مزیت های استفاده از بنتونیت در تولید مواد آرایشی و بهداشتی

بنتونیت نوعی خاک رس اسمکتیت طبیعی جاذب آب است که خواص رئولوژی مفیدی دارد. بنتونیت در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی به عنوان تثبیت کننده محلول ها و کنترل ویژگی و روان کنندگی مورد استفاده قرار می گیرد. البته بنتونیت بهداشتی مورد استفاده در این صنعت باید از نظر وجود آرسنیک ، سرب و محتوای باکتریایی کاملا کنترل شده باشد.

 

مطالب مرتبط


کاربرد بنتونیت در کشاورزی

کاربردهای دارویی بنتونیت

تفاوت بنتونیت سدیمی و بنتونیت کلسیمی


 

چگونگی عملکرد بنتونیت در تولید محصولات آرایشی

مقدار بنتونیت مورد استفاده بعنوان استابلایزر و عامل رئولوژی به ساختار کلوئیدی آن در آب بستگی دارد. هر ذره بنتونیت اسمکتیت از هزاران صفحه میکروسکوپی انباشته تشکیل شده که یک لایه آب را به دام انداخته است. هر صفحه ، ضخامتی به اندازه یک نانومتر و سطحی به اندازه صدها نانومتر دارد که حاوی بار الکتریکی منفی می باشد در حالی که لبه ی این صفحات ، بار مثبت الکتریکی دارد و با یون مثبت سدیم به ثبات رسیده است.

زمانی که بنتونیت خیسانده می شود ، لبه های مثبت به سمت داخل صفحات جذب گردیده و یک ساختار کلوئیدی سه بعدی ایجاد خواهد شد. این ساختار برای به دام انداختن و جداسازی ذرات جامد در داخل محلول ، چربی ها در امولسیون و گاز ها در فوم ها و موس ها مفید است. استفاده از بنتونیت در تولید محلول های آرایشی ، سبب افزایش ویسکوزیته و چگالی محلول می شود و ترکیبی یک دست و خالص را ایجاد می کند. البته وجود سایر مواد نظیر الکترولیت ها ، حلال های پایه آب ، چربی ها ، ویتامین ها و … سبب ایجاد تغییراتی در محصول می شود که در نتیجه باید میزان بنتونیت مصرفی توسط تولید کنندگان محصولات آرایشی تعیین گردد.

بنتونیت در تولید مواد آرایشی و بهداشتی

خواص مفید بنتونیت در تولید محصولات آرایشی روغنی

یکی از مزیت های چشمگیر بنتونیت خاک رس در تولید محصولات آرایشی بهداشتی ، توانایی آن در تثبیت چربی ها در آب با غلظت کم به عنوان یک امولسیون است. ساختار کلوئیدی بنتونیت اسمکتیت ، برای حفظ فاز محلول و جداسازی مواد و ذرات در کل ترکیب ، بسیار ماثر است. میزان اندکی بنتونیت (در حدود ۱ تا ۲ درصد) می تواند مقدار زیادی محتوایات آنیونی و غیر آنیونی ، مواد فعال سطحی ، چربی ، روغن ، وکس و … را در آب به حالت کاملا یک دستی محلول نماید. بنتونیت خاک رس به دلیل افزایش فاز ویزکوزیته داخلی به منظور جلوگیری از توده شدن مواد ، قادر به ایجاد ترکیبات همگن می باشد. همچنین از بنتونیت برای تولید مایعات ترکیبی آبی و روغنی که تثبیت آنها مشکل است استفاده می شود.

خاصیت امولسیونی (ترکیب چربی در آب) بنتونیت به دلیل ساختار کلوئیدی آن ، محلول های فوق العاده یک دست و همگنی را ایجاد می نماید. برخی از مزیت های استفاده از بنتونیت در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی عبارتند از:

– جلوگیری از سفت و خشک شدن مواد تشکیل دهنده محصولات

– بنتونیت قادر به کنترل خونریزی است

– محلول هایی که تمایل به ته نشینی دارند را به راحتی به حالت همگن درمی آورد

– ایجاد اطمینان از پخش مواد دارویی در کل محصول (به خصوص داروها)

– ایجاد حداکثر پخش همگن مواد بدون تغییر در غلظت

– عدم ایجاد حالت ژلاتینی یا خشک (بر خلاف دیگر مواد غلظت دهنده)

– ایجاد یک دستی بهتر نسبت به غلظت دهنده های معدنی در ویسکوزیته برابر