اسید هیومیک برای پیاز دارای مزیت های زیادی در زمینه تقویت شبکه ریشه و بهبود جوانه زنی است. اصولا مهمترین تاثیر هیومیک اسید برای پیاز در گسترش ریشه زایی این گیاه می باشد که همین امر سبب جذب بهتر و موثرتر مواد مغذی از خاک و تولید محصول پیاز با کیفیت تر خواهد شد. امروزه به دلیل ضعف کود های حیوانی و قیمت بالای کودهای شیمیایی و مضراتی که این کود ها دارد ، استفاده از کود های آلی و بخصوص کود اسید هیومیک در کشاورزی مدرن رو به گسترش است. از کود هیومیک اسید مایع و جامد پودری و گرانوله می توان در کشت انواع محصولات کشاورزی مثل پسته ، انگور ، برنج ، پیاز ، پرتقال و … به صورت کشت غرقابی ، آبیاری قطره ای و کشت هیدروپونیک استفاده نمود. البته در هنگام تهیه این محصول باید این مورد توجه نمایید که اسید هیومیک اصل و قابل جذب را برای این منظور استفاده کنید زیرا کیفیت این محصول از اهمیت زیادی در افزایش حاصلخیری خاک برخوردار است. برای خرید اسید هیومیک پودری جامد و مایع با ما در سینا تولید تماس حاصل نمایید.

کود اسید هیومیک چیست

اسید هیومیک یا هیومیک اسید نوعی کود آلی یا ارگانیک است که از فراوری ماده ای معدنی به نام لئوناردیت بدست می آید. لئوناردیت نوعی ذغال سنگ می باشد که پس از برداشت از معادن ، مواد موثر قابل جذب آن را توسط ترکیباتی نظیر سود مایع (هیدروکسید سدیم) یا هیدروکسید پتاسیم استخراج می نماییم. لئوناردیت خام که گاهی به نام اسید هیومیک گرانول هم شناخته می شود ، به راحتی برای گیاهان قابل جذب نبوده و در آب حل نمی شود. اما هیومیک اسید مایع یا اسید هیومیک پودری ، که انواع مختلفی از آنها در بازار کشور وجود دارد از جمله هیومیک اسید آمریکایی یا هیومکس ، اسید هیومیک اسپانیایی ، اسید هیومیک خارجی و ایرانی هستند. این محصول حاوی عناصر ضروری و مورد نیاز گیاهان مثل گوگرد ، فسفر ، ازت و … است. هیومیک علاوه بر اینکه حاوی این عناصر ضروری است ، همچنین با ایجاد حالت کلات در نزدیکی ریشه گیاهان ، به جذب بهتر ریزمغذی ها و دیگر عناصر کمک می کند. کود های آلی بر خلاف کود شیمیایی هیچ مشکلی برای گیاهان ایجاد نکرده و با گیاهان سازگار هستند.

اسید هیومیک برای پیاز

فواید اسید هیومیک برای پیاز

پیاز معمولی یا پاییز باغی گیاهی از نوع نرگسیان است و از قدیمی ترین صیفی جات در جهان محسوب می شود. پیاز ، گیاهی با رشد بوته ای ضعیف است که دو سال طول می کشد تا به باردهی برسد. با توجه به اینکه طول روز از اهمیت زیادی در رشد این سبزی برخوردار است ، بنابراین آن را به سه دسته پیاز روز کوتاه ، پیاز روز متوسط و پیاز روز بلند تقسیم می کنند. خاک زمین کشاورزی برای پیاز نباید سفت باشد بلکه باید حالت اسفنجی داشته باشد تا ریشه زایی به خوبی انجام گیرد. کود هیومیک اسید تاثیر فوق العاده ای در بهبود بافت و رنگ خاک دارد. مزایای هیومیک اسید برای پیاز به شرح زیر است:

  • اسید هیومیک عامل محرک در افزایش حجم ریشه پیاز و در نتیجه دسترسی به مواد غذائی بیشتر است
  • هیومیک اسید با ایجاد حالت کلات در نزدیک ریشه گیاه ، به جذب بهتر مواد مغذی توسط ریشه کمک می کند
  • اسید هیومیک سبب نرم شدن بافت خاک شده و در نتیجه ریشه زنی ، هوادهی و نفوذ آب را به داخل خاک تسهیل می نماید
  • هیومیک مقاومت پیاز را در برابر عوامل محیطی مثل تنش های حرارتی ، بیماری های قارچی و میکروارگانیسم های زیان بار موجود در خاک افزایش می دهد

نحوه مصرف هیومیک اسید برای پیاز

تفاوت خاصی بین روش مصرف هیومیک اسید مایع و جامد وجود ندارد زیرا اسید هیومیک پودری هم به راحتی در آب حل می شود. زمان مصرف اسید هیومیک در هنگام کاشت پیاز است. در این زمان ، کود می تواند بیشترین تاثیر را حاصلخیزی خاک و ایجاد شرایط رشد پیاز داشته باشد. همچنین برای تقویت بیشتر محصول ، می توان در طول مدت کشت برای ۲ تا ۴ بار از هیومیک در روش های آبیاری (غرقابی ، قطره ای ، بارانی) استفاده نمود. اگر قصد چالکود هیومیک را دارید ، حتما در کنار آن ، از کود حیوانی مناسب ، کود سولفات آهن یا کلات آهن و کود های آلی هم استفاده نمایید زیرا هم تاثیر هیومیک اسید را افزایش می دهد و هم نقش ضد آفت آن را بهبود می بخشد.

ترکیبات هوموس مثل آهن در تمامی خاک ها وجود دارد اما بنابر دلایلی مثل شور و آهکی بودن زمین ، برای گیاهان قابل جذب نیست. مقدار استاندارد Humic Acid در خاک کشاورزی باید بین ۲ تا ۶ درصد باشد در حالی که در خاک زمین های کشاورزی کشور ما ، حتی در مناطق پر باران ، این میزان کمتر از یک درصد می باشد بنابراین باید با استفاده از کود اسید هیومیک ، این کمبود را جبران نمود.

اسید هیومیک

خرید اسید هیومیک

همانطور که گفته شد ، انتخاب اسید هیومیک اصل برای کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیاری از محصولات موجود در بازار کشور دارای ناخالصی های بسیار زیادی مثل خاکستر یا خاک های رنگی هستند که در صورت مصرف به خاک کشاورزی لطمات جبران ناپذیری وارد می نماید. گروه سینا تولید ، وارد کننده کود اسید هیومیک با کیفیت بالا و قیمت بسیار مناسب است. جهت خرید اسید هیومیک با ما تماس حاصل فرمایید.