موارد مصرف سولفات آلومینیوم چیست؟

سولفات آلومینیوم به عنوان یک ماده شیمیایی کاربردی می باشد که در زمینه های متعددی مصرف می شود و کارایی های مختلفی دارد. سولفات آلومینیم با اسامی گوناگونی چون زاج سفید و آلوم هم شناخته می شود و با فرمول ساختاری Al2(SO4)3 دارای خلوص متفاوتی است که با توجه به زمینه کاری مورد نظر قابل تنظیم و تولید می شود. در این مطلب به معرفی برخی از زمینه های کاربرد سولفات آلومینیوم (فارغ از خلوص و کیفیت آن) می پردازیم.

تصفیه آب و فاضلاب

مهم ترین زمینه مصرف سولفات آلومینیوم برای تصفیه آب و فاضلاب می باشد. ویژگی خاص آلوم سبب می شود تا پس از افزوده شدن به آبی که دارای ناخالصی ها و آلودگی است ، ذرات میکروسکوپی موجود در آب را به خود جذب کرده و به صورت ذرات بزرگ و سنگین در آب ته نشین سازد. سپس می توان این ناخالصی را با استفاده از فیلتر های مختلف از آب آشامیدنی و یا پساب های صنعتی خارج نمود.

کاغذسازی

امروزه کاربرد سولفات آلومینیوم در تولید کاغذ کاهش یافته و مواد سنتتیک جدید جایگزین آن شده است زیرا تولید کاغذ با استفاده سولفات آلومینیم موجب اسیدی شدن محصول نهایی می گردد. ترکیب سولفات آلومینیوم با نوعی صابون صنعتی برای بهبود جذب جوهر در کاغذ تولیدی مصرف می شود.

نساجی

یکی دیگر از زمینه های مصرف سولفات آلومینیوم که کاربرد گسترده این ماده را در آن شاهدیم ، صنعت رنگ آمیزی پارچه است. محلول سازی مقدار مشخصی سولفات آلومینیم در آب ، سبب انحلال رنگ ها و جوهر های نامحلول در آب می شود. دیگر مزیت استفاده از سولفات آلومینیوم در نساجی ، به عنوان تثبیت کننده رنگ و جوهر است. به این صورت که آلوم با ایجاد یک ساختار مولکولی خاص ، موجب چسبیدن رنگ به پارچه می شود.

کشاورزی

با وجود اینکه سولفات آلومینیم یک کود کشاورزی نیست ولی می توان از آن برای تصحیح pH خاک های بسیار قلیایی سود برد. انحلال سولفات آلومینیوم در آب موجب تولید هیدروکسید آلومینیوم و مقداری اسید سولفوریک رقیق می شود که برای کاهش قلیاییت خاک مناسب است.