نقش بنتونیت در صنایع تولید کاغذ چیست؟

بنتونیت به عنوان یک نوع خاک رس ریزدانه دارای مزایایی همچون اندازه ذرات ریز ، خلوص زیاد ، رنگ سفید ، خاصیت تبادل یونی کاتیونی قوی ، جذب آب زیاد و خاصیت حجیم شوندگی ، امکان ایجاد سوسپانسیون و سازگاری با طیف گسترده اسیدی و قلیایی است. بنتونیت دارای ساختار بسیارخاصی بوده بطوری که بیشتر این خاک از مونت موریلونیک تشکیل شده که از میکرو کریستال هایی با بار الکتریکی منفی بر روی سطح و در کناره ها دارای بار الکتریکی مثبت می باشد. این ویژگی سبب می گردد تا خاک بنتونیت قادر باشد به صورت مکرر با جذب آب ، حجیم تر شود. در نتیجه پلیمر هایی که با بنتونیت خاک رس ترکیب شوند هم دارای خاصیت های آن خواهند شد.

بنتونیت خاک رس برای استفاده در محیط های اسیدی یا قلیایی کاغذ سازی می تواند به خوبی جایگزین تیتانیوم دی اکسید ، سیلیکا ، کائولن و دیگر محصولات شود. مهم ترین مزایای بنتونیت در کاغذ سازی عبارتند از:

– بهبود ماندگاری مواد اولیه و کاهش غلظت شیرابه

– افزایش سرعت فیلتراسیون آب

– بهبود پخش خاکستر و افزودنی های مختلف

– بهبود کیفیت ورق های کاغذ تولید شده

– تثبیت چسب ها و رزین ها در محصول نهایی و بالانس شدن چسب های آنیونی

– بهبود عملکرد دستگاه های تولید کاغذ

– کاهش مصرف الیاف و مواد شیمیایی و کاهش هزینه تولید

کارخانجات تولید کاغذ به منظور افزایش سفیدی و حفظ پایداری کاغذ در شرایط رطوبت از بنتونیت به عنوان یک ماده فیلر استفاده می کنند. استفاده از بنتونیت خاک رس در تولید کاغذ همچنین مزایای دیگر نیز دارد که از آن جمله می تواند به موارد زیر اشاره نمود:

– افزایش جذب جوهر توسط کاغذ

– ایجاد سطحی یکدست ، صاف و شفاف

– بهبود ملموس شاخص پاره شدن و شکست کاغذ

بنتونیت خاک رس یک ماده معدنی با فراوانی مناسب و استخراج آسان است که کاربرد های زیادی در زندگی انسان دارد. بسیاری از بخش های صنعتی و حتی آرایشی و بهداشتی از بنتونیت استفاده می کنند. صنایع کاغذ سازی یکی از مصرف کنندگان اصلی خاک بنتونیت محسوب می شود. استفاده از بنتونیت خاک رس در تولید کاغذ سبب بهبود پالپ و مواد شیمیایی مصرفی در این صنعت می گردد. همچنین از میزان رسوب مواد کاسته و مقاومت کاغذ را در برابر آب و تخریب باکتریایی افزایش خواهد داد. تولید کنندگان کاغذ از بنتونیت به منظور کاهش تولید لجن پالپ ، کاهش هزینه های تولید محصول ، کاهش مصرف پالپ ، کاهش تولید شیرابه غلیظ سفید رنگ و کاهش آلودگی های زیست محیطی بهره می برند.