مصرف بنتونیت ساختمانی در عمران و شهرسازی به منظور افزایش استحکام دیواره چاه ها ، فونداسیون ، شمع کوبی ، درز گیری و ضد آب کردن بتن و سیمان است. بنتونیت به تنهای نقش یک ملات را داشته و پس از خشک شدن بسیار سخت می شود. خاصیت ضد آب بنتونیت هم برای مصرف در محیط های مرطوب نظیر محل های دفن زباله و استخرها مناسب است. اصولا از بنتونیت برای آب بندی و درزگیری دیواره ها و سطوح مختلف استفاده می شود. استفاده از ملات بنتونیت سبب افزایش توان سطوح در مقابل فشار هیدرواستاتیک خواهد شد.

 

چه نوعی از بنتونیت در ساختمان سازی کاربرد دارد؟

خاک بنتونیت مورد استفاده در عمران و شهرسازی از نوع بنتونیت سدیمی با توان جذب آب بالا و میزان تورم پذیری زیاد است. بنتونیت سدیمی این خاصیت را دارد که با جذب آب ، حتی تا ۱۵ برابر حجم اولیه خود منبسط شود. این حجیم شوندگی برای درز گیری و بستن منافذ ناخواسته در سازه های مختلف بسیار مفید است. ملات بنتونیت از ترکیب آب و بنتونیت سدیمی تهیه می شود. بنتونیت سدیمی نوعی خاک رس است که در صورت ترکیب با آب ، خاصیت ژله ای پیدا کرده و بصورت یک سیال در عمران و شهرسازی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

روش تهیه ملات بنتونیت

به منظور استفاده از بنتونیت در ساختمان سازی و عمران ، باید آن را به صورت ملات دراورد. نکته اساسی در تهیه هر نوع ملاتی این است که کلیه ذرات به صورت یک دست با آب ترکیب شده و کلوخه در آن ایجاد نشود. برای تهیه ملات بنتونیت باید آن را بخوبی هیدراته (آبرسانی) کرد تا یک ژله یک دست ایجاد گردد. محصول ایجاد شده را در مهندسی عمران با نام دوغاب بنتونیت می شناسند. برای تهیه دوغاب بنتونیت می توان آن را به اندازه بزرگی پروژه تهیه کرده و یا به شکل مداوم تولید نموده و به محل انجام کارهای مختلف ارسال کرد. ملات بنتونیت را هم می توان به صورت دستی تهیه نموده و هم می توان از میکسر هایی که برای تهیه سیمان و بتن استفاده می شود سود برد. برای این منظور باید میزان آب لازم را جهت ژله شدن بنتونیت با توجه به نوع و کیفیت بنتونیت به آن افزود.

مهمترین فاکتور پیش از شروع کار با بنتونیت ، انتخاب بنتونیت مناسب با توان جذب آب بالا ، قدرت تورم پذیری زیاد ، چسبندگی و پر کنندگی مناسب بدون ضرر رسانی به سطوح و دیواره ها است. به منظور خرید بنتونیت ساختمانی با بهترین کیفیت با کارخانه تولید بنتونیت سینا تولید ، بزرگ ترین تولید کننده بنتونیت ساختمانی در کشور تماس حاصل نمایید.