پرکلرین یا هیپوکلریت کلسیم یک ماده شیمیایی به صورت جامدی سفید رنگ با بوی قوی کلر است که همانند گاز کلر برای ضد عفونی آب استخر های شنا و یا آب آشامیدنی مصرف می شود. پرکلرین در واقع کلر جامد است که برای تولید آن از ماده ای شیمیایی به نام آهک هیدراته با فرمول مولکولی هیدروکسید کلسیم استفاده می شود. آهک هیدراته نوعی آهک خالص سازی شده است که در اثر حرارت دادن سنگ کربنات کلسیم در کوره هایی با حرارت زیاد تولید می گردد. آهک هیدراته کاربرد های زیادی در صنایع ساختمانی ، کشاورزی و تولید مواد شیمیایی دارد که تولید پرکلرین (هیپوکلریت کلسیم) یکی از این موارد می باشد. به دلیل مصرف آهک هیدراته در تولید پرکلرین ، این محصول را آهک کلرینه شده نیز می نامند. پرکلرین علاوه برای مصرف در صنعت تصفیه آب ، در شیمی آلی نیز به عنوان یک ماده اکسید کننده بکار می رود. از این ترکیب شیمیایی در تولید اسید های کربوکسیلیک و کتوژنیک و همچنین تولید کلروفرم استفاده می شود.

 

روش تولید پرکلرین از آهک هیدراته

روش صنعتی تولید هیپوکریت کلسیم از طریق واکنش دادن گاز کلر با محلول تهیه شده از آهک هیدراته است. این واکنش را می توان به طرق مختلفی برای تولید پرکلرین با غلظت های متفاوت انجام داد. معادله کلی واکنش تولید هیپوکلریت کلسیم از آهک هیدراته به شرح زیر است:

۲Cl2 + ۲Ca(OH)2 → Ca(ClO)2 + CaCl2 + ۲H2O

تولید پرکلرین یا پودر سفید کننده با تهیه محلول غلیظی از آهک هیدراته آغاز می شود. آهک هیدراته (هیدروکسید کلسیم) یک پودر سفید رنگ و نامحلول در آب است که پس از مدتی ته نشین می گردد. چنانچه این ماده را با آب مخلوط کنیم ، یک محلول شیری رنگ به دست می آید که آن را شیر آهک یا آب آهک می نامند. آب آهک یک محلول قلیایی با خاصیت آهکی آست که دارای کاربرد های زیادی می باشد. فرمول شیمیایی این ماده همانند آهک هیدراته به صورت Ca(OH)2 است. پس از تهیه محلول ، گاز کلر از داخل آن عبور داده شده و هیپوکلریت کلسیم با فرمول Ca(ClO)2 در ته مخزن تشکیل می گردد.

پرکلرین در گروه موادی همچون گاز کلر ، هیپوکلریت سدیم ، دی اکسید کلر و کلرامین قرار می گیرد. این گروه از مواد می توانند در سطح بسیار پر سرعتی برای میکروب کشی مورد استفاده قرار گیرند و در مقابل باکتری ها ، ویروس های مختلف و قارچ ها بسیار کار آمد هستند. مکانیز عملکرد ترکیبات کلر دار هنوز به شکل درستی درک نشده است. دانشمندان معتقدند که این ترکیبات به دلیل توانایی در اکسیداسیون پروتئین ها ، مهار فعالیت آنزیمی و واکنش با اسید نوکلئیک ها عملکرد ضد میکروبی و ضدعفونی دارند. آهک هیدراته که خود یک ماده ضدعفونی کننده قوی است نیز نقش اساسی در تولید پرکلرین دارد.