بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی

مراقبت از گیاهان آپارتمانی کار مشکلی است. بر خلاف نوزاد انسان ، گیاهان آپارتمانی وقتی گرسنه یا ناراحت هستند گریه نمی کنند تا متوجه مشکل شویم. دانستن زمان تغذیه گیاهان آپارتمانی اهمیت زیادی در حفظ شادابی و طراوت گیاهان دارد. کمبود آب باعث پژمرده و شکننده شدن گیاهان آپارتمانی می شود و آب زیاد هم آنها را پوسیده می کند. اگر نور کافی خورشید دریافت نکنند ، برگ های آنها رنگ پریده و بزرگ خواهد شد و اگر برخی از آنها در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند  ، پلاسیده می شوند. کود برای گیاهان آپارتمانی نقش غذا برای انسان را دارد و متاسفانه هیچ علامتی از طرف گیاهان دریافت نمی کنیم تا بدانیم چه زمانی گرسنه هستند به جز اینکه رشد آنها کند یا متوقف می شود. بنابراین ، به جای اینکه منتظر دریافت علامت از گیاه باشیم ، باید یک برنامه کود دهی بر اساس چرخه رشد آنها در نظر بگیریم.

چیزی که کار را برای ما سخت می کند این است که هر یک از گیاهان آپارتمانی ، نیازهای متفاوتی در مورد مقدار و دفعات کود دهی دارند ، اما با این حال احتیاجی به پیچیدگی بیش از حد این فرآیند نیست. در واقع اکثریت قریب به اتفاق گیاهان آپارتمانی معمولی نیازمند کود های مشابهی هستند که میان آنها مشترک است. این که برخی از گیاهان نیاز به میزان بیشتری کود دارند صحیح است اما روش کود دهی گیاهان آپارتمانی مانند برنامه ای که در ادامه این مطلب به شما ارائه خواهیم نمود ، شادابی و طراوت تقریبا همه گیاهان را به همراه دارد.

کود برای گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی به چه کودی و به چه مقدار نیاز دارند؟

گیاهان آپارتمانی سوخت و ساز کمتری نسبت به گیاهان فضای باز دارند به همین خاطر نیاز آنها به کود دهی کمتر است. البته با توجه به این که خاک در اختیار این گیاهان بسیار کم می باشد و به منابع مغذی زمین دسترسی ندارند ، بنابراین باید برنامه کود دهی مشخصی برای آنها تعریف کنیم. انتخاب کود صحیح برای گیاه بسیار مهم است زیرا در صورت انتخاب اشتباه یا عدم توجه به میزان مصرف کود ، تاثیر آن معکوس شده و موجب سوختن و از بین رفتن گیاه خواهد شد.

بیشتر کودهای گیاهان آپارتمانی حاوی ترکیبی از هر دو عنصر ضروری و ریز مغذی هستند که با نام کود های ماکرو و میکرو شناخته می شوند. سه عنصر اصلی مورد نیاز برای رشد و فعالیت گیاهان ، نیتروژن ، فسفر و پتاسیم می باشد که اگر همه آنها در یک کود قرار گیرند ، با نام کود کامل یا NPK معروف هستند. میزان و نسبت هر یک از این کود ها باید روی بسته بندی آن درج شده باشد مثلا به صورت کود NPK 20-20-20. نسبت این درشت مغذی ها در کود درختان میوه یا کود چمن متفاوت از نسبت موجود در کود گیاهان آپارتمانی است زیرا هر یک از این گیاهان نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارند. کود گیاهان آپارتمانی به صورت تخصصی فرموله شده است و باید در زمان خرید توجه شود که روی بسته بندی آن ، عبارت “برای گیاهان آپارتمانی” نوشته شده باشد.

علاوه بر عناصر ماکرو یعنی نیتروژن (ازت) ، فسفر و پتاسیم ، گیاهان به عناصر دیگری هم نیاز دارند. عناصر ماکرو ثانویه یعنی کلسیم و منیزیم و همچنین عناصر میکرو یا ریز مغذی ها که عبارتند از آهن ، مس ، روی ، بور و … هم برای رشد و نمو گیاهان آپارتمانی به میزان کمتر از عناصر ماکرو مورد احتیاج هستند. بهترین کود گیاهان آپارتمانی باید حاوی همه عناصر ماکرو و میکرو به میزان فرموله شده‌ی دقیق باشد.

فسفر با علامت مخفف P (عدد میانی روی بسته بندی) برای گلدهی گیاهان ضروری است. بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی گلدار ، کودی است که فسفر بیشتری در خود داشته باشند (برای مثال ۱-۳-۱). گیاهان آپارتمانی با برگ های تزئینی مثل سانسوریا ، آگلونما ، برگ انجیری ، قاشقی ، پوتوس ، دراسنا ، دیفن باخیا ، بنجامین ، کاج مطبق و یوکا که گلدهی ندارند ، به نیتروژن بیشتری احتیاج دارند. میزان نیتروژن برای گیاهان غیر گلدار باید بیشتر یا مساوی سایر عناصر NPK باشد (برای مثال ۵-۳-۳ یا ۵-۵-۵). توصیه می شود برای گیاهان آپارتمانی گلدار مانند بنفشه آفریقایی ، آزالیا ، ارکیده ، گل ساعتی ، گاردنیا ، بگونیا و گلوکسینیا کود جداگانه ای مصرف نمایید و برای گیاهان غیر گلدار هم کود مخصوص به آن را تهیه کنید.

