معادله واکنش سولفات آلومینیوم و هیدروکسید سدیم

Al2(SO4)3 + 6NaOH → ۲Al(OH)3 + 3Na2SO4

ویدیو واکنش شیمیایی جالب سدیم هیدروکسید با آلومینیوم سولفات

آشنایی با سولفات آلومینیوم و هیدروکسید سدیم

سولفات آلومینیوم که در فارسی آن را با نام زاج سفید هم می شناسیم یک ماده شیمیایی اسیدی و نمک اسید سولفوریک و آلومینیم است. سولفات آلومینیوم به دلیل دو ویژگی مهم آن یعنی اسیدی بودن و خاصیت انعقادی قوی در شیمی معروف است. سولفات آلومینیوم که دارای فرمول شیمیایی Al2(SO4)3 می باشد از نظر ظاهری به صورت کلوخه یا پودر سفید رنگ است و کاربرد های زیادی در تصفیه آب آشامیدنی ، تولید کاغذ و کشاورزی دارد.

و اما هیدروکسید سدیم یکی از پر مصرف ترین مواد شیمیایی در جهان است. سدیم هیدروکسید به دو صورت مایع و جامد تولید می شود که به نوع مایع آن ، سود مایع می گویند و فاز جامد این ترکیب هم به صورت سود پرک و سود گرانول تولید می گردد. هیدروکسید سدیم با اسامی مختلفی نظیر کاستیک سودا و سود سوز آور هم معروف است و فرمول شیمیایی آن به صورت NaOH  می باشد. این ترکیب شیمیایی خاصیت بسیار قوی قلیایی دارد و بر خلاف سولفات آلومینیوم ، کاملا در آب قابل انحلال است. از جمله کاربرد های سود مایع و سود پرک می توانیم به صنایعی همچون کاغذ سازی ، خنثی سازی اسید ها ، صنایع غذائی و تولید صابون اشاره نمود.

فرایند واکنش سولفات آلومینیوم و سود سوز آور

واکنش سولفات آلومینیوم با سدیم هیدروکسید یک واکنش تیتراسیون اسید باز است که منجر به تجزیه هر دو ماده و ایجاد ترکیبات شیمیایی جدیدی می شود. نکته مهم اینکه سود سوز آور با همه ترکیبات آلومینیوم ، حتی فلز خالص آن هم واکنش می دهد بنابراین اگر سولفات آلومینیم در اختیار نبود ، می توان حتی از یک فویل آلومینیومی استفاده نماییم. فرایند انجام این واکنش به این صورت است که باید ابتدا سود هیدروکسید سدیم را در آب حل کنیم چون آلومینیوم در آب حل نمی شود. بهتر است برای حل شدن سریع تر سدیم هیدروکسید در آب و انجام بهتر واکنش ، آب را کمی گرم نماییم.

هدف از انجام واکنش

هدف از انجام واکنش میان سود سوزاور و سولفات آلومینیوم یا دیگر ترکیبات آلومینیوم ، تولید ماده ای شیمیایی و پر کاربرد به نام هیدروکسید آلومینیوم است. میزان تولید این محصول در جهان ، سالیانه در حدود یکصد میلیون تن می باشد زیرا نقش مهمی در تولید فلز آلومینیوم دارد. همچنین برای تولید دیگر ترکیبات آلومینیوم نظیر سدیم آلومینات ، پلی آلومینیوم کلراید و زئولیت هم بکار می رود.

دیگر محصول تولید شده در این فرایند ، سولفات سدیم نام دارد که در تولید مواد شوینده و خمیر کاغذ استفاده می شود. این ماده یک فیلر است و در تولید پودر لباسشویی و در صنایع رنگرزی پارچه ، تولید چوب و کاغذ و شیشه سازی کاربرد دارد.

معادله واکنش شیمیایی سولفات آلومینیوم و سود مایع با غلظت کم

(Al(SO4)3 + ۶NaOH -> 2Al(OH)3 + ۳Na2(SO4

معادله واکنش شیمیایی کاستیک سودا غلیظ با سولفات آلومینیم

Al2(SO4)3 + ۸NaOH → ۲Na[Al(OH)4] +3Na2SO4

معادله واکنش شیمیایی سولفات آلومینیوم و سدیم هیدروکسید در حرارت زیاد

Al2(SO4)3 + 8NaOH → ۲NaAlO2 + ۳Na2SO4 + ۴H2O