پلی آلومینیوم کلراید چیست

پلی آلومینیوم کلراید به انگلیسی Polyaluminum Chloride یک منعقد کننده پلیمری غیر آلی بسیار موثر است که با نام های مختلفی مانند پک تصفیه ، پودر پک ، آلومینیوم کلراید هیدراته و PAK هم شناخته می شود. آلومینیوم پلی کلراید کاربرد گسترده ای در تصفیه آب و فاضلاب دارد و نسبت دیگر منعقد کننده ها نظیر سولفات آلومینیوم ، آهک هیدراته و کلروفریک ، لجن کمتری تولید کرده و در دمای پایین هم عملکرد مناسبی دارد.

پلی آلومینیوم کلراید مایع و یا جامد با گرید خوراکی و صنعتی دارای فرمول شیمیایی AL2(OH)nCI6 است. با توجه به طیف تصفیه آب در صنایع مختلف باید نوع مرتبط با آن را انتخاب نمود ، برای مثال جهت تصفیه آب آشامیدنی باید از پلی آلومینیوم کلراید خوراکی استفاده شود ولی برای تصفیه پساب صنعتی کارخانجات ، نوع صنعتی آن بکار می رود. استفاده از منعقد کننده ها در صنایع و مشاغل و بخش هایی همچون تصفیه آب و فاضلاب ، کاغذ سازی ، رنگرزی ، کشاورزی ، آرایشی بهداشتی ، محیط زیستی ، نیروگاه های حرارتی تولید برق و انرژی ، تصفیه استخر و … گسترش یافته است. به دلیل کارایی بسیار مناسب پلی آلومینیم کلراید ، کاربرد این پلیمر در کنار دیگر منعقد کننده ها مانند آهک هیدراته و سولفات آلومینیوم ، گسترش بسیار سریعی داشته است. از جمله دلایل برتری این ماده نسبت به دیگر منعقد کننده ها می توان به عملکرد در دمای پایین ، تولید لجن کمتر و پلیمری بودن اشاره نمود که سبب شده در بسیاری از کشور ها به رایج ترین ماده کوگولانت تبدیل شود.

تولید پلی آلومینیوم کلراید

این ماده از طریق کاهش پودر آلومینا (آلومینیم معدنی) توسط جوهر نمک در دمای مشخصی تولید می شود. برای این منظور ، مقدار معینی هیدروکسید آلومینیم را با اسید کلریدریک در مخلوط کن ریخته و پس اختلاط ، آن را وارد یک راکتور می کنند. در مرحله بعدی ، ترکیب ایجاد شده به بخش فیلتراسیون فرستاده شده و آلومینای واکنش نداده از آن جدا می شود. مرحله بعدی ، تانک فرمولاسیون نام داشته و در این مرحله ، آب به همراه مواد شیمیایی مشخصی برای ایجاد واکنش به مخلوط اضافه می گردد.

جدول مقایسه انواع گرید پک PAC
گریدشکل ظاهریخلوص
پلی آلومینیوم کلراید خوراکیپودر سفیدبین ۳۰ تا ۶۰ درصد
پلی آلومینیوم کلراید صنعتی درجه ۱پودر زرد روشنحداقل ۲۹ درصد
پک درجه ۲پودر زرد کدر یا قهوه ایکمتر از ۲۹ درصد

 

مزیت پلی آلومینیوم کراید نسبت به سولفات آلومینیوم

مصرف پلی آلومینیم کلرید از اوایل دهه هفتاد میلادی در صنعت تولید کاغذ گسترش یافت و تا حدودی جایگزین دیگر نمک های آلومینیوم شد. با وجود اینکه در اکثر کشور ها مصرف همزمان سولفات آلومینیوم ، آهک هیدراته و کلروفیریک به عنوان بهترین منعقد کننده در تصفیه آب کاربرد دارد ولی بعضی کشور ها از PAC به میزان بیشتری استفاده می کنند. این ماده حاوی یون آلومینیم به صورت پلیمری و الیگومر است. به همین علت ، پی اچ آب را کمتر از سولفات آلومینیوم تغییر می دهد. همچنین می تواند فلاک های حجیم تری را ایجاد نموده و مقدار کمتری آلومینیوم در آب رها کند.

سولفات آلومینیوم همیشه یکی از پر کاربرد ترین منعقد کننده ها بوده و امروزه هم به میزان بسیار زیادی مصرف می شود. اما پلی آلومینیم کلراید مزیت هایی نسبت به آن دارد. از جمله این که این ماده حاوی یون کلر بوده و خاصیت ضدعفونی بیشتری دارد. بنابراین نیاز به مصرف مقدار کمتری پرکلرین و مواد جامد محلول TDS وجود خواهد داشت. همچنین پلی آلومینیوم کلراید مایع هم آماده تزریق و استفاده سریع برای تصفیه آب است.

