آهک یکی از مواد اولیه و بسیار مهم و پرکاربرد در صنایع شیمیایی محسوب می شود. آهک به دلیل دارا بودن خاصیت قلیایی ، حجم دهندگی و ویژگی های شیمیایی خاص در صنایع شیمیایی مصرف می شود. در این مطلب به برخی از کاربرد های آهک و بخصوص آهک هیدراته یا همان هیدروکسید کلسیم در صنایع شیمیایی می پردازیم.

آهک در تولید کاستیک سودا

کارخانجات کلر آلکالی با دسترسی به سودا اش (کربنات کلسیم) و آهک هیدراته ، اقدام به تولید کاستیک سودا می نمایند. برای این منظور ، کربنات سدیم را با محلول غلیظی از آهک واکنش می دهند که در نتیجه سدیم هیدروکسید به صورت ته نشین به دست می آید.

آهک در تولید کربید کلسیم و سیانامید

کربید کلسیم ماده اولیه در تولید استیلن است که از طریق حرارت دادن آهک زنده یا اکسید کلسیم توسط زغال سنگ در دمای بالا به دست می آید. در نتیجه‌ی این فرایند ، کربید مذاب به صورت پیوسته از کوره خارج شده و پس از سخت شدن کوبیده می شود.

کلسیم سیانید هم نوعی کود ازته است که از طریق حرارت دادن کربید کلسیم در حضور نیتروژن به دست می آید. سپس با استفاده از آهک هیدراته جدا سازی می شود.

آهک در تصفیه اسید سیتریک

از آهک برای خالص سازی اسید سیتریک استفاده می شود. برای این منظور ، آهک هیدراته یا هیدروکسید کلسیم را به اسید سیتریک فیلتر شده می افزایند که در نتیجه سیترات کلسیم از اسید سیتریک جدا می شود.

آهک در تولید منیزیا

آهک به دو دلیل اصلی در پروسه تولید منیزیا (اکسید منیزیم) مصرف می گردد. اولا برای استخراج منیزیم هیدروکسید از آب دریا بکار گرفته می شود. البته چنانچه آهک دولومیتی باشد تنها نیمی از هیدروکسید منیزیم به دست می آید. ثانیا جهت جدا سازی منیزیم از آب نمک ، نقش ته نشین کننده را دارد.

آهک در تولید پرکلرین

پرکلرین یا کلسیم هیپوکلریت از واکنش گاز کلر با نوع خاصی از آهک به نام آهک هیدراته به دست می آید. پرکلرین به صورت گسترده ای در تصفیه آب استخر های شنا و صنایع تولید کاغذ کاربرد دارد.

آهک در تولید استات کلسیم منیزیم

در علم شیمی از واکنش آهک دولومیتی با اسید استیک به منظور تولید استات کلسیم منیزیم استفاده می شود. این ماده جایگزینی برای شن و ماسه بوده و به هیچ عنوان حالت خورندگی نداشته و دوستار محیط زیست است. همچنین می توان از آن برای آب کردن یخ سطح جاده ها استفاده نمود در حالی که خاصیت سمی نداشته و به سطح آسفالت و تایر و قطعات خودرو ها نیز آسیبی وارد نمی کند.

آهک در سایر کاربرد های شیمیایی

از آهک در تولید بسیاری از مواد آلی و معدنی و دارویی استفاده می شود. بسیاری از نمک های آلی و معدنی کلسیم را با استفاده از واکنش آهک با اسید ها به دست می آورند. از جمله این ترکیبات معدنی مهم تولید شده از آهک می توان به فسفات کلسیم ، فلوراید ، برومید ، فروسانید و نیترات اشاره نمود. همچنین ترکیبات آلی نظیر استات کلسیم ، استئارات ، تارتار ، سیترات ، بنزوات و گلوکونات نیز توسط آهک تولید می گردد.

از اهک برای خنثی سازی در پروسه تولید شیمیایی کروم ، تغلیظ گلوکوز و دکسترین ، تولید کلسیم فلزی ، تصفیه گاز و جذب دی اکسید کربن استفاده می شود. آهک در تولید اتیلن و پروپیلن گلیکول از طریق فرایند کلروهیدرین مشارکت داده می شود.