آشنایی با انواع آهک ساختمانی و جاده سازی

انواع گوناگونی از آهک برای ساختمان سازی استفاده می شود. برخی از آن در طبیعت یافت نمی شوند. آهک محصولی است که از پخت سنگ آهک حاصل شده و به عنوان یک ماده اولیه از معادن اهک استخراج می گردد.

کاربرد آهک ساختمانی

آهک در صنایع ساختمانی برای اهداف گوناگونی چون پایه ای برای بتن ریزی ، شفته کاری و فنداسیون سازی ، تهیه ملات برای دیوار چینی ، سفید کاری دیوار ها در ترکیب با سیمان سفید و گچ و … استفاده می شود.

۴ نوع مختلف آهک

آهک زنده

آهک زنده با نام آهک پخته نیز شناخته می شود و طی فرایند کلسینه سازی یا پخت به دست آمده و همان آهک خالص است. آهک زنده دارای شکل آمورف بوده و خاصیت سوزانندگی و جذب بالای آب و رطوبت می باشد.

آهک هیدراته

آهک هیدراته با نام آهک شکفته هم مشهور است و طی فرایند هیدراسیون که یک واکنش شیمیایی بین آب و آهک زنده می باشد تولید می شود. آهک هیدراته نیز نوعی اهک خالص محسوب شده و پودری سفید رنگ است. آهک هیدراته تمایل زیادی به جذب دی اکسید کربن از اتمسفر دارد. آهک هیدراته ماده مناسبی برای تهیه ملات و آهک شفته و یا ترکیب با سیمان سفید است.

آهک چرب

اهک چرب با اسامی آهک پر کلسیم یا آهک خالص یا آهک سفید نیز شناخته می شود. آهک چرب در صورت جذب آب بسیار متورم شده و حجم آن تا ۲ برابر آهک زنده خواهد شد. از آهک چرب برای اهداف مختلفی مانند سفید کاری ، گچ کاری دیوار ها ، تهیه ملات آهک با ماسه جهت سنگ کاری و دیوار چینی و شفته کاری استفاده می گردد.

آهک هیدرولیک

آهک هیدرولیکی با نام آهک آبی هم شناخته می شود. آهک هیدرولیک حاوی خاک رس و دیگر اکسید های آهنی است. اهک هیدرولیک در داخل آب سفت نمی شود به همین خاطر با نام آهک آبی معروف است. بر اساس درصد خاک رس موجود در آن ، آهک هیدرولیکی را در ۳ کلاس مختلف طبقه بندی می کنند که عبارتند از:

کلاس A – آهک به شدت هیدرولیک

این نوع اهک حاوی تقریبا ۲۵ درصد خاک رس بوده و به راحتی تا یک روز یا بیشتر در داخل آب باقی می ماند ، این نوع آهک به سختی هیدراته می شود. ملات یا بتن تهیه شده با آهک هیدرولیک کلاس A برای ساخت و ساز زیر آبی یا در مناطق مرطوب بسیار مناسب است.

کلاس B – آهک نیمه هیدرولیک

اهک نیمه هیدرولیکی حاوی حدودا ۱۵ درصد خاک رس بوده و تا یک هفته در داخل آب دوام می آورد. ملات و بتن تولید شده با آن بسیار قوی بوده و برای دیوار چینی مناسب است.

کلاس C – آهک غیر هیدرولیک یا آهک چرب

آهک غیر هیدرولیکی حاوی تقریبا ۷٫۵ درصد خاک رس است و از آهک خالص تهیه می شود. این نوع آهک به شدت فعال بوده و به سرعت و طی چند دقیقه تبدیل به آهک هیدراته می شود ولی برای استفاده در داخل آب مناسب نیست. از این نوع اهک برای سفید کاری استفاده می شود.