بخشی از مزایای استفاده از این محصول به شرح زیر می باشد:

  • حذف کدورات آب به میزان ۹۹ درصد
  • کاهش مقدار آلومینیم باقی مانده در آب
  • مقدار ۳۰ تا ۶۰ درصد مصرف کمتر نسبت به سولفات آلومینیوم
  • ته نشین سازی کدورت ها در مدت زمان کمتر
  • ایجاد لجن پایدار تر و بزرگتر و در نتیجه جمع آوری آسان تر
  • قابل استفاده در دمای پایین تر و کاهش کمتر پی اچ آب
  • کاهش استفاده از فیلتر و افزایش عمر فیلتر کربن اکتیو
  • کاهش میزان لجن تولید شده تا یک سوم و کاهش هزینه های جمع آوری آن

پلی آلومینیوم کلراید

کاربرد و موارد مصرف

  • تصفیه آب آشامیدنی
  • تصفیه فاضلاب شهری
  • تولید کاغذ و محصولات سلولزی
  • صنایع تولید پارچه و فراوری چرم
  • تصفیه پساب کارخانجات و صنایع خدماتی
  • حذف ماده سمی فلوئور در فرایند تصفیه آب
  • استخراج و فراوری نفت و محصولات هیدروکربنی
  • بازیافت زغال سنگ از پساب شستشوی زغال سنگ
  • بازیافت خاک کائولن در صنایع تولید کاشی و سرامیک
  • در صنایع غذایی و دارویی جهت تولید شکر ، گلیسیرین و …

کاربرد پلی آلومینیوم کلراید در تصفیه آب

برای تصفیه آب آشامیدنی و ایجاد استاندارد های لازم جهت مصرف انسانی ، باید انواع ناخالصی ها و سموم همچون شن ، گل ، مواد شیمیایی و مواد آلی که باعث کدورت می شود را به روش های مختلف نظیر فیلتراسیون ، عملکرد های مکانیکی و افزودن مواد شیمیایی بر طرف نمود. مواد منعقد کننده با ایجاد لخته سازی ، بسیاری از مواد کلوئیدی و معلق که سبب ایجاد کدورت های موجود در آب هستند را جذب و ته نشین می کنند.

از رایج ترین مواد منعقد کننده می توان آهک هیدراته ، سولفات آهن ، کلروفریک و نمک های آلوم نظیر زاج سفید ، سولفات آلومینیوم و پلی آلومینیم کلراید را نام برد. در این میان ، پلی کلرید آلومینیم به عنوان یک منعقد کننده پلیمری غیر آلی که حاوی کلر هم هست ، قدرت انعقادی و میکروب کشی بالایی را در طیف وسیع پی اچ و دما های مختلف دارد و بسیاری از کشور ها از آن استفاده می کنند.

مکانیزم عملکرد

فرایند انعقاد ناخالصی ها توسط این ماده بر مبنای بار الکتریکی یون های موجود است. پک به راحتی و سریع در آب هیدرولیز می شود و یون کاتیونی آن قادر به جذب آلاینده هایی با بار منفی است. البته باید براورد درستی از میزان مصرف منعقد کننده ها داشته باشیم زیرا در صورت مصرف مقدار اندک ، قادر به حذف کدورات نبوده و در صورت مصرف بیش از حد ، با ایجاد تغییر در پی اچ و بار الکتریکی محیط آب ، آلوده های جدیدی را به صورت لجن ایجاد خواهد نمود.

پلی آلومینیوم کلراید با ایجاد پیوند بین ذرات معلق و تولید توده ای سنگین تر از آب ، این مواد را ته نشین می نماید و در نهایت می توان این میکرو لخته ها را از طریق فیلتراسیون و یا به صورت دستی جمع آوری نمود. این محصول عملکرد قابل قبولی در طیف پی اچ بین ۲ تا ۱۲ دارد. البته بهترین pH بین ۵ تا ۷ است تا PAC بیشرین میزان حذف کدورت ها را داشته باشد. در این محدوده ، نیاز به مصرف میزان کمتری منعقد کننده داریم.

میزان مصرف

همان طور که گفته شد ، استفاده از میزان مناسب پک تصفیه آب از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر مقدار آن از میزان مورد نیاز کمتر یا بیشتر باشد ، عملکردش کاهش خواهد یافت. طبق استاندارد ها ، مقدار مصرف این ماده در آبی که دارای پی اچ ۶ می باشد ، در حدود ۳۵۰  میلی گرم در هر لیتر آب تعیین شده است.

پلی آلومینیوم کلراید

مزیت استفاده در پلی آلومینیوم کلراید کاغذ سازی

  • افزایش امکان مصرف مواد مصنوعی به جای الیاف طبیعی چوب در تولید کاغذ
  • افزایش انعطاف و پلاستیسیته کاغذ
  • سایزینگ و خنثی کردن الیاف سلولزی
  • افزایش سرعت خشک شدن کاغذ تولیدی
  • افزایش مقاومت و تحمل فشاری کاغذ با بهبود چسبندگی الیاف

خطرات ، ایمنی و نگهداری

این ماده آلودگی اندکی دارد ولی در صورت تماس با چشم ، با مقادیر زیادی آب شسته شود.

افرادی که مشکل تنفسی دارند ، سریعا محل آلوده را ترک کرده و در هوا آزاد تنفس کنند.

مقادیر زیاد آن را باید در مخازن استیل یا پلاستیکی نگهداری نمود. مقادیر کم را می توان در کیسه های پلی اتیلن دو جدار نگهداری کرد.

به دور دسترس کودکان ، نور خورشید ، رطوبت ، حرارت زیاد (بالای ۴۰ درجه سانتی گراد) و مواد اکسید کننده و ناهماهنگ نگهدارید.

فروش پلی آلومینیم کلراید

فروش پلی آلومینیوم کلراید خوراکی و صنعتی مایع و پودری با بهترین کیفیت توسط گروه سینا تولید انجام می شود. جهت آگاهی از قیمت پلی آلومینیوم کلراید و خرید این محصول با بخش بازرگانی این گروه تماس حاصل فرمایید.