بهترین روغن برای ماساژ درمانی کدام است؟

ماساژ درمانی می تواند به کاهش التهاب، تنش عضلانی و درد کمک کند. همچنین می تواند گردش خون، وضعیت بدنی، تحرک، خواب و خلق و خوی کلی شما را بهبود بخشد. ماساژ یک سرگرمی لذت بخش است. به خصوص زمانی که با بهترین روغن ها برای ماساژ انجام شود می تواند تمام تنشها را از بدن شما خارج کند. ماساژ یک پایان عالی برای یک روز سخت و طولانی است و اغلب پس از ماساژ با یک روغن معطر احساس آرامش بیشتری خواهید کرد. در این مطلب با چند نمونه از بهترین روغن ها برای ماساژ آشنا می شویم.

ماساژ با روغن جوجوبا

روغن جوجوبا یکی از بهترین روغن ها برای ماساژ است. این روغن ملایم و سبک است و به راحتی جذب پوست می شود بدون اینکه احساس سنگینی در شما ایجاد کند. سرعت جذب شوندگی بالای این روغن آن را به یک روغن حامل ایده آل برای رایحه درمانی تبدیل کرده است. جوجوبا معمولاً برای پوست تحریک کننده نیست.

این روغن ماساژ با داشتن خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی، برای افرادی که پوست حساسی دارند و یا مستعد آکنه یا اگزما هستند، ایده آل است. روغن جوجوبا با رایحه ای آجیلی می تواند به عنوان پاک کننده آرایش، نرم کننده مو و پوست سر، مرطوب کننده و به عنوان روغن حامل روغن های اساسی استفاده شود.

روغن بادام شیرین

روغن بادام شیرین به دلیل داشتن بافت نیمه چرب، یک روغن محبوب در بین درمانگران ماساژ است. برخلاف روغن‌های سریع جذب‌ شونده که نیاز به استفاده مجدد دارند، روغن بادام شیرین کندتر جذب می‌شود و باعث می شود که خستگی‌های طولانی و تنش های روانی به خوبی بر طرف شوند.

این روغن درخشندگی زیبایی ایجاد می کند و برای افرادی که پوست حساسی دارند عالی است. این روغن اگر با روش فشرده سازی بادام تهیه شده باشد، منافذ پوست را مسدود نمی کند و استفاده از آن برای کل بدن بی خطر است. اما با این وجود افرادی که به آجیل حساسیت دارند باید از مصرف آن اجتناب کنند.

روغن شمعدانی

روغن نارگیل

روغن نارگیل در دمای محیط به صورت مایع است و به راحتی جذب پوست و مو می شود. این روغن سرشار از آنتی اکسیدان است. روغن نارگیل به قدری ملایم است که می تواند پوست حساس را بدون مسدود کردن منافذ یا ایجاد سوزش تسکین دهد.

می‌توانید این روغن را با روغن‌های اساسی معطر ترکیب کنید تا علاوه بر ماساژ از خواص آروماتراپی آن حداکثر بهره لازم را ببرید. این روغن که از بهترین روغن ها برای ماساژ است برای سایر مصارف آرایشی و بهداشتی و خانگی نیز مفید است.

روغن هسته زردآلو

روغن هسته زردآلو از نظر بافت و رنگ مشابه روغن بادام است، اما قیمت آن کمی بیشتر می باشد. روغن هسته زردآلو یک منبع غنی از ویتامین های E، A و اسیدهای چرب ضروری مانند اسیدهای اولئیک و لینولئیک است. این روغن برای افرادی که به آجیل آلرژی دارند، انتخابی عالی محسوب می شود.

روغن زردآلو که از هسته میوه زرد آلو گرفته می شود به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کند و در عین حال رطوبت و نرمی پوست را افزایش می دهد. این روغن سبک و بدون عطر برای پوست های حساس ملایم است و در عین حال به سرعت نیز جذب می شود.

