آهک در تصفیه فاضلاب شهری چه نقشی دارد

فسفر و مشتقات آن همچون پلی فسفات ، ارتوفسفات و فسفات به عنوان آلوده کننده شدید زیست محیطی در صنعت آب و فاضلاب محسوب می شود. فسفر سبب شکوفایی و رشد جلبک در مسیر های آبی شده و کیفیت آب آشامیدنی را کاهش می دهد. فسفر و پلی فسفات در اثر تجزیه توسط میکروارگانیسم های موجود در فاضلاب به ارتوفسفات تبدیل می شود. ارتوفسفات باید به وسیله مواد لخته کننده و منعقد کننده به دام افتاده و ته نشین گردد.

آهک یکی از بهترین مواد منعقد کننده است که برای حذف یون های فلزی موجود در آب مانند فسفر و منیزیم استفاده می شود. آهک هیدراته مورد استفاده در تصفیه فاضلاب به اندازه ای تعیین می شود که فسفر به حد یک میلی گرم در لیتر که استاندارد صنعت آب و فاضلاب است برسد.

از طرفی وجود برخی عناصر مانند فسفر و آمونیاک در آب فاضلاب شهری ، باعث می شود که آب خاصیت اسیدی به خود بگیرد که شرایط را برای حضور فلزات در آب محیا می سازد. آهک ورودی به فاضلاب دارای پی اچ ۷ است که برای خنثی سازی حالت اسیدی آب مناسب می باشد و از طرفی به دلیل رفع نیاز به استفاده از مواد قلیایی ، هزینه تصفیه را نیز کاهش می دهد.

امروزه در روش های مدرن تصفیه فاضلاب شهری ، آهک به دلیل بازده موثر آن در کنترل ماده مورد نیاز اکسیژن شیمیایی ، ماده مورد نیاز اکسیژن زیست شیمیایی و جامدات معلق موجود در فاضلاب ، جایگاه ویژه ای دارد. از طرفی خاصیت قلیایی ذاتی آهک باعث تنظیم اسیدیته فاضلاب می شود. و نهایتا ، قیمت بسیار ارزان آهک نسبت به دیگر مواد شیمیایی که قادر به انجام وظایف فوق باشند ، سبب استفاده گسترده از آهک در صنعت تصفیه آب و فاضلاب شده است.

در طی فرایند تصفیه فاضلاب با استفاده از آهک ، به صورت مداوم آب بخش های مختلف نظیر زلال سازها ، مورد بررسی قرار می گیرد تا پی اچ آب برابر با ۷ بوده و اهک به خوبی موفق به حذف فسفر و سایر آلاینده ها شده باشد.

آهک مورد استفاده در تصفیه فاضلاب

آهکی که به منظور حذف فسفر از آب فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد باید فراوری شده باشد. اهک مصرف از نوع آهک هیدراته پودری است. برای تولید آهک هیدراته نیاز به انجام فرایند های مختلف بر روی سنگ آهک خام می باشد. فرایند هایی نظیر پخت و هیدراتاسیون و سرند کردن که نهایتا آهک مورد نظر را با فرمول شیمیایی هیدروکسید کلسیم تولید می نماید.

به استحضار کلیه تصفیه خانه های شهری ، کارخانجات و مصرف کنندگان محترم می رساند ، در صورتی که تمایل به خرید آهک برای تصفیه آشامیدنی و یا فاضلاب شهری و صنعتی دارید ، با بخش بازرگانی کارخانه آهک سینا تولید تماس حاصل فرمایید.