امروزه با فراگیر شدن مصرف کود اسید هیومیک به عنوان یک کود کشاورزی ، مطلبی آموزشی در مورد شیوه مصرف و مقدار استفاده از آن منتشر می سازیم.  میزان و روش مصرف کود اسید هیومیک در کشاورزی بستگی کامل و مستقیمی با روش آبیاری دارد. آبیاری باغات میوه و زمین های کشاورزی به دو صورت تحت فشار یا قطره ای و یا غرقابی انجام می شود که هر یک دارای مشخصات مخصوص به خودمی باشد. به منظور دریافت اطلاعات لازم با سایت سیناتو همراه باشید.

میزان و روش مصرف کود اسید هیومیک در روش آبیاری قطره ای

چنانچه در باغ و یا زمین کشاورزی از سیستم آبیاری قطره ای (تحت فشار) استفاده می شود ، در نتیجه میزان آب کمتری به کار می رود. در صورتی که تعداد آبیاری ماهیانه بین ۱۲ تا ۱۸ روز باشد ، در اولین آبیاری که عموما در اسفند ماه انجام می شود ، به میزان ۱۰ کیلو اسید هیومیک و در آبیاری های بعدی هم ۵ کیلو اسید هیومیک استفاده شود. چنانچه دوره آبیاری بیشتر از ۱۸ روز باشد ، برای اینکه غلظت اسید هیومیک در اثر شسته شدن کاهش نیابد ، در اولین دوره آبیاری از میزان ۱۵ کیلو اسید هیومیک و در مراتب بعدی از ۸ کیلو کود آلی هیومیک اسید استفاده نمایید. بهتر است پس از حدود ۳ تا ۴ ساعت از زمان شروع آبیاری اقدام به تزریق اسید هیومیک در سیستم نمایید زیرا در این صورت آب به کلیه بخش های زمین رسیده و مواد کود هیومیکی به خوبی در زمین پخش می شود.

میزان و روش مصرف کود اسید هیومیک در کشاورزی

میزان و روش مصرف کود اسید هیومیک در روش آبیاری غرقابی

در آبیاری غرقابی میزان آب به کار رفته بسیار بیشتر بوده و در نتیجه اگر همان میزان اسید هیومیک مصرف شود ، خلوص آن بسیار کاهش می یابد بنابراین باید میزان مصرف اسید هیومیک را در اولین بار آبیاری به ۲۰ کیلوگرم و در مراتب بعد به ۱۰ کیلوگرم افزایش داد. در  این روش آبیاری نیاز به یک مخزن کالیبره شده ۲۰۰۰ لیتری داریم که یک شیر تنظیم داشته باشد. این مخرن را در محل ورودی آب به باغ قرار داده و اجازه دهید تا آب حداقل نیمی از کرت ها را فراگیرد. بعد شیر مخرن حاوی هیومیک اسید را باز کرده تا به آرامی وارد سیستم آبیاری شود.

ذکر این نکته الزامیست که کود اسید هیومیک را نباید با برخی مواد نظیر سموم مختلف و یا برخی کود ها مانند سولوپتاس به طور هم زمان مورد استفاده قرار داد زیرا موجب کاهش تاثیر هر دو ماده خواهد شد.