تفاوت انواع مختلف اسید هیومیک چیست؟

اسید هیومیک ها در انواع مختلفی تولید می شوند. حتی برخی مواد معدنی و آلی که دارای درصدی هوموس هستند نظیر لئوناردیت ، زغال و خاک پیت هم گاهی به نام اسید هیومیک شناخته می شود. اصولا هیومیک اسید مناسب جهت استفاده در کشاورزی باید محلول در آب بوده و به راحتی تجزیه شود تا یون های آن توسط گیاهان جذب گردد. به صورت طبیعی ، کلیه مواد معدنی که توسط میکروارگانیسم های خاصی تجزیه می شود ، به نوعی در گروه ترکیبات هیومیکی قرار می گیرند.

اسید هیومیک گرانوله

اسید هیومیک گرانول با استفاده از روش خاصی از هیومیک اسید فراوری شده و غنی شده تولید می شود. این نوع اسید هیومیک باید به راحتی در آب محلول باشد. در ایران اما تعریف آن متفاوت است. اسید هیومیک گرانول در ایران ، نوعی سنگ معدنی حاوی اندکی هوموس غیر قابل جذب به نام لئوناردیت است که آن را کوبیده و به فروش می رسانند. لئوناردیت یا همان هیومیک اسید گرانوله ، اصولا هیومیک اسید مورد انتظار در کشاورزی نیست زیرا هیومیک آن یونیزه نبوده و نیز قابلیت انحلال پذیری در آب را هم ندارد. لیوناردیت قادر به کلاته کردن مواد مغذی در خاک نیست و آزاد سازی مواد مغذی آن به چندین سال زمان نیاز دارد. بنابراین شناخت لئوناردیت به عنوان اسید هیومیک کار مفیدی نیست.

اسید هیومیک پودری

اسید هیومیک صنعتی که امروزه در کشاورزی مدرن به شکل فراوانی مورد استفاده قرار می گیرد ، یک ماده شیمیایی استخراج شده از مواد حاوی ترکیبات هیومیکی مانند لئوناردیت ، زغال ، خاک پیت و … است. برای این منظور ، لئوناردیت را با مواد شیمیایی همچون سدیم هیدروکسید و یا پتاسیم هیدروکسید واکنش می دهند. این مواد شیمیایی با حذف ناخالصی های لئوناردیت ، خلوص مواد هیومیکی آن را افزایش می دهند. همچنین اسید هومیک آن را فراوری کرده و جذب آن را توسط گیاهان ممکن می سازد.

هیومیک اسید پودری به راحتی باید در آب حل شود ولی اگر ته نشین شد ، به معنای وجود مواد ناخالص همچون زغال یا خاک های معدنی در آن است. انواع موجود در بازار ایران عبارت از اسید هیومیک امریکایی ، اسید هیومیک چینی ، هیومیک اسید اسپانیایی و … با خلوص های متفاوت بین ۳۰ درصد تا ۹۰ درصد هستند.

اسید هیومیک مایع

هیومیک اسید مایع با استفاده از اسید هیومیک پودری تولید می شود. ویژگی اصلی هیومیک اسید مایع این است که معمولا با استفاده از دیگر مواد مغذی برای گیاهان نظیر اوره ، کود های NPK ، ازت و … غنی شده است. البته خلوص اسید هیومیک مایع خیلی پایین تر از اسید هیومیک جامد است ولی از طرفی یک محصول آماده استفاده می باشد.

با جمع بندی موارد ذکر شده می تواند نتیجه گرفت که در میان انواع هیومیک اسید ، نوع گرانوله آن چندان کاربردی نداشته و برای گیاهان مفید نیست. اسید هیومیک پودری با خلوص بالا ، به صرفه ترین و کاربردی ترین نوع هیومیک اسید است که با استفاده از آن می توان علاوه بر تولید اسید هیومیک مایع ، انواع مختلف کود کشاورزی غنی شده را نیز تولید نمود.

گروه سینا تولید ، وارد کننده مستقیم اسید هیومیک خارجی می باشد. محصولات ما دارای بالاترین کیفیت بوده و کاملا در آب قابل انحلال است. کشاورزان گرامی و تولید کنندگان کود که تمایل به خرید اسید هیومیک خارجی مرغوب با قیمت مناسب دارند ، با بخش بازرگانی گروه سینا تولید تماس حاصل فرمایند.