کاربرد خاک بنتونیت در کشاورزی

بنتونیت خاک رس در کشاورزی به عنوان یک ماده سوپر جاذب آب عمل می کند. علاوه بر آن ، این ماده حاوی برخی یون های فلزی مفید برای گیاهان نظیر سدیم ، کلسیم و … است.  نقش جاذب ها در کشاورزی عبارتست از:

– جلوگیری از هدر رفت آب و تامین همیشگی رطوبت برای گیاهان

– حفظ مواد مغذی محلول در آب در نزدیکی ریشه گیاهان

– جلوگیری از شسته شدن خاک و هدر رفت مواد غذایی

چه نوعی از بنتونیت در کشاورزی مفید است؟

نوع بنتونیت مورد استفاده در کشاورزی نیز اهمیت دارد. برای مثال بنتونیت سدیمی دارای خاصیت تورم پذیری بسیار زیادی است به این معنی که می تواند تا چندین برابر وزن خود آب جذب کند. از طرف دیگر بنتونیت کلسیم دار جاذب یون ها بوده و خاصیت تبادل یونی خاک را افزایش می دهد. همچنین کلسیم را به عنوان یکی از یون های مورد نیاز گیاهان تامین می کند. سایز و دانه بندی بنتونیت به منظور پخش شدن مناسب در خاک هم اهمیت دارد.

چه میزان بنتونیت در کشاورزی باید مصرف شود؟

برای آگاهی از میزان دقیق بنتونیت مورد نیاز در کشاورزی به عنوان سوپر جاذب آب و محرک رشد در بستر های کشت بدون خاک ، آزمایشی بر روی نوع عملکرد لوبیا سبز انجام شد. این آزمایش بیشتر برای بررسی وضعیت کشت در گلخانه ها انجام گرفت. پژوهش حاضر در گلخانه های پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان و برای مشخص شدن میزان بهینه بنتونیت مصرفی صورت پذیرفت. در اولین سری آزمایشات مقادیر ۱۰ و ۲۰ درصد حجمی بنتونیت با ۹۰ درصد تراشه چوب ، شلتوک برنج و ماسه ترکیب شده و فاکتور های مختلف رشد گیاه لوبیا به دقت مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دهنده آن بوده که مصرف ۱۰ درصد بنتونیت تاثیر بیشتر و بهتری نسبت به مصرف  ۲۰ درصد از آن دارد. همچنین شلتوک برنج نسبت به ماسه و تراشه چوب از تاثیر گذاری بیشتری برخوردار است.

به منظور اطمینان از میزان مورد بررسی ، در دومین مرحله آزمایش مقادیر ۵ درصد و ۱۰ درصد حجمی بنتونیت مورد بررسی قرار گرفت. این بار نیز بهترین فاکتور رشد بدست آمده در ۱۰ درصد حجمی مورد استفاده از بنتونیت مشاهده شد. طبق پژوهش صورت گرفته می توان نتیجه گرفت که مصرف ۱۰ درصد بنتونیت به همراه بستر های سبک نظیر شلتوک می تواند با کاهش هدر رفت آب و مواد مغذی محلول ، در رشد مطلوب گیاهان تاثیر قابل ملاحظه ای داشته باشد.