کاربرد آهک هیدراته در تصفیه آب

آهک هیدراته یک ماده تولید شده از کربنات کلسیم یا کرینات منیزیم کلسیم است. از آهک هیدراته برای تنظیم pH و نیز تصفیه آب آشامیدنی و فاضلاب شهری و پساب های صنعتی کارخانجات استفاده می شود. آهک فراوری شده به دو صورت آهک زنده و آهک هیدراته تولید می شود ولی آهکی که در تصفیه خانه ها مصرف می گردد از نوع آهک هیدراته است. در این مقاله به بررسی نقش آهک در تصفیه آب می پردازیم.

آهک هیدراته در سختی گیری آب

آب سخت حاوی عناصر غیر قابل انحلال معدنی نظیر کلسیم و منیزیم است که باید طی فرایند سختی گیری حذف شود. شاید تعجب کنید که چگونه آهک هیدراته به عنوان یک ماده کلسیم دار ، قادر به حذف یون کلسیم از آب می باشد. ولی حقیقت این است که آهک هیدراته با افزایش pH آب و ایجاد پیوند های جدید کلسیمی ، این ماده معدنی را از حالت یون به حالت جامد تبدیل کرده و در مراحل بعدی تصفیه از آب جداسازی می شود. برای مثال ، کلسیم بی کربنات با آهک هیدراته واکنش داده و به کربنات کلسیم و آب تبدیل می شود.

آهک هیدراته در تصفیه فاضلاب شهری

در کنار سختی گیری آب ، آهک هیدراته همچنین با افزایش pH و در نتیجه خنثی سازی تاثیر فسفر و نیترات که دارای منشاء آلی در فاضلاب شهری است مانع رشد جلبک در مسیر فاضلاب می شود. در pH بالا ، آهک هیدراته با فسفر واکنش داده و تولید فسفات کلسیم می کند که به صورت جامد از فاضلاب جداسازی می شود. نیترات هم به صورت هیدروکسید آمونیوم و به شکل گاز از آب جدا شده و وارد هوا می شود.

آهک هیدراته در تصفیه فاضلاب کارخانجات

بسیاری از کارخانه ها از فولاد سازی گرفته تا تولید کنسرو ها ، به صورت ناخواسته اقدام تولید فاضلاب اسیدی می کنند که باید قبل از ورود در جریان های آبی و رودخانه ها ، خنثی سازی شود. آهک هیدراته با خنثی سازی اسید ها سبب ته نشینی فلزات شده که در نتیجه حتی می توان این فلزات را بازیافت کرد. البته برای انجام این کار می توان از ترکیبات سوزاننده ای مانند کاستیک سودا نیز استفاده نمود ، اما آهک هیدراته علاوه بر اینکه قیمت بسیار ارزان تری دارد همچنین در هنگام استفاده نیز ایمن تر است. نیز لجن حاصل از مصرف آهک هیدراته دارای فلزات بیشتر و امکان استخراج راحت تر می باشد.

به اطلاع صاحبان صنایع مختلف می رساند ، در صورتی که قصد خرید آهک هیدراته ممتاز با خلوص بالای ۹۰ درصد را دارید ، با بخش بازرگانی گروه سینا تولید به عنوان بزرگ ترین تولید کننده انواع آهک و پودر سنگ تماس گرفته و محصول مورد نظر خود را در کوتاه ترین زمان و با ارزان ترین قیمت دریافت نمایید.