پودر سنگ و ضایعات سنگ در تولید سنگ مصنوعی

پودر سنگ تولید شده در کارخانجات سنگ بری که همان ضایعات و باطله های سنگ های برش خورده است ، به عنوان منبع بسیاری خوبی در تولید سنگ های مصنوعی و آنتیک شناخته می شود. عوامل مختلفی منجر به ایجاد پودر سنگ ضایعاتی می گردد. این عوامل ممکن است در معدن و هنگام استخراج سنگ ایجاد شده و یا در کارخانه و هنگام برش خوردن سنگ بوجود آید. برای مثال در هنگام استخراج سنگ هایی مانند مرمر یا تراورتن ، در صورتی که سنگ دارای شکاف یا درزه یا شکستگی باشد ، در حدود ۲۰ درصد از سنگ به شکسته و پودر سنگ لاشه تبدیل می گردد که مقدار بسیار زیادی است. همچنین در کارخانه های فراوری سنگ تضئینی هم در حدود یک سوم کل سنگ ها به پودر سنگ ضایعاتی تبدیل می گردد.

مطابق با آمار بدست آمده ، از زمان استخراج سنگ از معدن تا پس از ورود آن به کارخانه و فراوری و صیقل دهی ، در حدود ۵۰ درصد از سنگ ها به ضایعات تبدیل شده و می توان از آن به صورت پودر سنگ برای تهیه سنگ آنتیک استفاده نمود. برخی عوامل ایجاد کننده پودر سنگ ، پلاک و ضایعات سنگ ، استفاده از بلوک بر ، اره چند تیغه ، چکش ، استخراج در جهت بر عکس شیب ، انفجار در معادن و … است. پودر سنگ ایجاد شده برای مصارفی نظیر تولید سیمان ، مجسمه سازی ، تولید سنگ مصنوعی ، تولید سرامیک و چینی های بهداشتی ، موزائیک ، کف پوش ، لوازشی بهداشتی و … استفاده می شود.

کاربرد پودر سنگ در تولید سنگ مصنوعی و سنگ آنتیک

سنگ مصنوعی چیست؟

سنگ مصنوعی یا سنگ آنتیک را می توان با کنار هم قرار دادن قطعات شکسته ، خورده سنگ ها ، پودر سنگ ، ضایعات و باطله های سنگ های مختلف نظیر مرمر ، تراورتن ، سنگ های سیلیسی و آهکی و … و چسباندن آن با استفاده از یک ملات پایه رزینی تولید نمود. ویژگی مهم سنگ های آنتیک این است که می توان آنها را بنا به سلیقه شخصی در طرح ها و رنگ های مورد نظری تولید نمود که نمونه آن در طبیعت یافت نمی شود. تولید سنگ مصنوعی ، علاوه بر اینکه مانع از هدر رفت ضایعات ایجاد شده سنگی می شود ، همچنین مشخصات مکانیکی و فیزیکی مورد نظر مصرف کننده را نیز با قیمت بسیار مناسب در اختیار قرار می دهد.

چرا سنگ مصنوعی ؟

سنگ های مصنوعی به دلیل اینکه معمولا از ضایعات و پودر سنگ گرانیت و مرمر تولید می شود ، مقاومت و استحکام و تحمل فشاری قابل قبولی دارند. سنگ مصنوعی قابلیت ساب و برش و جلاپذیری داشته و از مزایایی همچون زیبایی ظاهری ، حالت بلوری ، مقاومت در برابر آتش ، وزن کم و تنوع در رنگ بندی برخوردار است. برخی انواع سنگ مصنوعی که از پودر سنگ آهک ، دولومیت ، مرمریت ، منیزیم ، ماسه تولید می شود ، در برابر عوامل و ساینده های قلیایی هم مقاوم هستند. تولید سنگ مصنوعی به دلیل اینکه از لاشه و پودر سنگ ضایعاتی است ، علاوه بر قیمت ارزان تر آن نسبت به سنگ های طبیعی ، برای حفظ محیط زیست هم مفید است.

سنگ های مصنوعی تولید شده از ضایعات پودر سنگ حتی نسبت به سنگ های طبیعی نیز ، برتری هایی دارند. از جمله اینکه سنگ های مصنوعی و آنتیک دارای تنوع بیشتری نسبت به سنگ های موجود در طبیعت هستند. سنگ مصنوعی از مقاومت بالاتری در مقابل عوامل مکانیکی نظیر یخ زدگی ، فشار و ایجاد خراش برخوردار است. همچنین سنگ های مصنوعی اصلا ضایعات و دور ریز نداشته ، وزن سبک تری دارند و نصب آن ها راحت تر انجام می شود.

سنگ مصنوعی چطور تولید می شود

برای تولید سنگ مصنوعی و آنتیک از شکسته ها ، ضایعات و پودر سنگ های طبیعی استفاده می شود. برای ایجاد حالت یک دست ، صاف و صیقلی نیز باید از مواد چسباننده رزینی به همراه فیلر ها استفاده نمود. پس از خشک شدن این مواد ، آن را کاملا فشرده می کنند تا سنگ مصنوعی دارای چگالی مناسب شود. چسب های ارگانیک مورد استفاده در تولید سنگ مصنوعی از نوع رزین های پلیمری غیر اشباع و چسب اورتومتالیک است.

مراحل تولید سنگ آنتیک به این صورت می باشد که شکسته سنگ های کوبیده شده و پودر سنگ را در قالب هایی می ریزند. شکل و رنگ بندی و چینش مواد درون قالب ها کاملا اختیاری است. سپس یک پارچه به اندازه مساحت قالب بر روی آن کشیده و یک چسب (معمولا چسب چوب) بر روی آن می ریزند. بعد از خشک شدن چسب ، سنگ را از قالب خارج کرده و پس از پرداخت ، آن را به بازار عرضه می کنند.