بررسی تاثیر آهک هیدراته بر کیفیت آسفالت

استفاده از آهک هیدراته در تولید مخلوط گرم آسفالت HMA دارای مزایایی است. نتایج تحقیقات مختلفی در مورد تاثیر مثبت آهک هیدراته در قابلیت کنترل رطوبت و جلوگیری از عریان شدگی که سبب صدمات ناشی از رطوبت در آسفالت می شود وجود دارد. تحقیقات جدید همچنین مزایای بیشتری در صورت کاربرد آهک هیدراته در مخلوط آسفالت گرم را نشان داده است از جمله اینکه آهک هیدراته نقش یک فیلر آنتی اکسیدان را داشته و نوعی افزودنی جهت واکنش با خاک رس موجود در آسفالت است. این عملکرد های آهک هیدراته منافعی برای آسفالت دارد که عبارتند از:

۱- آهک هیدراته از عریان شدگی آسفالت جلوگیری می کند

۲- آهک هیدراته به مانند یک فیلر معدنی عمل کرده و از سفت شدن چسب آسفالت در حالت گرم جلوگیری می کند

۳- آهک هیدراته مانع از گسترش شکستگی در سطح آسفالت می شود

۴- خاصیت آنتی اکسیدان آهک هیدراته سبب می شود تا با عوامل اکسید کننده واکنش داده و تاثیر سوء فرایندهای اکسیداسیون را کاهش دهد.

۵- آهک هیدراته مانع از ایجاد خواص پلاستیکی خاک رس شده و باعث افزایش ثبات آسفالت در مقابل رطوبت می شود.

توانایی آهک هیدراته در جهت افزایش مقاومت مخلوط گرم آسفالت در برابر رطوبت ، کاهش تاثیرات مضر اکسیداسیون ، بهبود ویژگی های مکانیکی و افزایش مقاومت آسفالت در برابر گرما و سرما باعث شده تا آسفالت تقویت شده با آهک هیدراته ، عملکرد قابل قبولی در برابر فشارهای محیطی داشته باشد. آنالیز چرخه هزینه در آمریکا نشان داده است که استفاده از آهک در مخلوط گرم آسفالتی می تواند موجب صرفه جویی ۲۰ دلاری برای هر تن آسفالت شود. همچنین آهک هیدراته اعمال شده به آسفالت بکار رفته در پیاده رو ها نیز مفاومت اولیه در مقابل خسارات ناشی از عبور و مرور را بهبود می بخشد.

چگونه از آهک هیدراته استفاده می شود؟

روش های متعددی برای افزودن آهک هیدراته به مخلوط گرم آسفالت وجود دارد. این روش ها از افزودن آهک هیدراته خشک به میکسر درام در لحظه افزودن چسب آسفالت تا ترکیب چندین روزه آسفالت و آهک هیدراته طبقه بندی می شوند. البته هر یک از این روش ها ویژگی های خاص خود را داشته و هیچ کدام کاملا بهتر از روش دیگر نیست. آهک هیدراته یکی از مهم ترین افزودنی های آسفالت در جهان است که با چندین مکانیسم ، عملکرد و مقاومت آسفالت را افزایش می دهند.