سود پرک در فراوری میوه درخت بلوط

سود پرک یک ترکیب شیمیایی با طیف عظیمی از مصارف صنعتی و غیر صنعتی است. سود پرک با فرمول شیمیایی  سدیم هیدروکسید  را حتی می توان برای تهیه و فراوری خوراک دام نیز مورد استفاده قرار داد. با وجود اینکه آشنایی اکثر مردم با سود پرک کاستیک سودا بیشتر در زمینه هایی نظیر تولید صابون ، صنایع پتروشیمی و تصفیه آب است ولی در این مطلب قصد داریم یکی دیگر از مزیت های سدیم هیدروکسید در جهان امروز را معرفی کنیم.

با توجه به اینکه امروزه پرورش دام تبدیل به یک صنعت عظیم و تخصصی در جهان شده است ، باید جنبه های مختلف این صنعت نظیر تامین خوراک با کیفیت و مقوی را به درستی مورد بررسی قرار داد. هر چه جیره غذایی مورد استفاده در تغذیه دام و طیور از نظر پروتئین ، ریز مغذی ها و مواد ماثر در رشد ، غنی تر باشد باعث رشد سریع تر دام ، کاهش بیماری های گله و در نتیجه افزایش سود حاصل از پرورش دام خواهد شد. به همین علت دامداران حرفه ای و صنعتی از مواد مختلف شیمیایی برای اصلاح خوراک دام استفاده می کنند.

سود پرک یا سدیم هیدروکسید هم یکی از مواد شیمیایی است که رفته رفته کاربرد های بیشتری از آن در پرورش دام و طیور مشخص می شود. تا به حال از کاستیک سودا بیشتر برای پاک سازی آب آشامیدنی گله و نیز ضدعفونی و شستشوی محل نگهداری دام استفاده می شد. اما طی تحقیقی که به تازگی انجام شده است ، مشخص گردید می توان از محلول سود پرک برای فراوری خوراک دام نیز استفاده کرد.

درخت بلوط یکی از گیاهان بومی مناطق شمالی و غربی ایران است که به وفور کشت شده و به دلیل قیمت ارزان ، فراوانی و مواد مغذی زیاد ، یک منبع عالی برای تغذیه دام محسوب می شود. این میوه از لحاظ موادی همچون پروتئین ، فیبر خام ، مواد معدنی و چربی بسیار مناسب است اما تانن زیادی دارد. تانن یک ماده ضد تغذیه است که مصرف زیاد آن منجر به مشکلات گوارشی همچون تحریک سیستم گوارش ، مشکلات روده ، استفراغ و تهوع می شود. بنابراین برای اینکه بتوان میوه درخت بلوط را به عنوان یک ماده مغذی مناسب در جیره غذایی دام قرار داد ، باید میزان تانن را در آن پایین آورد.

برای این منظور باید از سود پرک ۹۸ درصد استفاده نمود. طبق تحقیق انجام شده ، از محلول ۵ درصد سود پرک استفاده می شود و میزان تغییرات ایجاد شده در مواد مفید و مضر میوه بلوط مورد بررسی قرار گرفت. استفاده از سود پرک در فراوری میوه درخت بلوط سبب شد که میزان اسید های آمینه ضروری بدن حیوانات یعنی متیونین ، ترئونین ، لیزین و آرژنین به میزان قابل توجهی افزایش یابد. از طرفی محتوای چربی و پروتئین میوه بلوط نیز با افزایش همراه بود. اما مهم ترین تاثیر محلول سود پرک کاستیک سودا در فراوری این میوه ، کاهش چشگیر میزان ماده مضره تانن بود که در نتیجه کیفیت تغذیه دام را افزایش می دهد.

توجه : به دامداران گرامی توصیه می شود با توجه به این که سود پرک یک ماده شیمیایی سوزاننده است ، برای مصرف آن جهت امور دامداری با افراد متخصص مشورت کرده و راهنمایی های لازم را جهت آگاهی از روش و میزان مصرف آن دریافت کنند.