بهترین گیاهان آپارتمانی

انواع کود گیاهان آپارتمانی کدامند؟

تنوع کود های کشاورزی بسیار گسترده است. کود هایی مثل کود سولفات آهن ، مس ، روی ، کود اوره ، آمونیوم فسفات ها ، پتاس ، مواد هیومیکی ، خاک برگ ، کود کمپوست و صدها نوع کود دیگر وجود دارد که به صورت جامد و مایع تولید می شوند و مسلما انتخاب درست از میان آنها کار افراد متخصص است. ساده ترین روش انتخاب بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی ، خرید کود مخصوص این گیاهان است که در بسته بندی مشخصی عرضه می شوند. کود های گیاهان آپارتمانی حاوی عناصر ماکروی ضروری (نیتروژن ، فسفر و پتاسیم) ، عناصر ماکرو ثانویه (کلسیم و منیزیم) و عناصر ریز مغذی (آهن ، مس ، روی و بور) به نسبت های مشخص برای هر نوع گیاه آپارتمانی هستند. در ادامه به معرفی انواع کود ها می پردازیم.

کود مایع گیاهان آپارتمانی

کودهای مایع آلی گیاهان آپارتمانی در آب محلول هستند و حاوی مواد آلی و معدنی مورد نیاز گیاه می باشند. کودهای مایع به سرعت جذب گیاهان می شوند و خطر سوختن گیاه را کاهش می دهند. یکی دیگر از مزایای استفاده از کودهای مایع این است که علاوه بر تأمین مواد مغذی گیاهان آپارتمانی ، به عنوان محرک رشد هم عمل می کنند. این کود ها حاوی ده ها ریز مغذی ، عناصر کمیاب ، ویتامین ها ، اسیدهای آمینه و هورمون های گیاهی هستند که هریک از آنها نقش حیاتی در سلامت و شادابی گیاهان آپارتمانی شما دارند. کودهای مایع ارگانیک گیاهان آپارتمانی از پسماند های گیاهی و حیوانی ، خاک کمپوست ، پودر استخوان ، سنگ فسفات ، عصاره های گیاهی و اسید هیومیک ساخته می شوند.

کود گرانول

کودهای گرانول یا دانه ای برای گیاهان آپارتمانی به دو صورت گلوله های شل و یا به شکل کود “فشرده” تولید می شوند. کودهای دانه ای گلوله ای شل روی سطح خاک پاشیده می شود در حالی که کودهای فشرده باید زیر خاک و نزدیک ریشه های گیاه قرار گیرند.

بهترین کودهای گلخانه ای فشرده و گرانول گیاهان آپارتمانی از مواد ارگانیک تهیه می شوند. این کود ها حاوی خاک کمپوست کرم خاکی ، پودر استخوان ، پودر خون ، سولفات پتاس ، سنگ آهک ، سنگ فسفات و سایر مواد حیوانی ، معدنی و گیاهی هستند. اگر لیست این مواد روی بسته بندی کود نوشته شده باشد یعنی کود ارگانیک است در غیر این صورت از مواد شیمیایی در تولید آن استفاده شده است.

کود های آهسته رهش (کود‌ انتشار آهسته)

این کود ها که به کود های زمانی هم معروف هستند به صورت شیمیایی تولید می شوند. برای تولید آنها ، کود های مایع گیاهان آپارتمانی در یک پوشش مخصوص کپسوله شده اند. این پوشش به آرامی تجزیه می شود و مواد مغذی را در دوزهای کم در مدت زمان طولانی آزاد می کند. کود های آهسته رهش ، سبب آهسته شدن باروری گیاهان می شوند و کار کوددهی را بسیار آسان می کنند اما از مواد ارگانیک تولید نشده اند.

گیاهان آپارتمانی

بهترین روش کوددهی گیاهان آپارتمانی بر اساس فصل

بهترین جدول کود دهی برای گیاهان آپارتمانی بر اساس چرخه فصل رشد است. با وجود اینکه این گیاهان در داخل خانه نگهداری می شوند و درجه حرارت و نور برای آنها ثابت است اما تغییر فصول روی گیاهان آپارتمانی همانند گیاهان فضای باز تأثیر می گذارد.

کود دهی در فصل بهار

در فصل بهار ، روزها به طرز چشمگیری طولانی می شوند و گیاهان آپارتمانی از حالت خواب به یک دوره رشد فعال وارد می گردند. توصیه می شود کود دهی در فصل بهار به میزان نصف حالت عادی انجام شود چون این گیاهان تازه سیکل رشد را آغاز کرده اند و نیاز چندانی به مواد غذائی ندارند.

کود دهی در فصل تابستان

تابستان فصل رشد گیاهان است. در این فصل از کود های مایع به میزان ماهی یک تا دو مرتبه استفاده نمایید. میزان مصرف کود های گرانول مثل کود اوره کمتر است و شاید حداکثر هر ۲ ماه یک بار کافی باشد. کود های اهسته رهش که به آرامی در خاک تجزیه می شوند و مواد مغذی خود را در مقادیر کم ، در مدت زمان طولانی تر آزاد می کنند هر سه تا چهار ماه یک بار استفاده شوند. این برنامه کود دهی را برای گیاهی که داخل منزل هستند یا آنهایی که در تراس قرار دارند به طور یکسان انجام دهید زیرا گیاهان در فصل تابستان مدام در حال رشد می باشند.

کود دهی در فصل پاییز

در فصل پاییز باید مقدار و تعداد کودهای گیاهان آپارتمانی خود را کم کرده و دوباره به نصف کاهش دهم.

کود دهی در فصل زمستان

زمستان فصل استراحت گیاهان است و نباید آنها را در فاز بارور شدن قرار دهیم. انجام این کار می تواند سبب سوختن کود شده و نوک برگ ها را قهوه ای کند. اما اگر در زمستانی که هوا سرد نیست قرار دارید ، می توان با نصف میزان کود دهی ، گیاهان را فعال نگه داشت.