هیدروکسید کلسیم چیست؟

هیدروکسید کلسیم یا کلسیم هیدروکساید Calcium hydroxide در حقیقت همان آهک آب خورده است که به روش شیمیایی تولید شده از نظر ساختاری دارای فرمول مولکولی Ca(OH)2 است. به لحاظ فیزیکی هم پودری سفید رنگ می باشد. کلسیم هیدروکسید در آب غیر قابل انحلال بوده و ته نشین می شود و محلولی قلیایی با pH حدودا ۱۲ ایجاد می کند که آب آهک نام دارد. آهک بر خلاف سیمان ، تا زمانی که در آب باشد ، سفت نمی شود. هیدروکسید کلسیم جاذب گاز دی اکسید کربن هوا است و به این تربیت به کربنات کلسیم که ماده اولیه در تولید آهک است تبدیل می شود.

 

نام هایی که هیدروکسید کلسیم با آنها شناخته می شود عبارتند از : آهک هیدراته | آهک آب خورده | آهک شکفته | آهک مرده | slaked Lime | Hydrated Lime

به منظور تولید هیدروکسید کلسیم ، باید ابتدا کانی کربنات کلسیم که با نام سنگ آهک هم نامیده می شود در دمای مناسبی حرارت داده شده و اکسید کلسیم خالص به دست بیاید. سپس در صورت ترکیب این ماده با آب ، کلوخه های آن شکفته شده و شروع به جذب یون هیدروکسید می کنند و آهک شکفته یا همان هیدورکسید کلسیم به دست می آید. این نوع آهک دارای حالت پایدارتری بوده و واکنش های شیمیایی شدیدی ایجاد نمی کند. در آزمایشگاه ها نیز برای تولید هیدروکسید کلسیم ، محلولی از کلرید کلسیم را با کاستیک سودا ترکیب می کنند.

کاربرد های هیدروکسید کلسیم چیست

از آهک هیدراته می توان به دلیل ویژگی های منحصر به فرد آن به شکل گسترده ای در صنایع استفاده کرد. یکی از ویژگی های کلسیم هیدروکسید ، خاصیت انعقادی آن است که سبب شده در صنایع تصفیه آب ، جهت جمع آوری مواد ریز معلق استفاده شود. همچنین تنظیم کننده pH آب نیز هست. از جمله ویژگی های آن می توان به غیر سمی بودن و قیمت ارزان اشاره نمود که مصرف آن را در تصفیه خانه های شهری و کارخانجات گسترش داده است.

دیگر زمینه مصرفی هیدروکسید کلسیم در صنایع کاغد سازی است. از این آهک به منظور خنثی سازی خاصیت سوزانندگی کاستیک سودا استفاده می شود. همچنین در صنایع ساختمانی برای تولید ملات می توان آن را با پودرسنگ ، سیمان ، خاکستر و … ترکیب نمود. برای شفته کاری و پی سازی ساختمان ها و استخر ها ، بخصوص در زمین های که خاک سستی دارند مانند زمین های شنی یا رسی ، از هیدروکسید کلسیم برای شفته ریزی استفاده می نمایند.

حتی صنایع غذایی هم به دلیل سمیت پایین آهک هیدراته و مزایای دیگری که دارد آن را مصرف می کنند. برای مثال می توان به تولید قند از نیشکر و یا چغندر قند اشاره نمود. از آب آهک هم در آشپزی مدرن برای تهیه مربا سود برده می شود.