آهک مورد استفاده در تهیه ملات از نوع آهک زنده یا اکسید کلسیم CaO و یا آهک هیدراته یا آهک مرده یا هیدروکسید کلسیم Ca(OH)2 است که از کربنات کلسیم یا همان سنگ آهک با درجه سختی ۳ به دست می آید. ملات گچ برای مناطق خشک مناسب است ولی در مناطق با رطوبت بالا باید آن را با آهک ترکیب کرده و ملات گچ و آهک تهیه نمود. برای این منظور باید ۳ پیمانه آهک را با یک پیمانه گچ ترکیب کرد و سپس به آن آب افزود. ملات گچ و آهک کند گیر بوده و در بخش های خارجی ساختمان مصرف می شود و برای مناطق مرطوب مناسب است.

چرا ملات گچ و آهک ؟

دلیل استفاده از آهک در ملات این است که آهک پس از مدتی با جذب گاز دی اکسید کربن محیط ، به سنگ کربنات کلسیم تبدیل می شود که هم سختی زیادی دارد و هم در برابر آب و صدا عایق است.

روش تهیه ملات گچ و آهک

برای تهیه این نوع ملات به ماسه بادی با دانه بندی ریز و استاندارد ۳۰۱ نیاز است. البته می توان از ماسه هایی با دانه بندی درشت تر و حداکثر تا ۲ میلی متر نیز استفاده کرد. ملات گچ و آهک را می توان روی زمین ، داخل استانبولی یا لگن پلاستیکی به مقدار کم تهیه نمود. استفاده از گچ در ملات به دلیل چسبندگی مطلوب و سریع آن است که می توان آن را برای سطوح افقی و عمودی استفاده کرد. در هنگام الک کردن آهک ، به دلیل خاصیت سوزانندگی آن برای چشم ها و سیستم تنفسی و پوست ، از وسایل حفاظت شخصی مانند دستکش کار ، عینک صنعتی و ماسک استفاده نمایید.

روش تهیه ملات گچ و آهک

به اطلاع مصرف کنندگان گرامی و فعالان بخش ساخت و ساز می رساند به منظور خرید آهک در انواع گوناگون نظیر آهک زنده ، آهک هیدراته ، آهک شفته ، آهک ساختمانی و صنعتی و … با بخش بازرگانی کارخانه آهک سینا تولید تماس حاصل فرمایید.