تعریف پارافین چیست

پارافین وکس Paraffin wax یا روغن پارافین یک محصول تولید شده از تصفیه نفت خام است. پارافین بیشتر با کاربرد آن در شمع سازی معروف شده ولی این محصول کاربرد های متعدد دیگری هم دارد. برای مثال به دلیل ظرفیت حفظ حرارت ، از این ماده در امور بهداشتی و سلامت هم استفاده می نمایند که روش های انجام ان با نام پارافین تراپی شهرت دارد. ویژگی جالب پارافین آن است که می توان میزان دلخواه روغن موجود در آن استخراج نموده و برای هر صنعتی ، پارافین با مقدار روغن مشخص و درجه اشتعال معین تولید نمود. این محصول هم به صورت پارافین مایع و هم پارافین جامد قابل تولید است.

 

تعریف پارافین در سایت های معتبر علمی 

پارافین در ویکی‌پدیا

پارافین واکس یک جامد نرم سفید رنگ است که از مواد نفتی ، ذغال سنگ و نفت شیل بدست می آید و ترکیبی از مولکول های هیدروکربن حاوی بیست تا چهل کربن در زنجیره اتمی خود است. پارافین در دمای اتاق حالت جامد دارد و از دمای حدود ۳۷ درجه سانتیگراد شروع به ذوب شدن کرده و در دمای ۳۷۰ درجه سانتیگراد می جوشد. مصارف رایج پارافین شامل روان ساز ، عایق الکتریکی و شمع سازی است. پارافین موجود در بازار معمولا به رنگ سفید ، بدون بو و مزه خاصی یافت می شود و نقطه ذوب آن ۴۶ تا ۶۸ درجه سانتیگراد است. این ماده در آب حل نمی شود ولی در اتر ، بنزن و استرها محلول می باشد.

پارافین ویژگی های فوق العاده به عنوان عایق الکتریکی (حتی بهتر از تفلون) و حفظ کننده حرارت دارد. برای تولید پارافین از ماده ای به نام اسلک وکس استفاده می شود که ترکیبی از روغن و نفت بوده و یک محصول جانبی تولید شده در پروسه تصفیه روغن روان ساز است. برای تولید پارافین باید مراحل مختلفی نظیر روغن گیری ، کریستال سازی ، ترکیب با حلال ها ، فیلتر کردن و رقیق سازی بر روی اسلک واکس انجام داد.

پارافین در ساینس دایرکت

پارافین نام رایج گروهی از مولکول های هیدروکربنی آلکینی سنگین وزن با فرمول عمومی CnH2n+2 است که معمولا n باید بزرگ تر از ۲۰ باشد. همچنین نام پارافین به صورت تکنیکی بر روی نوعی آلکین نرمال یا خطی قرار دارد که با نام ایزوپارافین شناخته می شود. پارافین معمولا جامدی روغنی ، سفید رنگ ، بی بو و بدون طعم با درجه ذوب ۴۷ تا ۶۵ درجه سانتیگراد است که نامحلول در آب بوده ولی حلالیت مناسبی در اتر ، بنزن و استرهای خاص دارد. اکثر مواد شیمیایی بر پارافین بی تاثیر هستند ولی این ماده به راحتی می سوزد. پارافین مایع دارای نام های محاوره ای مختلفی مانند ارواح معدنی ، آلبولاین ، گلیمول ، ساکسول و روغن پارافین مایع است.

موارد مصرف پارافین به شرح زیر می باشد:

– پارافین شمع سازی

– پوشش دهی کاغذ کوتد یا پارچه

– پوشش دهی انواع پنیر

– به عنوان آنتی کیک و ضد آب و ضد گرد و غبار کننده کود ها

– برای آماده سازی نمونه های بافت شناسی

– بعنوان سوخت جامد موشک

– برای پوشش دهی بطری ، قوطی کنسرو و شیشه

– به عنوان نرم کننده و مرطوب کننده در درماتولوژی

– برای پوشش دهی تخته موج سواری

– برای محافظت از پوست در هوای بسیار سرد

– به عنوان مکمل در صنایع غذایی

– جهت تشخیص آثار شلیک با اسلحه بر روی دست افراد مظنون به انجام جرم

– برای انجام پارافین تراپی (پارافین درمانی) به منظور زیبایی و سلامتی

پارافین در بریتانیکا

روغن پارافین که با نام آلکین هم شناخته می شود نوعی هیدروکربن اشباع با فرمول عمومی CnH2n+2 است که C نشان دهنده اتم کربن و H هم اتم هیدروژن و n عدد صحیح است. پارافین ها از اجزاء تشکیل دهنده گاز های طبیعی و مواد نفتی هستند. پارافین های حاوی کمتر از ۵ اتم کربن ، حالت گاز دارند و چنانچه بین ۵ تا ۱۵ اتم کربن داشته باشد در فاز مایع قرار می گیرد. اما پارافین با زنجیره مولکولی بیش از ۱۵ اتم کربن حالت جامد دارد. پارافین های با زنجیره مولکولی شاخه ای دارای عدد اکتان بالاتری نسبت به پارافین های با زنجیره مستقیم هستند و بنابراین از آنها برای تولید گازوئیل استفاده می شود.