سنگ آهک یکی از رایج ترین کانی های معدنی است که برای هزاران سال مورد استفاده قرار گرفته است. در این مقاله به بررسی تاریخچه جالب آهک می پردازیم. آهک دارای تاریخچه طولانی و خواندنی می باشد و نقش تاثیر گذاری در تمدن بشر دارد. شاید بتوان سنگ آهک را در کنار سنگ آهن به عنوان مهم ترین کانی های معدنی که زندگی انسان را متحول کرده اند دانست.

سنگ آهک واقعا چیست؟

همان گونه که در دروس دوران مدرسه خوانده ایم ، سنگ آهک نوعی سنگ رسوبی می باشد که بیشتر از کربنات کلسیم به صورت کلسیت تشکیل شده است. عموما آهک در دریا هایی با آب گرم ، تمیز ، کم عمق و به صورت سنگ های رسوبی ارگانیک ایجاد می شود. آهک محصول تجمع پوسته ها، مرجان ها ، جلبک و سایر مواد ته نشین شونده است. از طرف دیگر ، سنگ آهک می تواند از طریق ته نشین شدن مواد شیمیایی مانند کربنات کلسیم در دریاچه ها و اقیانوس ها هم تشکیل شود.

تشکیل سنگ آهک چقدر زمان می خواهد؟

میلیون ها سال زمان لازم است تا آهک تشکیل شود. این زمان در مورد تمامی سنگ های رسوبی عمومیت دارد. همین تاریخچه میلیون ها ساله می باشد که آهک را تبدیل به کانی جذابی برای ما کرده است.

آهک از چه زمانی وارد صنایع ساخت و ساز شد؟

از زمانی که انسان شروع به خانه سازی کرد ، از آهک استفاده نمود. مدارکی از سرتاسر جهان به دست آمده که نشان از مصارف ساختمانی آهک برای هزاران و هزارن سال پیش دارد. اهرام مصر که بیش از ۴۵۰۰ سال قدمت دارند به صورت کامل از سنگ آهکی که امروزه ما می شناسیم ساخته شده است. ساختمان های آهکی در زمان رومی ها که هنوز بقایای آن وجود دارد و هزاران سازه‌ی دیگر در بخش ها مختلف جهان را می توان اشاره کرد.

آهک چگونه کشف شد؟

سنگ آهک نیز مانند دیگر سنگ های طبیعی از معادن استخراج می شود. معدن کاوانی که سنگ های بخش های مختلف را به خوبی می شناسند در طول تاریخ وجود داشته اند و سنگ آهک را نیز برای مصارف ساختمانی شناسایی کرده اند.

 

حالا خط زمانی و تاریخچه کاربرد های مختلف آهک را بهتر بشناسیم:

۹۰۰۰ سال قبل

سنگ آهک برای کف سازی ساختمان ها

۴۵۰۰ سال قبل

سنگ آهک در ساخت اهرام مصر و معابد در سرزمین های دیگر

۲۳۰۰ سال قبل

سنگ آهک در ساختمان های رومی

۲۰۰۰ سال قبل

ملات آهک برای ساخت جاده ها در روم

۱۵۰۰ سال قبل

دوران سیاه بوده و مصرف سنگ آهک کاهش یافته است

۸۰۰ سال قبل

آهک به ساخت و ساز بازگشته و در سفید کاری ساختمان ها مثلا در بریتانیا استفاده شده

۶۰۰ سال قبل

سنگ آهک در ساخت دیوار بزرگ چین

قرن ۱۶ میلادی

آهک برای تولید کود های کشاورزی

۳۰۰ سال قبل

ظهور اولین ملات هیدرولیک با استفاده از آهک

۲۰۰ سال قبل

آهک در تولید سیمان پرتلند

۱۰۰ سال قبل

آهک در تولید PVC پلاستیکی

۶۰ سال قبل

ابداع روش شیشه شناور

۲۰ سال قبل

آهک در تولید کاغذ و کربنات کلسیم رسوبی

قرن ۲۱

سالیانه ۵۰۰۰ میلیون تن آهک در سراسر جهان برای موارد مصرفی گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد