گاهی اوقات لازم است سنگ های موجود در معادن را برای مصارف مختلف به سایز های ریز و مورد نظر تولید نماییم. زیرا نمی تواند سنگ های بزرگ را در تولید محصولات شیمیایی ، تهیه ملات ، مجسمه سازی ، تهیه بتن ، ضدعفونی محل های آلوده و تصفیه آب و فاضلاب مورد مصرف قرار داد. برای کوبش سنگ ها ، دستگاه های متعدد با ویژگی ها و عملکرد های مختلفی وجود دارد. هر کارخانه تولید پودر سنگ در جهان ممکن است با توجه به محصولات مورد نظر خود از نوع خاصی از دستگاه کوبشی استفاده نماید.

فرایند تولید پودر سنگ چگونه است

برای تولید پودر سنگ از دستگاه های سنگ کوبی مختلفی استفاده می شود تا سایز ذرات تولید شده قابل کنترل باشد. معمولا برای پودر کردن سنگ در داخل فک کوبشی ، سایز سنگ ها باید به اندازه مشت یک دست باشد. اگر سایز آنها بزرگ تر بود می توان توسط دیگر دستگاه های سنگ کوبی و یا به شکل دستی و با استفاده از پتک آن را به اندازه مشت یک دست دراورد. زمانی که مقدار کافی سنگ با سایز مورد نظر جمع شد ، آن را داخل فک کوبشی jaw crusher می ریزیم. فک کوبشی دستگاهی است که یک دهانه باز و بزرگ در بالا برای ورود سنگ ها دارد. داخل آن ، صفحات فولادی سنگینی تعبیه شده است که به صورت بالا و پایین در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند.

زمانی که دستگاه روشن می شود یکی از صفحات فولادی به سمت عقب و جلو لرزش می کند در حالی که صفحه دیگر ثابت است. به این ترتیب سنگ ها به سمت پایین کشیده شده و در فضای بین صفحات گیر می افتند. فضای تنگ و ضربات متعددی که صفحات فولادی به سنگ ها وارد می کنند موجب می شود تا به ذرات ریزتر تبدیل شده و حالت پودری ایجاد شود.

حال برای جدا سازی پودر تولید شده از خرده سنگ های درشت تر ، آن را بر روی سرند می ریزیم. سرند از یک توری و یک موتور تشکیل شده که با استفاده یک میل لنگ ، لرزش های سریعی را به صورت ویبره ایجاد می نماید. زمانی که سنگ های کوبیده شده بر روی این توری ریخته می شود ، با لرزش های شدید ، پودر سنگ از توری رد شده و قطعا بزرگتر دوباره به دستگاه کوبش برمی گردد.

پودر سنگ چطور تولید می شود

نوع دیگری از دستگاه کوبشی برای تولید خاک سنگ هم وجود دارد که از یک محفظه فلزی تشکیل شده که داخل آن مارپیچ قرار داده شده است. زمانی که خرده سنگ ها به داخل آن ریخته شد ، دستگاه برای مدت یکی دو دقیقه روشن می شود و یک دیسک فولادی داخل آن ، سنگ ها ا به شکل پودری در می آید.

بعضی تولید کنندگان پودر سنگ برای تولید ای محصول در اندازه ذرات ریز تر ، از آسیاب بالمیل استفاده می کنند. این دستگاه که به آسیاب گلوله ای هم معروف می باشد از یک استوانه یا مخروط فولادی دوار تشکیل شده است که در داخل آن گلوگه های فولادی ، سرامیکی یا سنگی می ریزند. زمانی که محور آن شروع به چرخش می کند ، گلوله ها به صورت دائمی به سنگ های داخل دستگاه برخورد کرده که آن را در اثر ضربه  ، کوبیده و پودر می کنند.

در آخرین مرحله تولید پودر سنگ ، پس از سرند نمودن و جدا سازی پودر از ذرات درشت تر ، بسته به نیاز بازار و سفارش مصرف کنندگان ، خاک سنگ را در کیسه های متنوع بسته بندی کرده و روانه بازار مصرف می نماییم. در فرایند تولید پودر سنگ باید بسیار دقت نمود که ذرات درشت وارد پودر نشود. این اتفاق ممکن است در اثر پارگی توری سرند و یا بی احتیاطی بخش تولید اتفاق افتد و محصول نهایی را خراب کند. توری های مورد استفاده با معیاری به نام مش ، سایز بندی می شوند و منافذ آن ها معمولا در حد میکرومتر هستند.