آموزش شمع سازی در منزل

شمع سازی در منزل یک هنر و سرگرمی جالب است. آموزش شمع سازی علاوه بر اینکه باعث می شود شمع های ارزان تری داشته باشید ، از طرفی برای شما این فرصت را ایجاد می نماید تا شمع های مورد علاقه خود را در رنگ ها و اشکال متنوع و زیبا و یا به سبک های جدید بسازید. ساخت شمع (به خصوص شمع های بدون قالب) کار سخت و پیچیده ای نیست و می توانید به راحتی و هر زمانی که اراده نمایید در خانه این کار را انجام دهید. به منظور آموزش شمع سازی با پارافین در منزل ، ما این کار را طی ۸ مرحله آسان به ساده ترین شکل ممکن در اختیار شما قرار می دهیم. همچنین یک کلیپ آموزشی هم جهت یادگیری بهتر روش ساخت شمع با پارافین شمع سازی در انتهای این مطلب قرار گرفته است.

مواد مورد نیاز برای شمع سازی

– یک بسته پارافین شمع سازی (پارافین جامد)

– یک فتیله بلند شمع

– یک ظرف مقاوم در برابر حرارت

– ظرف فلزی برای ذوب کردن پارافین شمع سازی

– دما سنج

– وسیله ای برای نگهداری فتیله در شمع (مثل مداد)

– روغن های معطر (اختیاری)

مراحل شمع سازی در منزل

مرحله اول : اندازه گیری پارافین شمع سازی

پیش از شروع به شمع سازی در منزل ، یک میز کار مسطح و تمیز آماده نمایید. همچنین بهتر است آن را با روزنامه یا حوله بپوشانید تا در صورت ریختن پارافین داغ ، مشکلی ایجاد نشود. مرحله اول در شمع سازی ، اندازه گیری پارافین به میزانی است که ظرف شما را پر کند.

آموزش شمع سازی

مرحله دوم : ذوب کردن پارافین شمع سازی

پارافین شمع سازی را داخل ظرف فلزی به مدت ۱۵ دقیقه بر روی حرارت قرار دهید تا ذوب شود. در طی این مدت به صورت مداوم آن را به هم بزنید.

آموزش شمع سازی

مرحله سوم : افزودن روغن های معطر به پارافین شمع سازی (اختیاری)

هنگامی که پارافین وکس ذوب شد ، می توان به آن روغن های معطر افزود. این کار سبب می شود زمانی که شمع آماده شده را روشن نمایید ، بوی مطبوعی در هوای محیط پراکنده شود. برای این منظور ، چند قطره اسانس های روغنی خوشبو را در پارافین مذاب ریخته و کمی به هم بزنید.

آموزش شمع سازی

مرحله چهارم : قرار دهی فتیله داخل شمع

فتیله باید طوری در داخل شمع قرار گیرد که پایین آن در کف ظرف باشد. برای اتصال فتیله به شمع ، آن را در ظرف خالی شمع سازی خود قرار دهید. بعضی از انواع فتیله در انتهای خود دارای چسب هستند.

آموزش شمع سازی

مرحله پنجم : ریختن پارافین شمع سازی در ظرف

پیش از ریختن پارافین شمع سازی در ظرف ، اجازه دهید پارافین برای چند دقیقه خنک شود. زمانی که دمای آن به ۶۰ درجه سانتگراد رسید می توان آن را درون ظرف ریخت. حال به آرامی پارافین شمع سازی را داخل ظرف بریزید. همزمان ، فتیله را هم در محل خود نگه داشته و از جابجا شدن آن جلوگیری کنید. مقداری از پارافین مذاب را در ظرف فلزی نگه دارید تا بعدا برای روی کار استفاده نمایید.

آموزش شمع سازی

مرحله ششم : تثبیت فتیله داخل پارافین شمع سازی

به منظور جلوگیری از جابجا شدن فتیله داخل پارافین شمع سازی باید آن را تثبیت نمود. برای این منظور ، دو عدد مداد یا چوب را به صورت موازی روی ظرف شمع سازی قرار داده و فتیله را بین آن دو محکم کنید به طوری که فتیله در مرکز ظرف قرار گیرد. حدود ۴ ساعت طول می کشد تا پارافین شمع سازی سفت شده و فتیله در آن تثبیت گردد.

آموزش شمع سازی

مرحله هفتم : افزودن پارافین بیشتر

اگر روی شمع پس از خشک شدن دارای ترک ها و حفره هایی شد ، به راحتی مقدار باقیمانده پارافین شمع سازی را ذوب کرده و روی آن بریزید و اجازه دهید خشک شود.

آموزش شمع سازی

مرحله هشتم : اندازه کردن فتیله

اندازه فتیله شمع باید کوتاه تر از یک و نیم سانتمتر باشد در غیر این صورت شعله شمع بیش از حد بلند می سوزد و یا دچار لرزش و سوسو زدن می شود.

آموزش شمع سازی

طرز تهیه شمع رنگی

طرز تهیه شمع رنگی هم تفاوتی با شمع سفید ندارد. تنها باید در مرحله دوم ، مقداری مداد شمعی رنگی خورده شده را داخل پارافین بریزید. از مداد شمعی های که دارای رنگ های شبیه به هم هستند برای این منظور استفاده نمایید.

آموزش شمع سازی

فیلم آموزش شمع سازی در منزل توسط پارافین شمع سازی