مقایسه عملکرد وازلین و آلفاهیدروکسی اسید در درمان اگزما

اگزما نوعی التهاب پوستی است که با علائمی همچون قرمزی پوست ، خارش و پوسته ریزی همراه بوده و بیشتر بر روی دست خانم های خانه دار ایجاد می شود زیرا دلیل اصلی بوجود آمدن آن ، شستشوی بیش از حد با مواد شوینده و خشکی پوست است. با توجه به این که اگزما دست در اثر خشکی بیش از حد و نازک شدن لایه شاخی پوست ایجاد می گردد ، بنابراین برای درمان آن از لایه بردار سطحی به نام آلفا هیدروکسی اسید (اسید میوه) و یا مرطوب های سطحی نظیر وازلین استفاده می شود.

دلیل استفاده از وازلین و آلفاهیدروکسی اسید

لایه شاخی پوست اولین سد حفاظتی اپیدرم در مقابل از دست دادن رطوبت پوست بوده و در نتیجه آثار خشکی و حساسیت نمایان می شود. به همین علت برای درمان اگزما از آلفاهیدروکسی اسید AHA استفاده می شود زیرا این ماده تاثیرات مثبتی در كراتينيزاسيون و تشكيل لايه شاخی و همچنین سنتز ساکارید و کلاژن تازه به روش غیر التهابی دارد. از طرف دیگر ، وازلین هم خاصیت نگهداری رطوبت در سطح پوست را داشته و از خشکی پوست تا زمان بازسازی لایه شاخی جلوگیری می نماید. همچنین وازلین با ایجاد یک لایه محافظتی ، مانع از نفوذ آلودگی به درون پوست آسیب دیده می شود.

در یک تحقیق علمی برای درمان اگزما دست تعداد از خانم های خانه دار از AHA و وازلین استفاده شد تا میزان اثربخشی هر یک مشخص شود. نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که هر دو ماده دارای تاثیرات شفا بخش در کاهش اگزما بوده و تاثیرات آن دو با هم تفاوت معناداری ندارد. اصولا وازلین و مرطوب کننده های تهیه شده از آن در بازسازی لایه شاخی که در اثر مصرف مواد شیمیایی و شوینده ها تخریب شده اند ماثر بوده و می تواند کمبود آب بین سلولی ناشی از تخریب اپیدرم را جبران نماید.

نتایج مقایسه عملکرد وازلین و آلفاهیدروکسی اسید در درمان اگزما نشانگر آن بود که با وجود اینکه AHA اندکی در درمان این التهاب ماثرتر است اما در مقابل ، وازلین اصلا خاصیت تهاجمی ندارد و به کاهش سریع تر التهاب و سوزش کمک بیشتری می کند. طبق گزارش بیماران ، وازلین نسبت به آلفاهیدروکسی اسید دارای تاثیر بیشتری در کاهش اریتم و تسکین شکایت بیمار دارد.