواد استفاده نمایید. به ازای سه پیمانه خاک سنگ هنری ، یک پیمانه آب داخل ظرف بریزید. برای تهیه مقدار بیشتری خمیر ، با همین نسبت ها عمل کنید یعنی برای شش پیمانه پودر سنگ ، دو پیمانه آب بریزید. حال باید پودر سنگ و آب را به خوبی مخلوط نمایید و یک خمیر با غلظت مناسب و کاملا یکدست و بدون ناهمواری تهیه کنید. خمیر نباید زیاد شل یا زیاد سفت باشد بلکه باید روان باشد تا پس از ریختن داخل قالب سیلیکونی ، به خوبی شکل قالب را به خود گرفته و حباب ایجاد نشود.

پودر سنگ و قالب سیلیکونی

قالب گیری

حال آن را به آرامی داخل قالب ریخته و اگر دیدید که در بعضی قسمت ها به خوبی پوشش نمی دهد ، با استفاده از یک وسیله مثلا قلم مو ، آن را یک دست کنید. بعد از پر کردن قالب ها ، ضربات آرامی به دیواره ها و اطراف آن بزنید تا اگر حبابی وجود دارد تخلیه شود. معمولا خمیر پودر سنگ در قالب سیلیکونی بعد از سی دقیقه خشک می شود اما اگر بیشتر باقی بماند ، بهتر خواهد بود و از مقاومت آن مطمئن تر خواهیم بود.

خارج کردن از قالب

برای خارج کردن طرح ها از قالب سیلیکونی باید دقت کنید چون ملات پودر سنگ حالت شکننده دارد. برای این منظور قسمت های سفت را ابتدا خارج نمایید. اگر تا حالا این کار را انجام نداده اید ، احتمال شکستن یا آسیب دیدن طرح ها وجود دارد اما با تمرین می توانید به راحتی در آینده ، آنها را خارج کنید. امیدواریم با آموزش داده شده ، در این کار به تبحر و توانایی برسید. ویدئوی آموزشی کار با پودر سنگ و قالب سیلیکونی را در پایین این مطلب تماشا نمایید.