تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ چگونه است؟

پودر سنگ را می توان با انواع گوناگون سیمان مخلوط کرد تا در زمینه های گوناگونی چون درزگیری کاشی ، چسباندن موزاییک ، نماسازی ساختمان و تولید بتن مورد استفاده قرار گیرد. دو نوع مختلف از سیمان قابلیت اختلاط با پودر سنگ را دارند که شامل سیمان نوع معمولی و سیمان پورتلند هستند. در این مقاله به روش تولید ملات سیمان و پودر سنگ و نسبت اختلاط این دو ماده می پردازیم. مدت زمان لازم برای تهیه ملات پودر سنگ و سیمان بستگی به اندازه و اسکوپ پروژه دارد.

پودر سنگ و سیمان سفید

مراحل تهیه پودر سنگ و سیمان سفید

پودر سنگ را درون ظرفی که عاری از مصالح دیگر و یا ملات خشک شده باشد بریزید. تمیز بودن ظرف دارای نقش بسیار مهمی برای تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ است زیرا مواد دیگر می تواند سبب تغییر رنگ دوغاب شود. به اندازه ۸ بیل پر شده پودر سنگ برای شروع کار مناسب است. اگر نیاز بود می توان بعدا دوباره پودر سنگ اضافه کرد. نصف کیسه سیمان سفید معمولی یا پورتلند داخل ظرف بریزید. حتما در هنگام کار با سیمان از ماسک استفاده کنید زیرا ذرات ریز آن سبب تحریک ریه ها می شود. سیمان سفید و پودر سنگ را به خوبی مخلوط کنید.

هر مقداری که پودر سنگ داخل ظرف ریختید ، به همان اندازه ماسه هم به این ترکیب اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید. ماسه باعث افزایش استحکام ترکیب پودر سنگ و سیمان سفید پس از خشک شدن می شود. توده ها و کلوخه های ایجاد شده را نیز با استفاده از بیل به خوبی پودر کنید. حال نوبت تهیه دوغاب است. در این مرحله به میزان سه گالن آب به ترکیبی که تهیه کردید اضافه نمایید. ماده ایجاد شده باید شبیه خمیر شل باشد پس اگر ترکیب پودر سنگ و سیمان بیش از حد سفت بود ، مرحله به مرحله نیم گالن آب اضافه نمایید و اگر بیش از حد شل بود ، میزان پودر سنگ بیشتری به نسبت سیمان در آن بریزید زیرا بهتر است مقدار پودر سنگ بیش از سیمان سفید باشد.

چنانچه مقداری الیاف سیمان هم به ترکیب اضافه کنید موجب تقویت ملات پودر سنگ و سیمان سفید پس از خشک شدن خواهد شد. اگر از دوغاب سیمان سفید و پودر سنگ می خواهید برای کاشی های حمام و دستشویی استفاده کنید ، اولا باید آن را آبکی تر تهیه نمایید و ثانیا الیاف سیمان در آن نریزید ، همچنین پس از خشک شدن ، با کاردک یا برس اضافات آن را پاک کنید.