روغن آووکادو

روغن آووکادو از میوه آووکادو گرفته می شود. روغن آووکادو که به رنگ سبز تیره است، روغن سنگین‌تری نسبت به بقیه روغن ها می باشد و معمولاً با روغن‌های ماساژ سبک‌تر مانند روغن بادام شیرین مخلوط می‌شود. افرادی که به لاتکس حساس هستند ممکن است به روغن آووکادو حساس باشند، بنابراین توصیه می کنیم قبل از استفاده حتما تست پچ را انجام دهید و در صورت حساسیت از مصرف آن خودداری کنید.

کره کاکائو

کره کاکائو بسیار غنی است و عطر شکلاتی مشخصی دارد. در دمای اتاق جامد است و بافت سنگینی دارد، بنابراین باید با روغن های دیگر مخلوط شود یا فقط بر روی سطح کوچکی از پوست بدن استفاده گردد. اغلب این ماده را با ترکیبی از بالم ها و پمادها که نیاز به چسبندگی بیشتری در ماساژ دارند استفاده می کنند.

کره کاکائو

روغن هسته انگور

از بسیاری جهات، روغن هسته انگور یکی از بهترین روغن ها برای ماساژ است. این روغن بوی کم و بافت لطیف و ابریشمی با چربی سبکی دارد. با این حال، چون معمولا روغن هسته انگور با استفاده از یک حلال از دانه های انگور استخراج می شود (به جای فشرده سازی دانه) برخی از متخصصان ماساژ ، آن را روغن ضعیفی برای ماساژ آروماتراپی به شمار می آورند.

روغن زیتون

بیشتر مردم روغن زیتون را به عنوان روغنی برای پخت و پز می شناسند، اما از آن برای ماساژ نیز استفاده زیادی می شود. روغن زیتون یک روغن سنگین با بافت چرب و چسبنده و عطری کاملا مشخص است که در ترکیب با روغن های سبکتر به روغنی ایده آل برای ماساژ تبدیل می شود. این روغن حتی به تنهایی نیز به خوبی برای ماساژ قابل استفاده است.

روغن کنجد

روغن کنجد یک روغن نسبتا غلیظ است که ممکن است احساس چربی در پوست ایجاد کند، بنابراین می توان آن را با روغن های ماساژ سبکتر ترکیب کرد. روغن کنجد دارای عطر تندی می باشد.

شی باتر

شی باتر که از دانه های یک درخت بومی آفریقا استخراج می شود، در دمای اتاق جامد است. مانند کره کاکائو، شی باتر نیز سنگین است و می تواند احساس چربی روی پوست ایجاد کند، بنابراین معمولاً به تنهایی استفاده نمی شود. ممکن است با مواد دیگری مخلوط شود یا بر روی سطح کوچکی از پوست بدن استفاده گردد. اغلب از این روغن همراه با بالم و پماد استفاده می شود. شی باتر حاوی لاتکس طبیعی است، بنابراین افرادی که به لاتکس آلرژی دارند باید قبل از استفاده از آن تست پچ انجام دهند.

شی باتر

روغن جوانه گندم

روغن جوانه گندم غلیظ تر از آن است که به تنهایی به عنوان روغن ماساژ استفاده شود، اما می توان آن را با روغن های سبک تر مخلوط کرد. روغن جوانه گندم سرشار از ویتامین E است.

نکته: بهترین روغن های ماساژ آنهایی هستند که حواس شما را تحریک می کنند و در عین حال از سلامتی شما مراقبت می کنند. می توانید روغن های ذکر شده فوق را با یکی از روغن های زیر بصورت ترکیبی بکار ببرید. روغن های زیر را به تنهایی هم می توانید استفاده کنید. این روغن ها در رایحه درمانی نقش دارند بنابراین با استشمام عطر آنها تغییرات مفیدی را در ذهن و بدن خود تجربه می کنید.

