بازار تولید و فروش سولفات آهن

سولفات آهن که بنام زاج سبز هم معروف است ، از ابتدای قرون وسطی به بعد بعنوان ماده اصلی برای تامین آهن مورد نیاز بدن شناخته شد. بازار فروش سولفات آهن در مناطقی که از جمعیت بیشتری برخوردار است نظیر چین ، هند و ایالات متحده ، پر رونق تر می باشد. قاره آسیا بعنوان اصلی ترین بازیگر در تولید سولفات آهن ، در حدود ۸۰ درصد از کل این ماده را در جهان تولید می نماید. کاربرد سولفات اهن یا فروس سولفات در تغذیه حیوانات ، کود کشاورزی ، تصفیه آب و کاتالیزور است. کشور چین در تولید سولفات آهن کریستالی در جهان پیشتاز است و به زودی در تولید سولفات آهن مایع که در تولید آمونیاک نقش دارد هم غالب خواهد شد.

صنعت تولید سولفات آهن : گسترش ها ومحدودیت ها

تولید سولفات آهن با توجه به کاربرد آن به عنوان کود کشاورزی و خوراک دام رو به افزایش است. دیگر دلیل گسترش تولید سولفات اهن ، افزایش هزینه های تولید اسید کلریدریک است. افزایش قیمت این ماده باعث توقف تولید آن و جایگزین شدن توسط سولفات آهن (زاج سبز) خواهد شد.

طبقه بندی بازار فروش سولفات آهن

بازار سولفات آهن بر اساس دو دسته ویژگی ها و عملکرد ها تقسیم بندی می شود. سولفات آهن با خاصیت کریستالی و انحلال پذیری در آب ، برای تصویه پساب های کشاورزی و پرورش دام و طیور کاربرد دارد. از طرف دیگر به علت دارا بودن میزان زیادی یون های فلزی و سولفات ، برای تصفیه آب آلوده به فلزات سنگین هم مصرف می شود. دیگر معیار طبقه بندی زاج سبز بر اساس عملکرد های آن می باشد که عبارتست از:

– تصفیه آب

– خوراک دام و طیور

– تولید قرص آهن

– کود کشاورزی

– کاتالیزور

بازار سولفات آهن به تفکیک منطقه ای

بر اساس موقعیت جغرافیایی ، بازار سولفات آهن به بخش های آمریکای شمالی ، آمریکای جنوبی ، آسیا پاسیفیک ، اروپا و خاورمیانه تقسیم بندی می شود. از میان این مناطق ، آسیا پاسیفیک با ۸۰ درصد تولید سولفات آهن ، اصلی ترین نقش را دارد. استفاده از زاج سبز در اروپا نیز به دلیل آلودگی های سنگین صنعتی و افزایش میزان فسفات در آب ، به شدت رو به افزایش است.

سولفات آهن قادر به حذف ۹۶ درصدی فسفات موجود در آب است. سولفات اهن در حالت محلول به عنوان یک منبع اهن در بدن انسان است که کم خونی ناشی از کمبود گلبول های قرمز را درمان می کند. در سال های اخیر استفاده از فروس سولفات در خوراک دام نیز افزایش محسوسی داشته است. این مورد نیز یکی از دلایل گسترش بازار فروش سولفات آهن است. کشور های هنگ کنگ ، چین ، هند ، آمریکا و خاور میانه بازار های رو به گسترش سولفات آهن کریستالی و مایع هستند.

تولیدکنندگان سولفات آهن

برخی از مهم ترین تولید کنندگان سولفات آهن در جهان عبارتند از:

– کمپانی رک کمیکال

– صنایع شیمیایی ییلد هانگ

– شرکت شیمیایی چنگشا هاولین

– شرکت منابع MMC

– صنایع شیمیایی شاویانگ شنگژو

– راکتیوس مینروس

– صنایع کلیولند

– شیمیایی رونزی زوپینگ

– مواد شیمیایی و معدنی گوکای