سولفات آهن به عنوان یک کود کشاورزی برای تامین آهن کاربرد دارد ولی در مصارف صنعتی و خدماتی هم استفاده می شود. سولفات آهن یا فروس سولفات یک نمک آهن و اسید سولفوریک است که برای تولید آن از نوعی واکنش کاهشی اسیدی استفاده می شود. از نظر شیمیایی این یون فلزی می تواند دارای ۲ یا ۳ ظرفیت الکترونی باشد که هر یک خواص فیزیکوشیمیایی خاص خود را دارند. سولفات آهن ۲ هم می تواند به صورت آبدار و هم به صورت خشک عرضه شود. برای خشک کردن آن معمولا از دستگاه سانتریفیوژ استفاده می گردد. چنانچه فروس سولفات مدتی به حال خود رها شود ، با از دست دادن رطوبت حالت خشک به خود می گیرد ولی رنگ پریده شده و به سفیدی متمایل می شود. البته امکان تغییر فرمولاسیون در اثر جذب عناصر دیگر را نیز دارد. به همین علت برای تولید سولفات آهن دو ظرفیتی خشک باید از تکنولوژی خاصی استفاده کرد.

Iron(II) sulfate

در تولید سولفات اهن ، ابتدا سولفات آهن دو ظرفیتی تولید می شود. این ماده یکی از محصولات جانبی صنایع فولاد سازی محسوب می گردد. سولفات آهن دو ظرفیتی با نام فروس سولفات ferrous sulfate و فرمول شیمیایی FeSO4 معرفی می شود و به رنگ سبز روشن است. ساختار این ماده از نوع کریستال های آبدار بوده و به سولفات آهن آبدار هم شهرت دارد. کاربرد های فروس سولفات بسیار گسترده است و از آن در تولید دارو ، کشاورزی و باغداری ، آبکاری فلزات و سختی گیری آب استفاده می شود. سولفات آهن آبدار دارای خلوص ۱۸ تا ۲۰ درصد است ولی با فناوری های خاصی می توان آن را خشک کرده و خلوص آن را تا ۲۲ یا حتی ۲۴ درصد نیز افزایش داد.

Iron(III) sulfate

سولفات آهن ۳ از طریق اکسیداسیون فروس سولفات تولید می شود. این ماده به نام فریک سولفات Ferric sulfate و با فرمول مولکولی Fe2(SO4)3 معرفی شده و دارای ۳ ظرفیتی الکترونی می باشد. برای تولید آن در اشل صنعتی از واکنش اسید سولفوریک یا محلول داغ سولفات آهن دو ظرفیتی و یک عامل اکسید کننده همچون کلرین ، اسید نیتریک یا هیدروژن پروکسید استفاده می شود. سولفات آهن سه ظرفیتی به خودی خود دارای حالت خشک است و رنگ زرد مایل به قهوه ای دارد.

اصولا در برخی مصارف مانند کشاورزی ، آبکاری فلزات ، تولید رنگ و جوهر و … توصیه می شود از سولفات آهن آبدار (سولفات آهن ۷ آبه) استفاده نمایند و در کاربرد هایی مانند تولید دارو ، تصفیه آب و فاضلاب , حمام اسید درصنایع تولید استیل و آلومینیوم ، سولفات آهن خشک مصرف شود.

به اطلاع کشاورزی و صاحب صنایع در کشور می رساند ، به جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید سولفات آهن آبدار و سولفات آهن خشک ، با بخش بازرگانی سینا تولید تماس حاصل فرمایید.