سولفات آهن کشاورزی چیست

سولفات آهن کشاورزی از اهیمت زیادی در کشاورزی نوین برخوردار می باشد زیرا عنصر آهن عامل اصلی در تولید سبزینه یا کلروفیل و در نتیجه تنفس و جذب انرژی خورشید و محصول دهی گیاهان و درختان است. نقش عنصر آهن در گیاهان انجام سوخت و ساز می باشد. آهن فراوان ترین عنصر موجود در خاک بوده و ترکیب آن با گوگرد یا سولفور سبب بهبود پی اچ خاک کشاورزی می شود که مزایای مختلفی از جمله کاهش میزان آهکی بودن خاک کشاورزی و جذب بهتر ریز مغذی ها و عناصر ضروری گیاهان را برعهده دارد.

طبق آنچه گفتیم ، سولفات آهن کشاورزی کود مهمی در صنعت کشاورزی است چون آهن وظیفه تولید سبزینه یا کلروفیل به منظور افزایش سبزی و رشد و محصول دهی گیاه را دارد. این عامل باعث جذب انرژی خورشید و انجام سوخت و ساز گیاهان می گردد.

سولفات آهن یا به اصطلاح فارسی ، زاج سبز ، یک کود شیمیایی کشاورزی بسیار پر کاربرد است که به منظور تامین آهن مورد نیاز گیاهان و درختان ، بخصوص در زمین های شور و آهکی استفاده می شود. با وجود اینکه آهن فراوان ترین ماده موجود در خاک کره زمین است ، اما به دلایلی همچون آهکی بودن خاک کشاورزی ، گیاهان قادر به جذب آن نیستند. به همین علت ، آهن را با گوگرد یا سولفور ترکیب می نماییم تا سبب کاهش PH خاک شده و تاثیر شوری و کربناته بودن خاک را کاهش دهد. کود سولفات آهن کشاورزی سبب جذب بهتر ریز مغذی ها و دیگر عناصر ضروری مورد نیاز گیاه می گردد. ترکیبات موجود در کود سولفات آهن با دقت و روش های علمی تعیین می گردد تا علاوه برای تامین آهن مورد نیاز گیاهان ، به آنها آسیب وارد نکند.

سولفات آهن کشاورزی که به اسم زاج سبز هم معروف است یک کود کشاورزی شیمیایی است کاربرد های صنعتی هم دارد. این کود یک ریز مغذی کشاورزی برای بهبود تولید کلروفیل و کربوهیدراتها است. کمبود آهن سبب زرد شدن بخصوص در ناحیه بین رگبرگ ها و کاهش کیفیت محصولات کشاورزی می شود، کمبود آهن به دلیل کمبود اکسیژن موجب رنگ پریده شدن برگ ها می گردد. زردی بیشتر در برگ های جوان و بخش های نازک ساقه قابل رویت است. کود سولفات آهن به دو صورت سولفات آهن ۲ ظرفیتی ۷ آبه ۱۸ درصد و سولفات آهن خشک پودری ۲۴ درصد در بازار عرضه می گردد.

آهکی بودن خاک زمین کشاورزی موجب کاهش جذب آهن و در نتیجه زردی برگ ها می شود. متاسفانه به دلیل کم بارشی کشور ما ، کمبود آهن به وفور در محصولات کشاورزی وجود دارد. وجود کربنات ها (آهک) در خاک کشاورزی ، اصلی ترین دلیل کمبود آهن است. آهک و مواد کربناته سبب افزایش خاصیت قلیایی خاک می شود و همین امر می تواند جذب ریز مغذی هایی نظیر آهن را کاهش دهد. بر هم خوردن تعادل پی اچ خاک ، حجم دی اکسید کربن در خاک را افزایش داده و جذب آهن را برای گیاه مشکل می کند.

به جهت جلوگیری از ایجاد کمبود آهن گیاهان و درختان باید تعادل خوبی از کود های کشاورزی همچون سولفات آهن و کود های حیوانی و آلی را استفاده نمود. اصلی ترین کود آهن کشاورزی عبارت از کلات آهن و سولفات آهن کشاورزی هستند. هر دو این کود ها مزایای زیادی دارند. کود سولفات آهن کشاورزی به منظور درمان کمبود آهن گیاهان (بخصوص گیاهان سبز) استفاده می شود.

