نقش اسید هیومیک و کود ارگانیک در کشاورزی مدرن

کشاورزی مدرن هر روز بیشتر به اهمیت کودهای ارگانیک و بخصوص اسید هیومیک پی می برد. کشور های پیشرفته امروزه به دلیل آسیب کودهای شیمیایی نظیر کودهای ازته ، اوره ، نیترات ، فسفات ، پتاس و … رفته رفته در تلاش هستند به سمت کودهای بی ضرر یعنی کود های ارگانیک و بخصوص اسید هیومیک حرکت کنند. کودهای شیمیایی با وجود اینکه حجم زیادی از مواد مورد نیاز گیاهان را در کشاورزی تامین می نمایند و محصول دهی را افزایش می دهند ، ولی به همان نسبت دارای زیان های مختلفی هم هستند که برخی از آن ها عبارتند از:

– آلودگی زیست محیطی و بخصوص منابع آبی به دلیل نشت مواد شیمیایی

– به مخاطره افتادن سلامت جامعه به دلیل تجمع بیش از حد موادی نظیر نیترات در بافت محصولات کشاورزی

– رشد خارج از کنترل گیاهان ناخواسته نظیر علف هرز ، جلبک و خزه که زمان و هزینه زیادی برای رفع آن نیاز است

– به هم خوردن ساختار شیمیایی خاک به دلیل اینکه مصرف کود های شیمیایی معمولا به صورت غیر علمی صورت می گیرد

 

همان گونه که گفته شد ، با وجود اینکه کشاورزی امروز بدون مصرف کود شیمیایی قادر به تامین نیاز جامعه جهانی نیست ، ولی باید با جایگزین نمودن کود های غیر شیمیایی و بخصوص کود اسید هیومیک ، زیان های ناشی از آنها را کاهش داد. هیومیک اسید و کمپوست ها در طبیعت و توسط باکتری های موجود در خاک تولید می شوند بنابراین بکارگیری آن ها در کشاورزی علاوه بر اینکه هیچ گونه زیانی برای خاک ، گیاه و انسان ندارد ، همچنین توازن شیمیایی خاک را بر هم نزده و سبب رشد افسار گسیخته علف های هرز و گیاهان ناخواسته هم نمی شوند.

 

کشور ما هم در صورتی که قصد حرکت به سمت کشاورزی مدرن را داشته باشد و بخواهد درامد های این بخش را افزایش دهد ، چاره ای جز روی آوردن به استفاده از تکنولوژی های نوین و افزایش استفاده از کود های ارگانیک ندارد. اسید هیومیک مهم ترین کود ارگانیک است که از طریق تجزیه مواد باقی مانده گیاهی در خاک تولید می شود. این کود کشاورزی رفته رفته در کشور ما در بخش کشاورزی بکار گرفته شده و کشاورزان با مزیت های فراوان آن آشنا شده اند. در بازار ایران انواع مختلف این کود تحت عناوین اسید هیومیک مایع ، اسید هیومیک پودری ، اسید هیومیک گرانول ، اسید هیومیک چینی ، هیومیک اسید آمریکایی ، هیومیک اسید اسپانیایی و … وجود دارد. ولی متاسفانه تولید کود اسید هیومیک در ایران هنوز به صورت صنعتی و انبوه صورت نمی گیرد که همین امر موجب شده از قیمت بالایی برخوردار بوده و مصرف آن برای بسیاری از کشاورزان ممکن نباشد.

 

سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی در زمینه تولید کود ارگانیک و اسید هیومیک داخلی ، علاوه بر اینکه کشور را از واردات آن بی نیاز خواهد نمود ، همچنین به رشد صنعت کشاورزی و جلوگیری از افزایش آلودگی های زیست محیطی منجر می شود. پیشرفت سریع کشاورزی مدرن در کشور های مختلف نظیر آمریکا ، ترکیه ، کشور های اروپایی و بخصوص هلند در طی سالیان اخیر نشان می دهد که سرمایه گذاری در این بخش و حرکت از کود های شیمیایی به سمت کود های ارگانیک و اسید هیومیک می تواند درامد کشور را افزایش داده و کار آفرینی فراوانی در این بخش ایجاد نماید.