تولید کاغذ از کربنات کلسیم

تولید کاغذ برای مصرف در اسکناس ، روزنامه ، کتاب و دفتر و … یکی از آسیب رسان ترین کارها به محیط زیست است. سالیانه میلیون ها اصله درخت برای تولید کاغذ در جهان قطع شده و جنگل های زیادی از بین می رود. تولید کاغذ های پلاستیکی هم به علت دلیل عدم تجزیه در طبیعت دارای خطرات دیگری است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی امکان تولید کاغذ از کربنات کلسیم (سنگ آهک) فراهم شده است. استفاده از سنگ کربنات کلسیم علاوه بر اینکه باعث کاهش مصرف چوب می شود ، همچنین مزایای زیادی ایجاد می کند که آن را به نسبت کاغذ های معمولی تولید شده از چوب بهتر می نماید.

نام های مختلف این نوع کاغذ : کاغذ سنگ – کاغذ معدنی – کاغذ آهکی

کاغذ تولید شده از کربنات کلسیم با نام کاغذ سنگ Stone paper یا کاغذ معدنی Rich mineral paper نامیده می شود. در این نوع کاغذ از سنگ کربنات کلسیم به میزان مشخصی استفاده می شود. کربنات کلسیم یا سنگ آهک یکی از فراوان ترین و ارزان ترین مواد معدنی موجود در پوسته زمین است. در کشور ما هم به میزان فراوانی کربنات کلسیم یافت می شود که به عنوان فیلر در صنایع ساختمانی ، تولید رنگ و رزین و … کاربرد دارد. تکنولوژی تولید کاغذ از سنگ کربنات کلسیم برای اولین بار در کشور کانادا ایجاد شد و به دلیل مزایای فوق العاده ای که داشت ، به دیگر نقاط جهان نیز گسترش یافت. امروزه حتی این امکان وجود دارد که چوب به طور کامل از چرخه تولید کاغذ حذف شده و کربنات کلسیم به همراه درصد اندکی مواد پلیمری نظیر پلی پروپیلن و پلی اتیلن جایگزین آن شود.

مزایای استفاده از کربنات کلسیم در تولید کاغذ

تولید کاغذ از کربنات کلسیم یکی از روش های عالی محافظ از محیط زیست است. این کاغذ ها علاوه بر این که دارای مزایای فوق العاده ای نسبت کاغذ معمولی نظیر مقاومت در برابر آتش گرفتن ، ضد آب بودن ، مقاومت بالا در برابر پاره شدن ، امکان بازیافت ، جذب مناسب تر جوهر و رنگ و … هستند ، همچنین هزینه و انرژی تولیدی پایین تری داشته و مراحلی نظیر افزودن مواد شیمیایی مانند اسید ها ، سفید کننده ها ، قلیا ها ، کاستیک سودا ، دیگ بخار ، نیاز به مصرف بالای آب و … از فرایند تولید آن حذف می شود. بنابراین باید تولید کاغذ از کربنات کلسیم را آینده قطعی تولید کاغذ دانست.

به اطلاع کارخانجات مختلف از جمله کارخانه های تولید کاغذ و مقوا می رساند ، به منظور خرید کربنات کلسیم مخصوص تولید کاغذ در مش بندی های مختلف از کربنات کلسیم مش ۱۰۰ تا ۳۵۰۰ ، با بخش بازرگانی کارخانه کربنات کلسیم سینا تولید تماس حاصل فرمایید.