پودر سنگ و سیمان سفید هر دو از جمله مهم ترین مصالح ساختمانی محسوب می شود که برای انجام هر گونه عملیات ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. برای انجام اموری نظیر ملات سازی ، درز گیری کاشی و سرامیک و غیره باید پودر سنگ و سیمان سفید را با هم ترکیب نمود. جهت آشنایی با این روش ، صفحه تهیه ملات پودر سنگ و سیمان سفید را مطالعه نمایید. بعضی از انواع پودر سنگ نظیر پودر سنگ آهک ، پودر سنگ کربنات کلسیم و پودر سنگ مرمریت سفید رنگ هستند و بنابراین تشخص آنها از سیمان سفید ممکن است کمی سخت باشد. در این مطلب به معرفی تفاوت پودر سنگ سفید رنگ با سیمان سفید می پردازیم.

پودر سنگ از کوبش سنگ های مختلف موجود در معادن به دست می آید و در نتیجه دارای ویژگی های فیزیکی و شیمیایی این سنگ ها خواهد بود. یکی از این ویژگی ها ، رنگ است. به دلیل اینکه سنگ های پر مصرفی نظیر آهک و کربنات کلسیم معمولا سفید نگ هستند ، پودر سنگ تولید شده از این کانی های معدنی هم سفید رنگ خواهد بود.

از طرفی سیمان سفید نیز به منظور استفاده و زیبایی بخشیدن در مناطقی که بیشتر دیده می شود نظیر نمای ساختمان ، به رنگ سفید تهیه می شود. اصولا سیمان ماده ای تیره رنگ است و دلیل تیره بودن این محصول ، وجود اکسید آهن در ترکیب آن می باشد. برای تولید سیمان سفید ، باید اکسید آهن به شکلی حذف شود و به این منظور به ترکیب آن کلرور کالیم یا کلرور کلسیم می افزایند. این مواد در مرحله پخت با اکسید آهن ترکیب شده و گاز کلرور آهن را تشکیل می دهد که از سیمان جدا شده و سیمان سفید رنگ می شود. در نهایت برای سفید تر شدن ، کلینکر سیمان را با مقدار مشخصی گچ ترکیب کرده و می کوبند. بنابراین سیمان سفید به خودی خود دارای مقداری پودر سنگ است.

از جمله تفاوت های پودر سنگ و سیمان سفید می توان به اندازه ذرات آنها اشاره نمود. سیمان سفید دارای ذراتی به مراتب ریز تر از پودر سنگ است. سیمان در حقیقت مانند غبار می باشد. پودر سنگ تنها از کوبش سنگ های موجود در طبیعت تولید شده و هیچ گونه افزودنی به آن اضافه نمی شود در حالی که برای تولید سیمان باید مواد معدنی و شیمیایی مختلفی همچون آهک ، رس ، سیلیس و اکسید های معدنی را با هم ترکیب نمود.