اثر خاک بنتونیت بر رشد و ترکیبات بیوشیمیائی بدن ماهی

بنتونیت یکی از کانی های معدنی مورد استفاده در تهیه غذای حیوانات پرورشی مانند دام ، طیور و ماهی است. اهمیت مصرف بنتونیت به دلیل دارا بودن مواد معدنی مغذی و نیز سم زدایی آن است. مصرف بنتونیت در خوراک ماهی و دیگر حیوانات پرورشی ، معمولا به صورت تهیه خوراک گرانول یا پلت می باشد زیرا علاوه بر نگهداری طولانی مدت جیره غذایی ، مصرف آن را برای گله راحت تر و خوش خوراک می نماید.

 

مطالب مرتبط


بنتونیت خوراک دام و طیور

تفاوت بنتونیت سدیمی و بنتونیت کلسیمی

کاربردهای بنتونیت


 

طبق یک تحقیق انجام شده در دانشگاه گیلان ، استفاده از بنتونیت سدیمی جهت بهبود و تقویت کنستانتره خوراک ماهی در یک استخر تحت کنترل و بررسی شرایط رشد و چرخه زندگی ماهی های جوان ، میزان رشد و مواد اساسی بدن ماهی ها بررسی شد. در این تحقیق مشخص گردید که استفاده از بنتونیت در خوراک ماهی ها و آبزیان موجب افزایش میانگین وزنی ، میزان پروتئین جذب شده و کاهش بیماری گله شد.

مصرف بنتونیت در خوراک ماهی و دام و طیور ، مواردی همچون بهبود هضم و جذب جیره غذایی مصرف شده و هضم پروتئین های گیاهی نظیر سویا را افزایش می دهد. وجود یون سدیم در بنتونیت سدیمی همچنین باعث افزایش ماندگاری مواد غذایی شده و نیز در افزایش عمکلرد هضم و جذب مواد مغذی در بدن ماهی بسیار ماثر است. یکی از مشکلات اصلی پرورش ماهی قزل آلا ، مرگ و میر ناشی از مسمومیت است که در جیره غذایی و به دلیل ایجاد سم آفلاتوکسین به دلیل فعالیت های قارچی ایجاد می شود. خواص سم زدایی بنتونیت باعث حذف انواع سموم مایکوتوکسین شده و در نتیجه مرگ و میر گله کاهش می یابد.

یکی از مشکلات خوراک ماهی و حیوانات آبزی نسبت به خوراک دام و طیور (جانواران خشکی زی) ، از بین رفتن جیره در آب استخر مخصوصا بر پرورش ماهی های کف زی است. تحقیقات نشان داده که استفاده از بنتونیت سدیمی موجب افزایش دوام و قوام کنتسانتره غذایی و جلوگیری از هدر رفت مواد مفید آن می شود. البته با توجه به اینکه میزان بنتونیت سدیمی مصرفی با افزایش سوخت و ساز ماهی ها نسبت مستقیم دارد ، بنابراین مصرف بنتونیت سدیمی در جیره غذایی به میزان حداکثر ۱٫۵ درصد وزنی توصیه می شود ولی این میزان در مورد بنتونیت کلسیمی صادق نیست.

از جمله موارد بسیار جالب در مورد مصرف بنتونیت در تهیه غذای پلت و کنستانتره ماهی ، می توان به افزایش نرمی و خوش خوراکی غذای ماهی اشاره نمود. با وجود مصرف زیاد آگار در تهیه خوراک ماهی و میگو در سالیان اخیر و تاثیر مثبت این ماده در افزایش دوام و جذب مواد مغذی ، ولی به دلیل قیمت بالای آن ، استفاده از بنتونیت رفته رفته در حال افزایش و جایگزینی با آگار است. همچنین بنتونیت مزایای دیگری هم نسبت به آگار دارد که از آن جمله می توان به دارای بودن مواد معدنی مغذی همچون آهن و کلسیم و سدیم ،  افزایش جذب پروتئین های گیاهی و نابودی سموم قارچی جیره غذایی و بدن ماهی و دام و طیور اشاره نمود.

به اطلاع کلیه فعالان بخش پرورش ماهی و آبزیان و همچنین تولیدکنندگان خوراک ماهی و خوراک دام و طیور می رساند ، در صورتی که تمایل به خرید انواع بنتونیت نظیر بنتونیت کلسیمی و بنتونیت سدیمی با کیفیت عالی و قیمت استثنائی دارید ، با بخش بازرگانی کارخانه بنتونیت سینا تولید تماس حاصل فرمایید.