سود پرک NaOH که با اسامی هیدروکسید سدیم ، کاستیک سودا و سود سوز آور هم شناخته می شود ، یک ترکیب شیمیایی بسیار مصرفی در صنایع است. این ماده به صورت همزمان با گاز کلر تولید می شود. کاربرد سود پرک در محصولاتی با کاربرد های روتین و روزانه مانند کاغذ ، آلومینیوم ، رسوب زدا ، گاز پاک کن ، صابون و شوینده ها است.

موارد مصرف سود پرک

سود پرک در تولید شوینده ها و مواد ضدعفونی کننده

سود پرک برای تولید صابون و شوینده های مختلف با مصارف خانگی و صنعتی استفاده می شود. سفید کننده های تولید شده از کلر از ترکیب گاز کلر و سود پرک تولید می گردد. شوینده هایی که حاوی هیدروکسید سدیم هستند ، چربی و روغنی که سبب گرفتی لوله های می شود و بر روی سطوح مختلف ایجاد می گردد را در آب حل می کنند.

سود پرک در موارد پزشکی و دارویی

کاستیک سودا برای تولید طیف وسیعی از داروها و محصولات بهداشتی و پزشکی استفاده می شود. از جمله موارد کاربرد سود پرک در داروسازی می توان به تولید مسکن ها ، آسپرین و دارو های ضد انعقادی که مانع از گرفتگی عروق و شریان ها می شوند و همچنین دارو های کاهنده کلسترول اشاره نمود.

سود پرک در بخش انرژی

در تولید انرژی از سود سوز آور برای تولید سلول های سوختی استفاده می شود. سلول های سوختی مانند باتری ها به شکل تمیز و ماثری برای تولید جریان الکتریسته جهت مصرف در موارد مختلف همچون حمل و نقل ، جابجای تجهیزات ، انرژی پشتیبان و ایستگاه های ثابت و متحرک استفاده می شوند. همچنین در ساخت توربین های بادی که نقش مهمی در تولید جریان الکتریسته پاک دارند از رزین های اپوکسی تولید شده از سود پرک استفاده می گردد.

سود پرک در تصفیه آب و فاضلاب

تمامی تصفیه خانه های آب شهری از هیدروکسید سدیم برای کنترل میزان اسیدیته آب و نیز به منظور حذف فلزات سنگین استفاده می کنند. سود پرک همچنین می تواند برای تولید ماده ای شیمیایی به نام هیپوکلریت سدیم یا به اصطلاح آب ژاول که ماده ای میکروب کش است مصرف شود.

سود پرک در مواد غذایی

سود سوز آور در موارد مختلف تهیه مواد غذایی همچون آماده سازی خوراکی ها مانند تلخی گیری زیتون ، برخی انواع بیسکوییت شور ، کرانچی کردن خوراکی ها ، تولید نوشابه های گازدار ، تولید کارامل و … کاربرد دارد. موارد مصرف سود پرک به عنوان یک پوست کن شیمیایی برای گوجه فرنگی ، سیب زمینی و میوه ها و همچنین جهت کنسرو سازی سبزیجات به عنوان ماده ضد کپک و باکتری در صنایع غذایی رو به گسترش است.

سود پرک در تولید کاغذ و صنایع چوبی

در بسیاری از فرایند های کاغذ سازی از سدیم هیدروکسید و سدیم سولفید جهت آماده سازی چوب استفاده می شود. کاربرد سود پرک در کاغذ سازی به منظور حل کردن بسیاری از مواد ناخواسته چوب و ایجاد سلولز خالص برای فرم دهی الیاف کاغذ است. در فرایند بازیافت کاغذ ، سود سوز آور برای پاک کردن جوهر از الیاف کاغذ بکار می رود. سود پرک همچنین در صنایع وابسته به چوب برای فراوری مواد اولیه چوبی جهت استفاده و نیز تمیز کردن کابینت و اثاثیه مصرف می شود.

سود پرک در تولید آلومینیوم

کاستیک سودا برای استخراج آلومینا از مواد معدنی و سنگ های استخراج شده بکار می رود. آلومینا برای تولید آلومینیوم و طیفی از محصولات وابسته نظیر فویل ، قوطی کنسرو ، ظروف آشپزخانه و قطعات هواپیما کاربرد دارد. در عمران و شهرسازی هم از آلومینیوم برای ساخت فریم پنجره و نماسازی ساختمانی استفاده می کنند.

سایر موارد مصرف سود پرک

کاربرد سود پرک در دیگر موارد صنعتی و تولیدی نیز گسترش یافته است. سود سوز آور برای تولید ابریشم مصنوعی (پارچه ریون) ، اسپندکس ، مواد منفجره ، رزین اپوکسی ، رنگ ها ، شیشه و سرامیک مصرف می شود. همچنین در صنایع نساجی از کاستیک سودا برای رنگرزی پارچه ، تولید پارچه های کتان و تولید شوینده لباس استفاده می کنند. سود پرک در فرایند شستشوی فلزات ، زنگ زدایی ، آبکاری و استخراج الکترولیتی کاربرد دارد.