۵ دلیل که همیشه باید در خانه سود پرک داشته باشید

سود پرک یا کاستیک سودا با نام علمی سدیم هیدروکسید یک جامد سفید رنگ است که از آن به عنوان صابون غلیظ یاد می شود زیرا ماده اولیه در تولید همه انواع صابون ها می باشد. قدرت چربی بری و رسوب زدایی فوق العاده سود پرک باعث شده تا از آن برای تولید شوینده ها ، رسوب گیر ها و مواد لوله بازکن استفاده شود. اما شیمیایی و غلیظ بودن کاستیک سودا سبب نمی شود که نتوان از آن در امور منزل استفاده نمود. اتفاقا کاربرد سود پرک با کیفیت مناسب در خانه بسیار به صرفه تر و ماثر تر از مواد شوینده خواهد بود.

در این مطلب به معرفی برخی از کاربرد های کاستیک سودا در امور منزل می پردازیم. این ۵ کاربرد بسیار مفید به صورت زیر است:

۱- به عنوان لوله بازکن و رفع گرفتگی لوله ها

۲- تمیز کردن چربی های نفوذ کرده در هود آشپزخانه و فیلتر آن

۳- رفع چربی ها و لک های ایجاد شده روی اجاق گاز

۴- تمیز کردن سوختگی های داخل ظروف آشپزخانه

۵- رفع سوختگی های کف قابلمه ها و تابه ها

ویدئوی کاربرد های سود پرک (کاستیک سودا) در خانه

این ماده را در بازار می توان به نام سود پرک ، کاستیک سودا یا سدیم هیدروکسید تهیه نمود. بسته بندی سود پرک در کیسه های ۲۵ کیلوگرمی می باشد. با توجه به کاربرد فراوان کاستیک سودا در امور منزل ، این مقدار برای خرید و نگهداری ، مناسب به نظر می رسد.

چند نکته در مورد استفاده از سود پرک

– کاستیک سودا یک ماده شیمیایی سوزاننده است که می تواند سوختگی شیمیایی بر روی پوست بدن ایجاد کند. در زمان استفاده از آن حتما باید از دستکش  استفاده نموده و با احتیاط عمل کرد.

– سود پرک یک ماده واکنش پذیر است. زود با هوا ترکیب شده و خلوص آن کاهش می یابد بنابراین برای نگهداری باید آن را در کیسه های کاملا محفوظ نگهداری نمایید.

– سود پرک را به مدت طولانی بر روی سطوح مختلف فلزی ، سرامیکی ، سنگی و … رها نکنید زیرا کاستیک سودا ماده ای خورنده بوده و ممکن است سبب خردایش و خرابی شود.