ویژگی های سولفات آهن کشاورزی
نام محصولسولفات آهن
فرمول شیمیاییFeSO4
اسامی لاتینIron sulfate – Ferrous sulfate
اسامی فارسیکود آهن – زاج سبز – کود سولفات کشاورزی
انواعسولفات آهن آبدار ۲ ظرفیتی – سولفات آهن ۳
انحلال پذیریقابل انحلال در آب

مقدار مصرف کود سولفات آهن

نحوه مصرف کود آهن به صورت چالکود

میزان مصرف سولفات آهن برای درخت به مقدار نیم تا یک کیلو گیرم است که بهتر است آن را با کودهای حیوانی یا آلی ترکیب نموده و پای هر درختی به صورت چالکود مورد استفاده قرار داد. برای باغ درختان بسیار متراکم و یا برای نهال های کمتر از ده سال ، مقدار مصرف به اندازه نصف این میزان خواهد بود.

محلول پاشی سولفات آهن

اگر گیاه یا درخت به دلیل وجود آهک در خاک دچار کلروز شده است و نیاز به مصرف مقدار بیشتری سولفات آهن کشاورزی وجود دارد ، می توان در طول فصل برای دو یا چندین بار از محلول پاشی سولفات آهن استفاده نماییم. برای درختان میوه که دارای شکوفه های حساس هستند ، توصیه می شود اولین محلول پاشی ، یک ماه بعد از شکوفه زنی انجام شود و محلول پاشی های بعدی هم هر سه هفته صورت گیرد. برای این منظور ، کود سولفات آهن کشاورزی را به میزان محلول پنج در هزار در آب استفاده نمایید.

برای کود دهی درختان میوه توصیه می شود در فصل بهار به صورت محلول پاشی استفاده نمایید و در فصل پاییز آن را به همراه کود حیوانی چالکود کنید.

 

آشنایی با سولفات آهن کشاورزی

کود سولفات آهن را با نام زاج سبز در فارسی می شناسیم. این کود شیمیایی دارای فرمول مولکولی FeSO4 و به صورت کریستاله آبدار سبز رنگ با پی اچ اسیدی تولید می گردد. این محصول در ابتدا به صورت آبپوش با ۷ مولکول آب تولید می گردد اما می توان در مراحل بعدی با تبخیر آب موجود در آن ، محصول را خشک نمود. از این کود کشاورزی به میزان فراوانی در تولید کود های ترکیبی برای جبران کمبود آهن استفاده می شود. سولفات آهن سه ظرفیتی هم نوع دیگری از کود کشاورزی است که به صورت خشک و به رنگ زرد یا قهوه ای تولید می گردد. کود سولفات آهن کشاورزی برای درمان کلروز و بهبود کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی بکار می رود.

 

اهمیت سولفات آهن در کشاورزی

عنصر آهن یکی از عناصر ضروری مورد نیاز برای رشد گیاهان است اما ایجاد محیطی که گیاهان بتوانند این عنصر را جذب کنند اهمیت دارد. عنصر آهن دارای نقش مهمی در رشد گیاهان و تشکیل کلروفیل است. کود سولفات آهن یا زاج سبز به دلیل اینکه حاوی یون قابل جذب آهن و یون سولفات برای کاهش شوری و آهک خاک می باشد از اهمیت زیادی برخوردار است. کمبود بارش و نزولات آسمانی در بسیاری از مناطق کشور ما سبب می شود که غلظت مواد کربناته در خاک افزایش داشته و خاک به اصطلاح آهکی شود که در نتیجه گیاهان قدرت لازم برای جذب ریزمغذی هایی نظیر آهن را از دست می دهند. در زمان مشاهده زردی و کلروز گیاهان که به دلیل کمبود آهن رخ می دهد. استفاده از کود سولفات آهن کشاورزی بهترین روش برای رفع این مشکل خواهد بود.

از جمله مزایای این کود آهن ، قیمت بسیار مناسب و ارزان آن نسبت به کود کلات آهن است. همچنین کود سولفات آهن حاوی یون سولفات است که نشان از وجود گوگرد در آن می باشد. گوگرد علاوه برای اینکه چهارمین عنصر ضروری مورد نیاز گیاهان و درختان است، از طرفی می تواند با کاهش پی اچ خاک ، شوری و آهکی بودن زمین که عامل اصلی عدم جذب آهن می باشد را بر طرف نماید.

دیگر مزیت فوق العاده کود سولفات آهن کشاورزی این است که کاربرد بسیار آسانی داشته و به روش های مختلفی همچون محلول پاشی ، چالکود و غرقابی قابل استفاده می باشد. البته توصیه می شود آن را در بهار به صورت محلول پاشی درختان و در پاییر به شکل چالکود به همراه کود حیوانی مصرف نمایید. این کود آهن حتی در کشت هیدروپونیک (گلخانه ای) هم کاربرد دارد.