با وجود اینکه کاستیک سودا ماده ای بسیار مفید و پر کاربرد در صنایع شیمیایی می باشد ولی مصرف آن می تواند همراه با مخاطراتی برای سلامت انسان باشد بنابراین بهتر است پیش از استفاده از هر دو حالت جامد و مایع آن یعنی سود پرک و سود مایع با خطراتی که ممکن است ایجاد نماید آشنا شویم.

 

مانند بسیاری از مواد اسیدی و قلیایی خورنده ، محلول سود پرک و یا سود مایع نیز قادر به تجزیه پروتئین ها و لیپید ها در بافت های زنده از طریق هیدرولیز آمید و استر بوده و سبب ایجاد سوختگی شیمیایی می شود و حتی در صورت تماس چشمی ممکن است باعث کوری گردد. از بخارات ناشی از کاستیک سودا هم باید اجتناب نمود. توجه داشته باشید در هنگام کار با سود پرک و سود مایع باید از وسایل محافظتی نظیر دستکش پلاستیکی ، لباس مخصوص و عینک صنعتی استفاده نمود. در صورت تماس کاستیک سودا با پوست ، به منظور جلوگیری از ایجاد سوختگی و یا حساسیت ، به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیق با آب شستشو دهید.

 

همچنین انحلال سود پرک در آب و اسید ، فرایندی گرمازا است و ممکن است موجب سوختگی شود. نیز کاستیک سودا سبب ایجاد خوردگی در برخی فلزات نظیر آلومینیوم می شود و حتی گاز قابل اشتعال هیدروژن آزاد می نماید. باید از تماس سود پرک و سود مایع با چینی و شیشه هم جلوگیری نمود زیرا سبب آسیب رسانی به لعاب و اتصالات شیشه ای می شود. تنفس بخارات سود مایع و محلول سود پرک سبب آسیب رسانی به سیستم تنفسی می شود و می تواند عوارض کوچک و بزرگ نظیر آب ریزش بینی تا درد دو طرف قفسه سینه ایجاد کند. آسیب رسانی کاستیک سودا و محلول سود پرک در دمای بیش از ۶۰ درجه سانتی گراد افزایش می یابد. چنانچه در این دما ، خلوص کاستیک سودا بیش از ۲۰ درصد باشد ، خطر ناشی از آن را باید جدی گرفت.

جدول ارزیابی ایمنی سلامت انسان

ارزیابی تاثیرنتایج
سمیت حاد   سمیت کاستیک سودا بر اساس خورندگی آن می باشد
تحریکتاثیر مخرب بر چشم و پوست
حساسیتسبب ایجاد حساسیت در پوست انسان نمی شود
جهشموجب جهش ژنتیکی نمی شود
سرطان زاییدر دسته مواد سرطان زا طبقه بندی نشده است
   سمیت ثانویهباعث افزایش خوردگی و سوختگی می شود
نازاییدر دسته مواد نازا کننده طبقه بندی نشده است