گوگرد و کاربرد آن در کشاورزی

گوگرد از عناصر غذایی مهم برای رشد گیاهان محسوب می شود. این ماده پس از نیتروژن ، پتاسیم و فسفر چهارمین عنصر ضروری مورد نیاز گیاهان است و با نام سولفور نیز شناخته می شود. تشکیل کلروفیل، تولید پروتئین و کمک به سنتز روغن ها در گیاهان روغنی، چند مورد از نقش های تاثیر گذار گوگرد در رشد و نمو گیاهان محسوب می شود. سولفور، همچنین آنزیم های گیاه را فعال نموده و از این طریق در واکنش های بیوشیمیایی گیاه بسیار تاثیرگذار می باشد. سولفور، برای اصلاح خاک های آهکی و سدیمی که حاوی مقادیر زیادی مواد کربناته یعنی کربنات کلسیم هستند بسیار مفید است و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک را بهبود می بخشد.

گوگرد آستانه ی تحمل گیاه را نسبت به سرما و خشکی محیط بهبود می بخشد. سولفور، علاوه بر گیاه، برای خاک نیز فواید زیادی داشته و حاصلخیزی آن را افزایش می دهد. یکی از مهم ترین خواص گوگرد و کود های تولید شده با آن ، کاهش pH خاک است، این ویژگی باعث افزایش میکروارگانیسم های مفید خاک می شود. سولفور سبب افزایش باروری گیاه از طریق افزایش تقسیمات سلولی می گردد.

مضرات کمبود گوگرد در خاک کشاورزی

کمبود این عنصر مهم در گیاه باعث کاهش رشد، رنگ پریدگی و زرد شدن برگ های گیاه می شود. از دیگر علایم کم شدن سولفور در گیاه، نازک شدن ساقه ها و در هم پیچیده شدن برگ ها می باشد. مصرف گیاهانی که کمبود سولفور دارند برای گیاهان و انسان هم خاصیت سمی و زیان آور دارد. خاک های شنی که مواد آلی کمی دارند و در معرض شسته شدن خاک هستند، دچار کمبود این عنصر می باشند؛ که این کمبود را باید با استفاده از کودهای مناسب جبران نمود؛ تا حاصلخیزی این خاک ها برای رشد گیاهان افزایش یابد. کاربرد گوگرد در کشاورزی بسیار گسترده است به طوری که علاوه بر استفاده مستقیم یا تولید کود های کشاورزی برای حاصلخیزی خاک ، همچنین برای دفع آفات و درمان بیماری های گیاهی هم بکار می رود. برای مثال گوگرد پاشی انگور یکی از روش های مهم جهت درمان مشکلات قارچی این محصول است.

کودهای گوگردی

گوگرد، یک نافلز با نماد شیمیایی s می باشد که از عناصر مهم برای تمام موجودات زنده محسوب می شود. سولفور کاربرد گسترده ای در تولید بسیاری از انواع کود کشاورزی دارد. این ماده از نظر ظاهری نرم بوده و دارای رنگ زرد می باشد. کمبود این عنصر مهم، برای خاک و گیاه زیان بار است. بنابراین کمبود این نافلز را می توان از طریق تزریق کودهای گوگردی به خاک جبران نمود. اکثر کودهای گوگردی دارای عنصر s به یکی از این ۴ شکل می باشند:

  1. کودهای گوگردی که دارای عنصر گوگرد هستند.
  2. کودهای گوگردی که حاوی s به شکل سولفات هستند.
  3. کود های حاوی سولفور مایع
  4. کودهایی که هم دارای عنصر s و هم سولفات می باشند.

انواع کودهای سولفوردار، شامل سنگ آهک و سولفات آمونیوم می باشند. گیاهان نمی توانند گوگردی را که به شکل عنصر سولفور در کودها وجود دارد را استفاده کنند؛ بنابراین این عنصر باید به شکل سولفات در آمده تا گیاه بتواند آن را جذب کند. میزان سولفور موجود در کودهای سولفاته اغلب به صورت درصد بیان می شود .استفاده از کودهای حاوی سولفور در صرفه جویی آب کشاورزی نیز بسیار مفید می باشد. این کودها بیشتر برای تولید سیب، سبزیجات و توت فرنگی استفاده می شوند و به آفت کشی این گیاهان کمک می کنند. برای جذب شدن گوگرد موجود در کودها به وسیله گیاه باید شرایطی وجود داشته باشد؛ سه مورد از این شرایط شامل کافی بودن رطوبت خاک، کافی بودن مواد آلی خاک و دمای بالاتر از ۱۵ درجه سانتی گراد می باشد.

تولید کودهای کشاورزی حاوی گوگرد

تولیدکنندگان کودهای حاوی گوگرد، بیشتر سه نوع کود گوگرد میکرونیزه ، کود گوگرد بنتونیت دار و انواع کود سولفات را در انواع مختلف تولید می کنند . مصرف این نوع کود ها برای تامین نیاز خاک و گیاه به سولفور ، مبارزه با آفات نباتی و تامین اسیدیته خاک (کاهش pH) است. کودهای گوگردی موجود در بازار به دو صورت پالایشگاهی و معدنی وجود دارند؛ اما نوع پالایشگاهی آن بیشتر از نوع معدنی استفاده می شود.

یکی از انواع کود های گوگردی ، نوع سولفاته ریزمغذی های کشاورزی نظیر سولفات آهن ، روی ، مس ، منیزیم ، مگنز و سولفات آمونیوم است که علاوه بر تصحیح pH خاک زمین های شور و آهکی ، جذب این ریز مغذی های حیاتی را برای گیاهان تسهیل می نماید. ریز مغذی های سولفاته از قیمت ارزانی برخوردار بوده و به خوبی توسط گیاهان قابل جذب هستند.

گوگرد میکرونیزه چیست

گوگرد میکرونیزه حالت پودری شکل با درجه خلوص بالای ۹۹ درصد می باشد که در پالایشگاه ها تولید می گردد. این محصول علاوه بر تولید کودهای کشاورزی در صنایع دیگری مانند تولید کبریت، لاستیک، شکر، قند و باروت مورد استفاده قرار می گیرد. گوگرد میکرونیزه به دلیل این که دانه بندی بسیار ریزی دارد؛ زودتر به سولفات تبدیل می شود و از آنجایی که این عنصر شیمیایی فقط به صورت سولفات توسط گیاه جذب می شود؛ این کود در بین کشاورزان محبوبیت زیادی دارد. این نوع گوگرد با عنوان سولفور میکرونیزه نیز شناخته می شود و جز مواد استخراج شده از ترکیبات هیدروکربنی است که کاربرد های مهم آن در بخش کشاورزی ، برای بیماری های قارچی و سفیدک های سطحی انگور می باشد.