روغن صمغ درخت بوسولیا

این روغن گرانبها از زمان های قدیم مورد توجه بوده و اغلب به دلیل این که آرامش بخش است استفاده می شود. این روغن را می توان با اسطوخودوس ترکیب کرد یا از عطر رمزآلود آن به تنهایی لذت برد. این روغن می تواند تنفس را عمیق تر کند، سرفه را تسکین دهد و حتی دارای خواص ضد التهابی و ضد افسردگی است. اگر به دنبال کاهش استرس و اضطراب و در عین حال تقویت سیستم ایمنی بدن خود هستید، در ماساژ بعدی خود از روغن صمغ درخت بوسولیا استفاده کنید.

روغن شمعدانی

روغن شمعدانی از گل شمعدانی به دست می آید و اثر آرام بخشی و جوان کنندگی بر بدن دارد. رایحه این گل دوست داشتنی به اثر آرام بخشی آن می افزاید و در حین ماساژ حس یک باغ معطر را تداعی می کند. در طب سنتی از شمعدانی برای بهبود گردش خون، تسکین و تحریک عملکردهای سیستم عصبی و انقباض بافت بدن استفاده می شود. این روغن به عنوان یک قابض عمل می کند و ظاهری بهتر و سرحال تر به شما می بخشد. بنابراین، واضح است که برای ماساژ روغن مناسبی است. این روغن اساسی برای بهبود علائم قاعدگی و یائسگی در خانم ها، می تواند بسیار مفید باشد.

روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس به دلیل عطر تازه و شیرینی که فضایی آرام بخشی ایجاد می کند یکی از محبوب ترین اسانس های موجود در بازار است. این روغن همه کاره است. با خاصیت آرام بخشی خود تعادل مورد نیاز جسم و روح را فراهم می کند. این روغن به بدن شما کمک می کند تا با استرس سازگار شود، به همین دلیل است که معمولا در اسپاها و سالن های آرایش استفاده می شود. اسطوخودوس همچنین برای تسکین درد، بهبود خواب، و افزایش استقامت و سطح انرژی موثر است.

روغن اسطوخودوس

روغن گشنیز

روغن گشنیز که از گیاه گشنیز به دست می آید، اسانسی شیرین و گرم با خاصیت آرام بخشی و تسکین دهندگی دارد. این روغن همچنین می تواند به تقویت سیستم گوارشی و گردش خون کمک کند. حتی برخی معتقدند که می تواند به تسکین گرفتگی (هم در عضلات و هم در گلو که باعث سرفه می شود) کمک کند. می توانید در ماساژ بعدی خود، اسانس گشنیز را امتحان کنید.

روغن نارنج

روغن ترنج یا نارنج صدها سال است که در ایتالیا برای کاهش احساس استرس و تسکین پوست استفاده می شود. عطر مرکبات دلپذیر و تندی شبیه چای ارل گری دارد، زیرا این گل در ایجاد طعم این چای استفاده می شود. این روغن یک اسانس همه کاره است که می تواند برای تسکین احساس افسردگی، بهبود خلق و خو و غلبه بر احساس اضطراب و غم استفاده شود. یکی از بهترین روغن ها برای ماساژ در ایجاد نشاط و آرامش محسوب می شود به طوری که پس از یک جلسه رایحه درمانی با آن احساس شادابی و طراوت خواهید داشت.

آروماتراپی در ماساژ

آروماتراپی در حین استفاده از خدمات ماساژ در سالن های آرایش یا منزل خودتان، طیف وسیعی از فواید را برای بدن دارد. به ویژه زمانی که بهترین روغن ها برای ماساژ را استفاده می کنید. شما چه اسانس هایی را بیشتر دوست دارید امتحان کنید؟

منابع علمی:

https://www.oprahdaily.com/beauty/g29601864/best-massage-oils

https://www.themassageoilshop.com.au/which-massage-oil-is-best.aspx

https://www.yours.co.uk/wellbeing/health/best-massage-oil/

https://www.naturalbody.com/blog/5-essential-oils-to-use-in-massage