کاربرد آهک در کشاورزی چیست؟

آهک کشاورزی یک افزودنی پودر شده از سنگ آهک یا گچ است. ماده ماثر آهک کشاورزی ، ترکیبی به نام کربنات کلسیم می باشد. دیگر مواد معدنی موجود در ترکیب آهک کشاورزی مانند کربنات منیزیم ، اکسید منیزیم و اکسید کلسیم ، بستگی به محلی که آهک از آن استخراج شده است دارد. تاثیرات مفید آهک برای خاک کشاورزی عبارتست از:

  • سبب افزایش pH خاک های اسیدی شده و قلیاییت خاک را افزایش می دهد.
  • منبعی از عناصر کلسیم و منیزیم را برای مصرف گیاهان فراهم می کند.
  • ماندگاری آب در خاک را افزایش می دهد.
  • جذب مواد مغذی همچون ازت ، فسفر و پتاسیم را جهت رشد سریع تر گیاهان بهبود می بخشد.

ممکن است آهک در برخی خاک ها وجود داشته باشد ، به منظور افزایش کارایی و اثر بخشی آن ، می توان از مواد اسیدی مختلف همچون اسید سولفوریک استفاده نمود. از گچ هم می توان به عنوان یکی از منابع تامین کلسیم گیاهان سود برد. دیگر اشکال آهک نظیر آهک دولومیتی و آهک هیدراته نیز دارای کاربرد های مشابهی در کشاورزی و باغبانی هستند. آهک دولومیتی دارای مزایایی نظیر آهک معمولی است با این تفاوت که به علاوه کلسیم ، منیزیم مورد نیاز گیاهان را هم فراهم می کند. آهک هیدراته هم به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده در گاوداری ها کاربرد دارد که سبب ایجاد یک محیط خشک و قلیایی می شود که ادامه فعالیت باکتری ها را غیر ممکن می سازد.

 

معمولا از وسیله‌ی گردپاش برای پخش آهک در زمین ها استفاده می شود. برای مصرف آهک در کشاورزی باید اول زمین های با خاک اسیدی را شناسایی نمود. معمولا مناطقی که بسیار پر بارش هستند ، بر اثر شسته شدن دارای خاک اسیدی می شوند. همچنین در زمین هایی که به میزان زیادی دام چرانده می شود ، با کاهش تدریجی مواد معدنی ، با مشکل اسیدی شدن خاک مواجه هستند. که در این زمین ها مصرف آهک توصیه می شود. آهک همچنین به دلیل افزایش کلسیم موجود در گیاهان ، شرایط را برای پرورش دام و حیوانات اهلی بهبود می بخشد. این امر سبب رشد سریع تر استخوان بندی حیوانات می گردد. بهترین راه تشخیص اسیدی بودن خاک زمین های زراعی ، استفاده از آزمون خاک است که در آزمایشگاه های معتبر انجام می شود.

به اطلاع فعالان بخش کشاورزی و صنایع مختلف دیگر می رساند به منظور خرید آهک در انواع گوناگون آن با بخش بازرگانی کارخانه آهک سینا تولید به شماره تلفن های مندرج در سایت ، تماس حاصل فرموده و آهکی ممتاز با قیمت استثنائی را در محل مورد نظر خود دریافت نمایید.