مزیت های استفاده از پودر سنگ آهک در تولید آجر

پودر سنگ آهک به عنوان یک ماده تخلخل زا در ساختار آجر های مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی ، مورد استفاده قرار می گیرد. پودر سنگ آهک یک ماده مناسب برای تولید سفال سبک و آجر سبک سوراخ دار است زیرا علاوه بر خارج سازی گاز دی اکسید کربن از ترکیب آجر در هنگام پخت ، ساختار آجر را متخلخل و سبک می نماید. البته سبک شدن آجر به معنای کاهش مقاومت آن نیست بلکه به دلیل وجود کلسیت ، مقاومت فشاری آهک افزایش می یابد.

استفاده از آجر سبک موجب کاهش کلی وزن سازه شده و در نتیجه مقاومت آن را در برابر زلزله افزایش می دهد. همچنین خواص عایق کنندگی پودر سنگ آهک موجب کاهش هزینه های انرژی ساختمان می شود. وزن پایین تر آجر های تولید شده توسط پودر سنگ آهک ، هزینه های حمل و نقل آن را نیز می کاهد. برای تولید آجر های سبک وزن ، باید مواد تخلخل زای معدنی یا آلی به مواد اولیه آجر اضافه شود. پودر سنگ آهک مورد استفاده برای این منظور باید از نوع آهک پر کلسیم یا چرب باشد. کلسیت (سنگ آهک پر کلسیم) به دلیل ایجاد تخلخل در ساختار آجر ، باعث کاهش وزن مخصوص آن می شود. پودر سنگ آهک به دو دلیل سبب کاهش وزن آجر می شود که عبارتند از:

۱- جداسازی گاز کربنیک از ساختار آجر

۲- جلوگیری از تراکم مواد در زمان پخت

پودر سنگ آهک در تولید آجر ساختمانی

بهبود رفتار انبساطی و مقاومت خمشی-کششی آجر ، یکی از نتایج حاصل شده از افزودن ۱۵ درصد پودر سنگ آهک پر کلسیم به ساختار آجر است. طبق بررسی های انجام شده و نمودار های به دست آمده ، بهترین میزان پودر سنگ آهک در آجر ساختمانی ، بین ۵ تا ۱۰ درصد وزنی است. مصرف پودر سنگ آهک در تولید آجر ، به دلیل افزایش میزان سیلیکات های کلسیمی ، سبب افزایش مقاومت بدنه آجر خواهد شد.

با توجه به اینکه شرط تولید آجر های سبک ، قلیایی شدن خاک است بنابراین استفاده از پودر سنگ آهک به عنوان یک ماده قلیایی می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. یکی از ویژگی های مطلوب استفاده از پودر سنگ آهک در تولید آجر ، این است که به دلیل بهبود رفتار خشک شدن و پخت در اثر جلوگیری از انتشار فلوئور ، آجر پس از خشک شدن ترک نمی خورد. تاثیر مثبت پودر سنگ آهک در تولید آجر ساختمانی به شرح زیر است:

– سبک شدن آجر به دلیل ایجاد تخلیل در آن و خروج گاز دی اکسید کربن

– جلوگیری از جمع شدن پخت و متراکم شدن بدنه آجر

– افزایش خاصیت عایق کاری حرارتی آجر

– افزایش مقاومت فشاری آجر