خاک رس دارای انواع گوناگونی است که مفید ترین گونه آن برای سلامتی و زیبایی صورت و پوست بدن ، بنتونیت خاک رس است. بنتونیت خاک رس دارای میزان زیادی یون منفی می باشد که قادر به جذب مواد سمی و فلزات سنگین تشکیل شده از یون های مثبت موجود در بدن انسان است. خاک رس همچون یک آهن ربا برای سموم عمل کرده و آنها را از زیر پوست بیرون می کشد. امروزه در بسیاری از سالن های زیبایی یا مراکز طب سنتی از بنتونیت برای تهیه ماسک صورت خاک رس ، شوینده موی سر و شربت برای سیستم گوارشی بدن استفاده می شود.

معرفی ۱۰ کاربرد خانگی خاک رس برای زیبایی و سلامت صورت و بدن

کاربرد خاک رس

۱- از بین بردن جوش های سر سیاه بینی

دانه های سر سیاه روی بینی و چانه که به اشتباه با نام جوش سر سیاه شناخته می شوند در اصل ، چربی خروجی از منافذ پوست بینی و چانه هستند که در ابتدا بی رنگ بوده ، ولی به مرور زمان و در اثر تاثیر اکسیژن هوا بر آن ، تیره رنگ می شوند. خارج کردن این دانه های سر سیاه بینی و چانه با استفاده از بنتونیت خاک رس ، بسیار آسان می باشد. برای این منظور ، یک قاشق چای خوری بنتونیت را در مقداری سرکه سیب حل کرده و یک خمیر تهیه نمایید و آن را بر روی بینی و در صورت نیاز ، چانه بمالید و اجازه دهید به مدت یک ساعت باقی بماند تا کاملا خشک شود. حالا تکه های خشک شده خاک رس را از روی پوست جدا کرده و یا با آب گرم بشویید. خواهید دید که پوست بینی تان بسیار سفید و عاری از این دانه های سر سیاه شده است.

کاربرد خاک رس

۲- شامپوی خودتان را بسازید

برای داشتن موی نرم و پر حجم ، ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری پودر بنتونیت خاک رس را با همین میزان سرکه سیب یا آب جوشیده خنک شده ترکیب کنید (سرکه سیب از آب بهتر است زیرا مانع از خشکی مو می شود). این مخلوط خاک رس را به موی سر مالیده و پس از پنج دقیقه بشویید.

کاربرد خاک رس

۳- ماسک صورت خاک رس

بنتونیت خاک رس قادر به جمع کردن و تنظیم منافذ پوست است و ویژگی جاذب بودن آن می تواند سموم را از زیر پوست بیرون بکشد. برای تهیه ماسک صورت خاک رس ، ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری پودر بنتونیت خاک رس را با همین میزان سرکه سیب مخلوط کنید. اگر خیلی غلیظ بود ، مقداری آب جوشیده خنک شده را هم به آن بیفزایید. لایه نسبتا ضخیمی از این ماسک را بر روی پوست صورت قرار داده و اجازه دهید برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه باقی بماند. باید کمی فشار به پوست و ایجاد نبض در زیر پوست احساس نمایید. بهترین نتیجه در صورت استفاده از این ماسک به دفعات یک تا دو بار در هفته حاصل می شود.

کاربرد خاک رس

۴- خاک رس برای جوش صورت

درمان جوش صورت و آکنه با استفاده از بنتونیت خاک رس امکان پذیر است. در صورتی که تعداد محدودی جوش چرکی سر سیاه یا سر سفید بر روی صورت یا بدن خود دارید ، یک خمیر نسبتا سفت از ترکیب بنتونیت خاک رس با سرکه سیب تهیه نموده و به صورت توده ای بر روی جوش ها قرار دهید به شکلی که تا ۲ سانتیمتر اطراف جوش را هم پوشش دهد. پس از ۳۰ دقیقه تا یک ساعت و زمانی که خمیر سفت و سفید رنگ شد ، آن را بشویید. قدرت جذب آب و مکش بالای بنتونیت خاک رس ، قادر به خارج کردن چرکابه و عفونت از درون جوش ها است.

کاربرد خاک رس

۵- انجام یک حمام برای سم زدایی

به میزان ۱ الی ۲ پیمانه پودر بنتونیت خاک رس را در آب وان حمام بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه در آن بمانید. به علت ویژگی های الکترومغناطیسی خاک رس ، توده هایی از آن به بخش هایی از پوست بدن که حاوی سموم سطحی هستند ، می چسبد و سموم را خارج می کند.

کاربرد خاک رس

۶- برای پوست حساس خود ، دئودورانت طبیعی تهیه نمایید

بنتونیت خاک رس به جذب رطوبت از زیربغل کمک کرده و می تواند بدون ایجاد حساسیت ، بوی عرق را کاهش دهد.

کاربرد خاک رس

۷- دندان های خود را تقویت کنید

شستن دندان ها با بنتونیت خاک رس ، علاوه بر اینکه به کاهش بوی بد دهان به دلیل جذب سموم کمک می نماید ، همچنین مواد معدنی مغذی برای دندان ها را نیز در اختیار آنها قرار می دهد. برای این منظور ، از مقداری پودر بسیار نرم خاک رس بر روی مسواک خود استفاده نمایید.

کاربرد خاک رس

۸- خاک رس به عنوان مسکن برای زخم ها و سوختگی ها

ترکیب بنتونیت خاک رس و آب باعث ایجاد یک خمیر مرطوب می شود که در صورت قرار دادن آن بر روی زخم و سوختگی و کشیدن یک پوشش پلاستیکی بر روی آن ، می تواند رطوبت لازم جهت جلوگیری از خشک شدن زخم را تامین نماید. البته توجه داشته باشید که این مورد درباره سوختگی تازه صدق نمی کند و اصولا هیچ ماده یا بانداژی را نباید بر روی سوختگی تازه قرار داد زیرا به پوست و بافت های سوخته می چسبد.

کاربرد خاک رس

۹- خاک رس به عنوان یک مسکن گوارشی

ابتدا یک تا دو قاشق غذاخوری بنتونیت خاک رس را در یک لیوان آب حل کرده و اجازه دهید تا نیم ساعت بی حرکت بماند تا بنتونیت آن ته نشین گردد. سپس آب زلال روی مواد ته نشین شده را بنوشید. این عمل به خنثی سازی اسید معده و کاهش مشکلات گوارشی کمک می کند. برای این منظور بهتر است از یک لیوان شیشه ای استفاده نمایید.

توجه : به هیچ عنوان بیش از مقدار توصیه شده ، بنتونیت در آب نریزید زیرا می تواند باعث سنگینی مزاج و ایجاد یبوست شود.

کاربرد خاک رس

۱۰- کرم ضد خارش پوست بسازید

بنتونیت خاک رس را می توان برای تسکین خارش های پوستی ایجاد شده به دلایل مختلف نظیر نیش حشرات یا آبله مرغان استفاده کرد. به همین منظور ، مقدار اندکی پودر خاک رس را در آب حل کنید تا خمیر شود ، سپس آن را بر روی قسمت هایی که خارش دارد قرار داده و اجازه دهید خشک شود و به صورت پوسته پوسته درآید. سپس آن را جدا کرده و پوست را بشویید.