آهک یک منبع مهم کلسیم با ویژگی های منحصر به فرد است که در صنایع شیمیایی ، پتروشیمی ، ساختمانی ، خدماتی و … به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. صنایع لبنی و تولید شیر به دو بخش تقسیم بندی می شود که بخش اول پرورش و نگهداری گاو شیرده و بخش دوم تولید شیر و فراوری آن است و آهک و بخصوص آهک هیدراته در هر دو بخش به صورت گسترده مصرف می شود. مصرف آهک در تغذیه گاو شیرده علاوه بر مزایایی که در تقویت استخوان بندی و بهبود عملکرد سیستم گوارشی گله دارد ، همچنین سبب افزایش سطح کلسیم در شیر گاو نیز می شود.

مزایای آهک هیدراته در صنعت تولید شیر و لبنیات

با وجود اینکه تصور عمومی بر کاربرد آهک هیدراته در صنایع ساختمانی و شیمیایی است ، ولی این نوع آهک در حقیقت در صنایع غذایی همچون تولید لبنیات نیز مورد مصرف قرار می گیرد. زمانی که خامه در فرایند کره گیری از شیر جداسازی می شود ، آب آهک تولید شده از ترکیب آب با آهک هیدراته با فرمول شیمیایی هیدروکسید کلسیم به خامه افزوده می گردد تا اسیدیته آن به منظور انجام فرایند پاستوریزاسیون کاهش یابد.

آهک هیدراته همچنین در تولید شیر خشک و یا مکمل های پروتئین تولید شده از شیر نیز کاربرد دارد. شیر خشک برای جدا سازی پروتئین کازئین اسیدی می شود. سپس کازئین را با آهک و مقدار اندکی فلوراید سدیم ترکیب می کنند تا کازئینات کلسیم که نوعی چسب است به دست آید. ماده باقیمانده از خشک کردن شیر ، ماده ای به نام وی Whey است که پروتئین پر کاربردی در ورزش می باشد. تخمیر آن در حضور آهک هیدراته باعث تشکیل ترکیبی با عنوان لاکتات کلسیم می شود که یک مکمل خوراکی و دارویی جهت تهیه اسید لاکتیک است.

بنابراین آهک در صنعت تولید شیر و لبنیات نقش های مختلفی همچون تنظیم پی اچ ، ایجاد تغییرات شیمیایی و تولید مکمل های غذایی وداروئی دارد. همچنین در صنعت پرورش گاو شیرده ، آهک علاوه بر اینکه نقش یک ماده ضدعفونی کننده کم خطر و ارزان قیمت را دارد ، و نیز برای تامین کلسیم بدن دام هم مصرف می شود. آهک مورد استفاده در این صنعت اکثرا از نوع آهک هیدراته با فرمول هیدروکسید کلسیم است.