مشخصات مخزن نگهداری سود مایع

سود مایع سوز آور که نام علمی آن سدیم هیدروکسید است ، یک ماده قلیایی بسیار قوی با خاصیت خورندگی بر بسیاری از مواد مختلف است. به همین علت باید از مواد خاصی برای ساخت مخازن حمل و نقل و ذخیره سود مایع استفاده نمود. بسیاری از فلزات همچون آهن و آلومینیوم در برابر سود سوز آور بسیار آسیب پذیری هستند و دچارخوردگی می شوند. این اتفاق علاوه بر از بین بردن مخزن ، همچنین سبب ورود ذرات ظرف به داخل سود مایع شده و کیفیت آن را کاهش می دهد.

 

مطالب مرتبط


MSDS سود مایع

تفاوت سود مایع و سود پرک چیست

نکات مهمی در مورد خرید سود مایع سوزآور


 

استفاده از استیل برای ساخت مخزن سود مایع

با توجه به اینکه سود مایع به شکل فله به بازار ارائه می شود ، برای نگهداری آن در حجم بالا و به صورت همیشگی باید از مخازنی با حجم مشخص و بسته به میزان مصرف آن استفاده نمود. این مخازن باید یا دارای آلیاژ های خاص و یا ترکیبات پلیمری باشد. برای آشنایی با مواد قابل مصرف جهت تهیه مواد خورنده و بخصوص سود سوز آور مایع ، راهنمایی هایی در این زمینه ارائه می شود.

 یکی از بهترین انتخاب ها برای ساخت ایزو تانک یا همان مخان نگهداری مواد خوردنده و به خصوص سود مایع سوزآور ، استنلس استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ (Stainless steels types 304 and 316) است. میزان مقاومت استیل ضد زنگ در برابر خوردگی برابر با ۰٫۱ میلیمتر خطوط اندازه گیری در سال است. هر دو نوع استیل ضد زنگ ۳۰۴ و ۳۱۶ قادر به مقاومت در برابر خورندگی با هر غلظتی از سود مایع در دمای کمتر از ۸۰ درجه سانتی گراد هستند. البته افزایش دمای سود سوز آور به بیش از ۹۵ درجه سانتی گراد می تواند صدماتی را به استیل وارد کند. اما به توجه به اینکه مخزن نگهداری سود مایع معمولا هم اندازه با دمای محیط است ، امکان افزایش دمای آن تا این حد غیر ممکن به نظر می رسد.

میزان ریسک خورندگی سود مایع که سبب ایجاد ترک بر بدنه مخزن شود ، در دمای بالا محتمل است. در دمای زیاد ، یون کلراید قادر نیست همانند اسید ها باعث سایش فلز شود بلکه خورندگی سود مایع که می تواند به صورت ترک یا حفره بر استیل سازنده مخزن ایجاد گردد ، به دلیل خاصیت کلراید به همراه پی اچ بالای سود سوز آور است.

چنانچه از استنلس استیل ۳۰۴ برای ساخت تانک و مخازن استفاده می شود باید احتیاط بیشتری نمود زیرا استیل ۳۰۴ در برخورد اولیه با کلرید ها مقاومت کمتری دارد. بنابراین بهتر است از استیل ۳۱۶ یا ۳۱۶L استفاده شود. استیل ضد زنگ ۳۱۶L از نظر دیگری نیز برای تهیه مخزن ذخیره سود مایع مناسب تر می باشد. استیل ۳۱۶L دارای مقاومت بیشتری در مناطق حرارت دیده (heat-affected zone) یعنی نقاطی که جوشکاری شده است دارد.

نگهداری سود مایع سوز آور باید در دمایی مابین ۵ درجه سانتی گراد تا ۵۵ درجه سانتی گراد صورت گیرد. از نظر شیمیایی ، سود سوز آور در دمای بالای ۵۵ درجه سانتی گراد ، دارای خورندگی زیادی می شود. همچنین چنانچه دمای سود مایع به زیر ۵ درجه برسد ، یخ می زند و با افزایش حجم ، امکان ایجاد ترک خوردگی در دیوار های مخرن وجود دارد.