آهک برای مربا و تهیه غذاها و خوراکی ها هم کاربرد دارد. با وجود اینکه آهک یک ماده معدنی و مورد مصرف در مشاغل ساختمانی و صنعتی است اما کاربرد های این ماده مفید تنها به همین حد خلاصه نشده و می توان از آن در تهیه مواد خوراکی نیز استفاده نمود. اما کاربرد آهک برای مربا و پخت و پز برخی مواد غذایی چیست؟

در صورت ترکیب نوع خاصی از پودر آهک به نام آهک هیدراته (که دارای فرمول مولکولی هیدروکسید کلسیم است) با آب ، مایع شفاف و بی رنگی به نام شیره آهک یا آب آهک به دست می آید که خواص مناسبی در آشپزی دارد. البته باید توجه داشت که برای این منظور نمی توان از هر نوعی اهک استفاده کرد بلکه باید از آهک هیدراته کاملا تصفیه شده استفاده نموده که به آهک خوراکی هم معروف است. آب آهک به دست آمده از آهک خوراکی برای تلخی گیری و ترد شدن بعضی از مربا ها مثل مربای کدو حلوایی ، مربای سیب ، مربای پوست پرتقال و مربای گریپ فروپ که تلخی خاصی دارند بسیار مفید است. همچنین استفاده از آب آهک برای مربا باعث می شود تا میوه استفاده شده پس از پخت ، شکل اولیه خود را به خوبی حفظ کند.

فیلم آموزش استفاده از آهک برای مربا

طرز تهیه آب آهک برای مربا

خوردن خود آهک برای بدن ما بسیار زیان آور است و در مواردی می تواند باعث مسمومیت شدید شود ، بنابراین باید ابتدا با روش تهیه آهک خوراکی برای مربا آشنا شویم. برای این منظور ما به آب آهک به روشی که گفته می شود نیاز داریم. همانطور که گفتیم ، آهک خوراکی نوع خاصی از این ماده به نام آهک هیدراته است که از نظر ظاهری به صورت پودری سفید رنگ و یکدست می باشد و کاملا تصفیه شده است تا مواد سمی و زیان آور آن حذف شود. پس دقت کنید که این ماده را از هر جایی نمی توان تهیه نمود.

برای تهیه آب آهک برای مربا های مختلف ، باید به ازای هر یک کیلوگرم میوه‌ی خشک که برای پخت مربا آماده کرده اید ، یک کیلوگرم آهک خوراکی را در ۶ یا ۷ لیوان (تقریبا ۱۲۰۰ گرم) آب سرد ریخته و خوب به هم بزنید تا یک مایع شیری رنگ بدست آید. نکته جالب در مورد آهک این است که این ماده در آب قابل انحلال نیست و فقط خواصی را در آب ایجاد می کند. بنابراین پس از هم زدن آن در آب ، برای چند ساعت آن را رها کنید تا پودر آهک کاملا در ته ظرف آب ته نشین شود. در این صورت باید یک مایع آب مانند و کاملا شفاف و بی رنگ و فاقد هر گونه ذرات بر روی آهک ته نشین شده بدست بیاید.

این مایع همان آب آهک خوراکی و مفیدی است که بدنبال آن بودیم. حال این آب آهک زلال را به آرامی داخل ظرف دیگری بریزید و به هیچ عنوان اجازه ندهید که آهک ته نشین شده هم با آن جابجا شود. آب آهک خوراکی در بسیاری دیگر از کشور های جهان مانند آمریکا ، تایلند ، هند و … هم برای تهیه پاپ کورن ، شیرینی ها و غذاهای سنتی مصرف می شود.